بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

0
بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T
زمان تقریبی برای مطالعه: 13 دقیقه

شرکت پردیس صنعت سیاره سبز با نام تجاری GREEN کامپیوتر های نیمه آماده PIO (مخفف Part in One) را در سبد محصولات خود قرار داده است. به طور حتم با اصطلاح AIO یا همان All-in-One که به معنی کامپیوتر های یکپارچه است، آشنایی دارید. در حقیقت PIO گرین دستگاهی مشابه با AIO به شمار می رود، با این تفاوت که امکان تغییر کانفیگ و نصب قطعات سازگار توسط کاربر وجود دارد.

کامپیوتر های یکپارچه متشکل از قطعات داخلی، مانیتور، ماوس و کیبرد در سال های گذشته به عنوان جایگزین بسیار مناسبی برای کامپیوتر های دسکتاپ که فضای قابل توجهی را اشغال می کنند، معرفی شدند. از سوی دیگر قطعات مختلف از جمله کیس، مانیتور، ماوس و کیبرد در کامپیوتر های دسکتاپ باید به صورت جداگانه خریداری و نصب شوند، از این رو ریسک بالای انتخاب نادرست یک محصول و از همه مهم تر اشغال فضای بسیار زیاد، کاربران را درگیر می کند.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

باید به این نکته نیز اشاره کرد که All-in-One های میان رده و ارزان قیمت موجود در سال های اخیر، کانفیگ مناسبی نداشتند و قدرت پردازشی آنها به هیچ وجه در سطح قابل قبولی قرار نمی گرفت. با توجه به محدودیت های ذاتی AIO، به خصوص در مدل های ارزان و میان رده، کاربران نمی توانستند و همچنان نیز نمی توانند تغییرات دلخواه خود را روی دستگاه اعمال کنند و نهایت ویژگی سفارشی سازی کاربران، افزایش حافظه رم و تعویض هارد دیسک با SSD در برخی مدل هاست.

حتی همین دو مورد پیش پا افتاده نیز در تمامی کامپیوتر های یکپارچه در دسترس قرار ندارند و باید با کانفیگ کارخانه سازنده سر کنید. اما با روی کار آمدن  PIO و ورود اولین مدل توسط گرین به بازار، نصب پردازنده سازگار و متناسب با نیاز پردازشی، میزان حافظه رم مناسب، امکان نصب درایو های ذخیره سازی متعدد از جمله هارد دیسک، SSD در دو نوع SATA و M.2 و از همه مهم تر سرویس های دوره ای بسیار آسان به لیست ویژگی های قابل ارائه اضافه شدند.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

پیش از خرید PIO باید به این نکته اشاره کنیم که این دستگاه فاقد پردازنده، حافظه رم و درایو ذخیره سازی به صورت پیش نصب از سوی کارخانه سازنده است و این سه کالا را باید بر اساس سطح نیاز و بودجه خود خریداری و به آسانی نصب کنید. البته در مطلبی اختصاصی به بررسی تفاوت های AIO و PIO پرداختیم که خواندن آن می تواند به سوالات شما پاسخ درست و کاملی دهد.

اکنون فرصتی دست داده تا جدیدترین Part in One گرین با مدل دقیق GPIO240-H110T را با قطعاتی متناسب بررسی و نتایج آن را با شما کاربران فروشگاه کامپیوترچی به اشتراک بگذاریم.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

طراحی

نباید از حق گذشت که طراحی سیستم های یکپارچه یا همان AIO های وارد شده به بازار داخلی که به طور عمده از دستگاه های ارزان قیمت و میان رده تشکیل می شدند، با بدنه ای بسیار ضخیم و با ظاهری ساده بود. از این رو دیدگاه عمومی کاربران نسبت به AIO یک دیدگاه نه چندان خوشایند و زیباست و با شنیدن نام PIO نیز چنین رویه ای ادامه می یابد.

اما با اولین نگاه به PIO گرین حس متفاوتی به ذهنتان خطور می کند و با دستگاهی باریک و زیبا روبرو می شوید. درون بدنه PIO گرین مادربرد ASUS H110T قرار دارد که با توجه به پسوند T در انتهای نام آن می توان به اختصاصی بودن مادربرد برای کامپیوتر های یکپارچه پی برد. از این رو برخی از قطعات کامپیوتر های شخصی و برخی از قطعات مخصوص لپ تاپ را درون قاب آن مشاهده خواهید کرد. همین پیچیدگی به سادگی ضخامت دستگاه را افزایش می دهند، اما با نگاهی دقیق به بدنه دستگاه، ضخامت آن را تحسین می کنید.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

مهم ترین بخش PIO گرین که شامل مانیتور ۲۴ اینچی آن می شود، فاقد لبه و حاشیه است تا فضای قابل توجهی به عنوان صفحه نمایش در دسترس کاربران قرار گیرد. در بخش پشت بدنه نیز قاب پلاستیکی با کیفیت ساخت مناسب قرار دارد که باز کردن پیچ های زیر دستگاه، منجر به باز شدن همین درب پلاستیکی و دسترسی به قطعات داخلی می شود.

روی قاب پشت PIO یک پورت USB 2.0، کلید پاور و چراغ پاور می شود که در شرایط روشن بودن دستگاه به رنگ آبی خودنمایی می کند. گرین برای تولید اولین PIO توجه چندانی به ریزه کاری ها نداشته و مدیران این شرکت ایرانی می توانند در محصولات بعدی به نکاتی از جمله دسترسی راحت تر به کلید پاور، وجود نشانگر پاور در دید غیر مستقیم کاربر (در مدل GPIO240-H110T برای مشاهده چراغ پاور باید به پنل پشت دستگاه نگاه کنیم!) و از همه مهم تر دسترسی آسان تر به پورت ها توجه کنند.

مشاهده  بررسی فلش مموری ADATA UV150 16GB

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

گرین برای جذب کاربران با سلایق مختلف، دو رنگ مشکی و سفید را برای بدنه PIO در نظر گرفته و ماوس و کیبرد همراه دستگاه نیز بر اساس همین رنگ بندی ارائه می شود. البته نمونه اولیه گرین که برای بررسی در اختیار فروشگاه کامپیوترچی قرار گرفت، مشکی رنگ بوده و به نظر می رسد رنگ سفید آن در حال حاضر در سبد محصولات GREEN قرار ندارد.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

قطعات داخلی

قطعات به کار رفته در PIO گرین شامل موارد زیر می شود که در ادامه به بیان برخی از ویژگی های بارز آنها خواهیم پرداخت:

  • مادربرد ایسوس مدل H110T
  • صفحه نمایش ۲۴ اینچی مجهز به پنل VA و وضوح تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل
  • منبع تغذیه اکسترنال به صورت آداپتور با توان ۱۵۰ وات
  • دو عدد بلندگو با توان ۳ وات RMS
  • ماژول شبکه بی سیم دو بانده Intel Advanced-N 6200

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

مادربرد ایسوس H110T به مدار تغذیه ۳ فاز برای پشتیبانی از پردازنده های ۱۴ نانومتری سوکت LGA1151 اینتل مجهز شده که همین امر قابلیت پشتیبانی از پردازنده های Celeron/Pentium/Core i3/Core i5/Core i7 از نسل ششم و هفتم می شود. گرین با توجه به وجود آداپتور ۱۵۰ واتی به کاربران توصیه می کند که پردازنده ای با توان مصرفی ۶۵ وات را انتخاب کنند تا با توجه به وجود صفحه نمایش ۲۴ اینچی و سایر قطعات موجود روی PIO با مشکل تامین توان مواجه نشوند.

با توجه به اینکه مادربرد H110T به صورت اختصاصی برای کامپیوتر های یکپارچه طراحی شده، شاهد حضور ماژول های حافظه رم لپ تاپی از نوع DDR4 هستیم. کاربران می توانند در مجموع ۳۲ گیگابایت حافظه رم DDR4 با فرکانس های ۲۱۳۳ و ۲۴۰۰ مگاهرتز را روی دو اسلات موجود نصب کنند. به این ترتیب با ترکیب یک پردازنده Core i7 و ۳۲ گیگابایت رم قادر به اجرای بسیاری از برنامه هایی خواهید بود که به پردازنده و حافظه رم نیاز مبرم دارند.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

با توجه به اینکه هیچ پردازنده گرافیکی مجزایی به جز واحد گرافیکی مجمتع پردازنده های اینتل در GPIO240-H110T قابل ارائه نیست، از این رو اجرای بازی و همچنین کلیه نرم افزار های مبتنی بر GPU را باید از لیست انتظارات خود حذف کنید.

 

راهنمای خرید سیستم گیمینگ با بودجه ۱۰ میلیون تومان

 

برای راه اندازی PIO گرین از سه قطعه شامل پردازنده، حافظه رم و درایو سالید بهره بردیم:

  • پردازنده اینتل مدل Core i3-7100
  • ماژول رم کروشال با ظرفیت ۸ گیگابایت و فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز
  • درایو سالید گیگابایت مدل UD Pro 256GB

درایو سالید گیگابایت مدل UD Pro 256GB که به تازگی بررسی آن در فروشگاه کامپیوترچی منتشر شده، یکی از بهترین و سریع ترین اس اس دی های موجود در بازار به شمار می رود که با گارانتی سه ساله به فروش می رسد.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

گرین برای راه اندازی PIO برخی از قطعات را خارج از شاسی دستگاه قرار داده که یکی از آنها سیستم خنک کننده است. خنک کننده پارت این وان گرین شامل یک هیت سینک آلومینیومی بزرگ به همراه سه لوله انتقال حرارت می شود که در امتداد هیت سینک به سمت سطح تماس غیر مستقیم با پردازنده کشیده می شود. همانطور که اشاره کردیم، لوله های انتقال حرارت به صورت مستقیم با پردازنده در تماس نیستند و یک لایه مسی این وظیفه را بر عهده دارد.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

فن اختصاصی گرین نیز جریان هوا را از بخش زیرین پنل PIO به سمت هیت سینک و هیت پایپ ها منتقل می کند و این جریان هوا به بخش بالای بدنه رفته و از آنجا توسط شیارهای موجود به خارج از بدنه منتقل می شود. در نتیجه شدت جریان هوای فن پس از طی این مسیر وظیفه ای برای کاهش دمای مادربرد و سایر قطعات بر عهده ندارد. هر چند در تست های PIO می توانید به وضوح مشاهده کنید که عملکرد سیستم خنک کننده در مهار حرارت پردازنده Intel Core i3-7100 در چه سطحی ارزیابی می شود و به نوعی نیاز به وجود خنک کننده قدرتمندتر احساس نمی شود.

با توجه به نوع سوکت LGA 1151 اینتل، نصب پردازنده به آسانی انجام می شود و گرین نیز براکت مخصوص خنک کننده را روی مادربرد نصب کرده است. از این رو پس از نصب پردازنده و تزریق خمیر سیلیکون موجود در بسته بندی PIO، می توانید بخش هیت سینک و هیت پایپ خنک کننده را با استفاده از چهار پیچ فنری موجود روی آن نصب کنید.

مشاهده  بررسی مانیتور یونیوو UM24700 : سپید روی جذاب

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

فن خنک کننده نیز به صورت مجزا در محفظه مخصوص قرار می گیرد و به این ترتیب روند خنک سازی PIO تکمیل می شود. پس از آن ماژول یا ماژول های حافظه رم خریداری شده را روی دو اسلات DDR4 نصب می کنید تا به مرحله بعدی بروید.

بخش ذخیره سازی آخرین مرحله ایست که گرین وظیفه تکمیل آن را بر عهده شما قرار داده است. در خصوص ذخیره سازی دو گزینه وجود دارد که یکی از آنها نصب یک هارد دیسک یا SSD ساتای ۲٫۵ اینچی بوده و گزینه دوم نصب یک درایو سالید M.2 سایز ۲۲۴۲ یا ۲۲۶۰ است.

البته با اندکی گشت و گذار در بازار به این نتیجه می رسید که یافتن درایو سالید M.2 سایز ۲۲۴۲ یا ۲۲۶۰ به هیچ وجه آسان نیست و برای خریداری آنها باید مبلغ قابل توجهی بپردازید. با توجه به عدم وجود درایو نوری روی PIO گرین، امکان استفاده از HDD CADDY نیز وجود ندارد و در نتیجه یک هارد دیسک ۲٫۵ اینچی یا SSD ساتا تنها گزینه بی دردسر و ارزان قیمت برای تکمیل سخت افزار پارت این وان به شمار می روند.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

پورت ها

مادربرد ایسوس H110T به کار رفته در پارت این وان گرین از پورت های متعددی بهره می برد که شامل موارد زیر می شود:

  • چهار عدد پورت USB 3.0
  • یک پورت HDMI
  • یک پورت DisplayPort
  • دو پورت LAN از نوع گیگابیتی (مجهز به محافظ LAN Guard)
  • یک پورت COM
  • جک های صوتی

از نظر تنوع پورت ها با مجموعه قابل قبولی مواجه هستیم اما مهم ترین مشکل PIO گرین، وضعیت دسترسی به پورت هاست. مشکل دسترسی به پورت ها در حدی آزار دهنده است که در روز های بررسی، برای نصب فلش مموری یا هارد پرتابل مجبور به بلند کردن دستگاه بودیم.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

حتی اگر بتوانیم مشکل پورت های USB را با یک هاب برطرف کنیم، اما با اتصال آداپتور، یک هارد پرتابل، یک عدد فلش مموری و کابل LAN به طور حتم با ازدحام چندین کابل در فاصله میان پنل ۲۴ اینچی و پایه فلزی مواجه می شویم.

گرین یک عدد پورت USB 2.0 نیز در پنل پشت دستگاه قرار داده که بهترین مکان برای نصب دانگل ماوس و کیبرد بی سیم همراه با PIO به شمار می رود. گرین به همراه پارت این وان GPIO240-H110T یک ماوس و کیبرد بی سیم ارائه می کند که هر دوی آنها با یک دانگل متصل می شوند و این پورت USB بهترین مکان برای نصب دانگل به شمار می رود.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

ماوس و کیبرد

همانطور که پیش از این اشاره شد، گرین به همراه پارت این وان خود یک ماوس و کیبرد بی سیم ارائه می کند که در ادامه به صورت کامل با آنها آشنا می شوید.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

ابتدا از کیبرد آغاز می کنیم که به نوعی نسخه تکمیلی کیبرد گرین GK-101W به شمار می رود، با این تفاوت که کلید های جانبی از جمله کلید های مالتی مدیا و کاربردی دیگری از جمله راه انداز مرورگر و پست الکترونیک نیز روی آن وجود دارد. کلید های مالتی مدیا و کاربردی به صورت عمودی و در دو سمت راست و چپ کیبرد قرار گرفتند و همچنین به دلیل بهره گیری از ساختار کلید قیچی شکل، ابعاد کیبرد گرین بسیار مناسب است.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

ماوس گرین نیز به کلید های بک و فروارد مجهز شده تا در کنار ارگونومی بسیار خوب خود، دوست داران کلید های بک و فروارد را هم خوشحال کند. دو عدد باتری سایز AAA همانند کیبرد برای راه اندازی ماوس مورد نیاز است. ماوس و کیبرد گرین با بهره گیری از یک دانگل ماکرو راه اندازی می شوند و پورت USB 2.0 پشت PIO محل خوبی برای نصب آن به شمار می رود.

درون قاب ماوس فضای مخصوص قرار گیری دانگل ماکرو وجود دارد تا در صورت نیاز به حمل و نقل PIO یا ماوس و کیبرد به تنهایی، بتوانید دانگل آنها را بدون نگرانی از گم شدن حمل کنید.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

راه اندازی

پیش از این در یک ویدئوی اختصاصی، نحوه باز کردن درب پشت PIO گرین و اسمبل قطعاتی مانند CPU/RAM/SSD را آماده و منتشر کردیم و تکرار آن موارد چندان جذاب نیست (البته بخشی از مراحل را به صورت مختصر در بخش پیشین توضیح دادیم). اما تجربیات خود را از راه اندازی و نصب سیستم عامل روی GPOI240-H110T را با شما به اشتراک می گذاریم.

پس از باز کردن PIO از درون جعبه، درب پشت آن را باز کرده و قطعات خود را به همراه سیستم خنک کننده اسمبل کردیم. پس از بستن درب پشت، نوبت به نصب پایه فلزی (گرین در صفحه معرفی PIO در یک بخش به پایه چدنی و در بخشی دیگر به پایه آلومینیومی اشاره کرده!) با کیفیت PIO می رسد که این کار توسط یک پیچ به سادگی انجام می شود. اکنون زمان روشن کردن دستگاه فرا رسیده تا مراحل بعدی را طی کنیم.

مشاهده  بررسی حافظه SSD کروشیال BX500 480GB

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

اولین اقدامی که پس از نصب قطعات درون PIO انجام دادیم، ورود به محیط بایوس و بررسی امکانات به همراه نسخه بایوس بود. نسخه بایوس نصب شده روی مادربرد ایسوس H110T نسخه ۳۶۰۶ بود که در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۱۸ توسط شرکت سازنده ارائه گردیده بود.

پس از ورود به صفحه محصول در وب سایت ایسوس، نسخه جدیدتری از بایوس در تاریخ ۳ آوریل ۲۰۱۹ مشاهده شد که آن را تحت عنوان نسخه ۴۲۰۳ دانلود کردیم. در ادامه فایل بایوس را از حالت فشرده خارج کرده و آن را به یک فلش مموری انتقال دادیم. مادربرد ایسوس H110T از بایوس UEFI پشتیبانی می کند و با بهره گیری از قابلیت کاربردی EZ Flash عملیات به روز رسانی را آغاز کردیم و پس از اتمام نیز شاهد ریست شدن PIO بودیم.

پیش از به روز رسانی بایوس در برخی مواقع شاهد نا پایداری PIO بودیم و البته اندکی افت کارایی محسوس مشاهده شد که تمام این موارد پس از آپدیت بایوس به نسخه ۴۲۰۳ برطرف گردید. برای نصب سیستم عامل نیز آخرین نسخه از ویندوز ۱۰ نسخه ۶۴ بیتی (بیلد ۱۹۰۳) را از وب سایت های داخلی و در ادامه درایور های رسمی مادربرد را از وب سایت ایسوس دانلود کردیم.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

پس از نصب سیستم عامل ویندوز Windows 10 Pro Build 1903 به همراه درایور ها و به روز رسانی های مربوط به سیستم عامل، کار نصب نرم افزار های کاربردی و مورد نیاز کاربران را انجام دادیم. تمام این موارد برای شبیه سازی کامل شرایط استفاده از PIO توسط کاربران انجام شد و در انتها آخرین نسخه از بنچمارک های مورد نیاز را نصب و اجرا کردیم.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

پارت این وان گرین با قطعات داخلی چند میلیون تمام می شود؟

در حال حاضر GPIO240-H110T با قیمت ۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به فروش می رسد و با توجه به اینکه باید پردازنده، حافظه رم و درایو ذخیره سازی را بر اساس نیاز خود خریداری و نصب کنید، قصد داریم تا چند کانفیگ پیشنهادی خود را به همراه قیمت معرفی کنیم تا قیمت تمام شده یک PIO گرین را بدانید. باید به این نکته اشاره کنیم که به دلیل محدودیت توان مصرفی ۶۵ وات برای پردازنده که در پارت این وان گرین وجود دارد، امکان استفاده از پردازنده های دارای پسوند K از جمله Core i7-7700K به دلیل توان مصرفی ۹۱ وات وجود ندارد.

قطعاتکانفیگ ۱کانفیگ ۲کانفیگ ۳کانفیگ ۴کانفیگ ۵
PIOGPIO240GPIO240GPIO240GPIO240GPIO240
پردازندهCore i3-7100Core i5-6400Core i5-7500Core i7-6700Core i7-7700
حافظه رم۴GB DDR4 2133۸GB DDR4 2133۸GB DDR4 2400۲*۸GB DDR4 2400۲*۸GB DDR4 2400
ذخیره سازی۱۲۸ GB SSD۱TB HDD۱۲۸GB SSD۱TB HDD+128GB M.2۱TB HDD+128GB M.2
قیمت کل۹٫۰۰۰٫۰۰۰۹٫۸۸۵٫۰۰۰۹٫۸۸۵٫۰۰۰۱۲٫۷۲۵٫۰۰۰۱۳٫۲۲۵٫۰۰۰

ارزان ترین کانفیگ ممکن حدود ۹ میلیون تومان به همراه PIO برای شما تمام می شود و یک کانفیگ حرفه ای نیز بین ۱۲ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان تا ۱۳ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان هزینه دارد. با توجه به قیمت یک مانیتور ۲۴ اینچی فول اچ دی و قطعاتی که روی PIO وجود دارند و همچنین قابلیت انتخاب پرازنده، حافظه رم و درایو ذخیره سازی مورد نظرتان، مبلغ بسیار خوب و منطقی برای خریداری یک کامپیوتر قدرتمند با لوازم جانبی کامل از جمله ماوس و کیبرد بی سیم و اسپیکر پرداخت می کنید.

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

بررسی عملکرد

برای راه اندازی پارت این وان گرین از قطعات زیر استفاده کردیم:

  • پردازنده Core i3-7100
  • هشت گیگابایت حافظه DDR4 Crucial
  • درایو سالید گیگابایت UD Pro 256GB

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

به منظور بررسی سرعت و عملکرد GPIO240-H110T، آخرین نسخه از بنچمارک های زیرا را اجرا کردیم:

  • CrystalDiskMark 6.0.2
  • Aida 64 Extreme Edition 6.00.5100
  • ۴K Playback
  • Cinebench R20
  • WPRIME 32M/1024M
  • CPU-Z
بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T
تست درایو سالید گیگابایت با استفاده از PIO گرین
بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T
تست هارد دیسک پرتابل ADATA HD720 2TB با استفاده از PIO گرین

بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T بررسی PIO گرین مدل GPIO240-H110T

 

 


 

در نهایت پس از بررسی کامل PIO گرین مدل GPIO240-H110T و امتیازات به دست آمده در بخش های مختلف، محصول جدید شرکت گرین موفق به کسب نشان Editor’s Choice یا انتخاب سردبیر از فروشگاه آنلاین کامپیوترچی گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *