۱۰ دلیل برای خرید مادربرد Aorus Z390 Pro

0
10 دلیل برای خرید مادربرد Aorus Z390 Pro
زمان تقریبی برای مطالعه: 7 دقیقه

مادربرد Aorus Z390 Pro یکی از قدرتمندترین و کارآمد ترین مادربرد های تولید شده توسط گیگابایت تحت ساب برند گیمینگ این برند یعنی Aorus است که ظاهری بسیار زیبا و جذاب دارد. طراحی ظاهری تنها بخش اول آشنایی کاربران با مادربرد آئوروس Z390 پرو به شمار می رود و بخش اصلی آن به قابلیت های متعدد سخت افزاری اختصاص دارد.

10 دلیل برای خرید مادربرد Aorus Z390 Pro

در ادامه این مطلب با ۱۰ ویژگی و قابلیت قابل توجه مادربرد Aorus Z390 Pro آشنا می شوید. در حقیقت ۱۰ دلیل برای خرید مادربرد مورد نظر با ذکر توضیحات ارائه خواهد شد.

10 دلیل برای خرید مادربرد Aorus Z390 Pro

۱- مدار تغذیه قدرتمند: برای راه اندازی پردازنده های قدرتمند نسل هشتم و نهم سری Core اینتل به مدار تغذیه قدرتمندی نیاز دارید. به این دلیل که پردازنده های نسل هشت و نه اینتل با تغییراتی اساسی مواجه شدند و کارایی آنها به دلیل افزایش پارامتر هایی از جمله تعداد هسته و رشته، فرکانس کاری در حالت پایه و توربو بوست و حافظه نهان سطح سوم (L3 Cache) با افزایش مواجه شده اند. از این رو آئوروس در مادربرد گیمینگ Z390 Pro تعداد ۱+۱۲ فاز دیجیتال با فناوری DrMos به کار برده تا بتواند قدرت مورد نیاز برای پردازنده های جدید اینتل را تمام و کمال فراهم سازد. البته برای قرار دادن این تعداد فاز دیجیتال و افزایش حجم توان، شدت جریان و ولتاژ مورد نیاز به صفحه مدار یا PCB قوی تر نیاز است که به همین دلیل دو برابر مس بیشتر در صفحه مدار مادربرد مورد استفاده قرار گرفته است.

10 دلیل برای خرید مادربرد Aorus Z390 Pro

۲- خنک کننده پیشرفته مدار تغذیه: به طور حتم یک مدار تغذیه قدرتمند که قرار است یک پردازنده شش هسته ای Core i7 از نسل هشتم یا نهم را زیر لود ۱۰ درصد پشتیبانی کند، به خنک کننده پیشرفته ای نیاز دارد. به طور کلی دمای مدار تغذیه از جمله ماسفت های حرفه ای دمای زیادی از خود تولید می کنند و باید خنک کننده کارآمدی برای آنها در نظر گرفته است. از این رو خنک کننده پیشرفته شامل سه بخش برای مدار تغذیه ۱+۱۲ فاز به کار رفته است. سه بخش خنک کننده مدار تغذیه شامل هیت سینک آلومینیومی پیچ شده به PCB، لوله انتقال حرارت با آلیاژ مس و روکش نیکل و پد سیلیکون به ضخامت ۱٫۵ میلی متر می شود که برای خنک سازی ماسفت ها بسیار کافی و کارآمد هستند.

10 دلیل برای خرید مادربرد Aorus Z390 Pro

۳- پشتیبانی از ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم DDR4: یک کامپیوتر گیمینگ حرفه ای به طور حتم به حجم حافظه کافی برای اجرای تمامی بازی ها و انجام چند کار همزمان نیاز دارد. مادربرد مورد نظر به چهار اسلات حافظه مجهز است که هر کدام از آنها می توانند از ۳۲ گیگابایت رم DDR4 پشتیبانی کنند. در نتیجه برای کاربرد حرفه ای و فوق حرفه ای قادر به بهره مندی از مجموع ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم DDR4 با فرکانس پایه ۲۱۳۳ مگاهرتز و فرکانس حداکثر ۴۲۶۶ مگاهرتز در حالت اورکلاک خواهند بود. چنین فرکانسی در حافظه های DDR4 سبب ارائه کارایی بی نظیری می شود که تاثیر خود را در پردازش های مختلف از جمله گیم، رندر و سایر موارد به خوبی نشان می دهد.

مشاهده  هرآنچه باید در مورد رابط PCI 4.0 بدانید

10 دلیل برای خرید مادربرد Aorus Z390 Pro

۴- کارت شبکه گیگابیتی Intel: در یک مادربرد گیمینگ باید به امکانات شبکه توجه ویژه ای معطوف شود و مادربرد Aorus Z390 Pro نیز به کارت شبکه intel i219v مجهز شده تا پهنای باند یک گیگابیت را ارائه دهد. البته کارت شبکه اینتل فقط می تواند یک پورت LAN گیگابیتی را فراهم سازد که همان یک پورت نیز برای گیمرها و کاربران حرفه ای کافیست. چیپ شبکه اینتل از نوع Low Power به معنی توان مصرفی بسیار کم است که نتیجه آن انتقال توان بیشتر به سایر تجهیزات حیاتی می شود. یکی از مهم ترین قابلیت های کارت شبکه اینتل، وجود فناوری شتاب دهنده دانلود به نام cFosSpeed است که سبب افزایش سرعت دانلود تحت شبکه سیمی می شود.

10 دلیل برای خرید مادربرد Aorus Z390 Pro

۵- کارت صدای ۷٫۱ کانال حرفه ای: پس از کارت شبکه گیگابیتی، اکنون نوبت به عنصر مهم دیگری رسیده که گیمرها علاقه زیادی به آن دارند. کارت صدا که وظیفه انتقال امواج صوتی به هدفون، هدست و اسپیکر را بر عهده دارد، در مادربرد Aorus Z390 Pro توسط برند خوشنام Realtek تامین شده است. چیپ صوتی Realtek ALC1220-VB قادر به پشتیبانی از چینش بلندگوی ۲/۴/۵٫۱ و ۷٫۱ کانال است تا کاربران بر اساس نوع دستگاه صوتی خروجی خود، چینش مورد نظر را برای دریافت بهترین تجربه تنظیم کنند. آمپلی فایر هوشمند و اختصاصی برای هدفون ها به مادربرد اجازه می دهد تا میزان امپدانس یا قدرت هدفون را بر اساس معیار اهم تشخیص دهد تا به همان میزان قدرت در اختیار آن قرار دهد. کارت صدای Realtek از طریق پورت های پنل پشت مادربرد قادر به ارائه نسبت سیگنال به نویز ۱۱۴ دسی بل و توسط پورت های جلوی کیس نیز قادر به ارائه نسبت سیگنال به نویز ۱۱۰ دسی بل است.

مشاهده  بررسی حافظه SSD کروشیال BX500 480GB

10 دلیل برای خرید مادربرد Aorus Z390 Pro

۶- پشتیبانی از حافظه Intel Optane: حافظه های Intel Optane در نقش یک درایو کش یا حافظه نهان ظاهر می شود و به این ترتیب سرعت پردازش و اجرای دستورات به شدت افزایش می یابد. در میان مادربرد های موجود در بازار، فقط مادربرد های حرفه ای با قابلیت نصب پردازنده های نسل هشتم و نسل نهم Core اینتل قادر به پشتیبانی از حافظه های Intel Optane هستند. هر چند حافظه های اینتل بسیار گران قیمت هستند، اما یک کاربر حرفه ای برای به دست آوردن بالاترین سطح کارایی حاضر به هزینه بسیار زیاد خواهد بود!

10 دلیل برای خرید مادربرد Aorus Z390 Pro

۷- RGB Fusion 2.0: نورپردازی در یک کامپیوتر گیمینگ از نان شب هم واجب تر شده و در یکی دو سال اخیر نیز این رویه به شدت اوج گرفته است. مادربرد های میان رده نیز در حال حاضر از نورپردازی پشتیبانی می کنند، اما به هیچ وجه قابلیت تمام و کمال به شما ارائه نمی کنند. فناوری نورپردازی انحصاری آئوروس به نام RGB Fusion 2.0 امکان همگام سازی (Sync) دستگاه هایی که از فناوری نورپردازی انحصاری آئوروس پشتیبانی می کنند را دارد. به این ترتیب ترکیب رنگ و افکت نورپردازی بین تمام دستگاه ها به صورت همزمان و همگام اجرا می شود تا جلوه ای بی نظیر را تجربه کنید. نرم افزار اختصاصی RGB Fusion 2.0 برای دو سیستم عامل اندروید و iOS نیز منتشر شده تا کاربران از طریق اتصال بی سیم به تنظیم نورپردازی بپردازند. البته وجود نرم افزار ویندوزی RGB Fusion به کاربران آزادی عمل و سهولت بیشتری در استفاده و اعمال تنظیمات دلخواه می دهد. نرم افزار مورد نظر حتی امکان مدیریت نوار های RGB LED را هم به کاربران می دهد که سبب ایجاد نورپردازی بیشتر می شود. آئوروس در حرکتی جالب دیود های نوری نقاط مختلف مادربرد از جمله روی هیت سینک چیپ ست Z390، اسلات های حافظه رم، مدار صوتی، اسلات های PCI، پنل پشتی و خنک کننده مدار تغذیه را روی PCB نصب کرده و مانند بسیاری از برند ها از دیود خارجی و اتصال به مادربرد توسط کانکتور استفاده نکرده است.

10 دلیل برای خرید مادربرد Aorus Z390 Pro

۸- Ultra-Durable RAM/PCI Armor: یکی از مشکلاتی که کاربران حرفه ای در سال های گذشته با آن دست و پنجه نرم کردند، قطع پایه های اسلات PCI به دلیل نصب کارت گرافیک های حرفه ای با وزن سنگین بود. حتی چنین مشکلی برای اسلات های حافظه رم نیز رخ داده و اتصال میان ماژول رم و اسلات قطع شده است. آئوروس در مادربرد Aorus Z390 Pro از راهکار محافظتی خود به نام Ultra-Durable Armor در اسلات های PCI و RAM استفاده کرده تا در صورت استفاده از کارت گرافیک و حافظه های رم حرفه ای دچار مشکل نشوید و طول عمر اسلات ها افزایش یابد. شانه انداختن یا خم شدن اسلات های حافظه رم به داخل یکی از مشکلات شایع به شمار می رود که آئوروس با به کارگیری فناوری Ultra-Durable Armor، آن را برطرف ساخته است.

مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ حرفه ای - 15 میلیون تومان

۹- Smart Fan 5: یک کاربر حرفه ای به طور حتم از سیستم خنک کننده قدرتمند برای کنترل حرارت پردازنده و همچنین فن های متعدد روی کیس برای کنترل دمای درون کیس استفاده می کند. با افزایش تعداد فن ها، مدیریت آنها امری پیچیده و دشوار می شود و در حالت عادی باید برای اعمال هر تغییر کوچک وارد محیط بایوس شوید. اما آئوروس با ارائه قابلیت Smart Fan 5 و نرم افزار اختصاصی، مشکل مدیریت فن ها و سیستم خنک کننده را برطرف ساخته است. همچنین مادربرد Aorus Z390 Pro به ۱۰ عدد سنسور دما در نقاط مختلف PCB مجهز شده تا گزارش لحظه ای از دما را به کاربر اعلام کند. قابلیت تنظیم و اعمال پروفایل های مختلف برای فن ها نیز از قابلیت های مهم فناوری Smart Fan 5 به شمار می روند که به طور حتم برای حرفه ای ها کاربرد فراوانی دارد.

10 دلیل برای خرید مادربرد Aorus Z390 Pro

۱۰- هیت سینک خنک کننده اسلات های ۲: خنک سازی درایو های سالید M.2 به خصوص انواع ارائه شده تحت رابط NVMe اهمیت فراوانی دارد، به این دلیل که این نوع از درایو های سالید به دلیل عملکرد بسیار سریع تر نسبت به SSD های معمول M.2، حرارت به مراتب بیشتری تولید می کنند. اگر بررسی های منتشر شده از درایو های سالید M.2 را مطالعه کنید، با مشکلات متعدد در زمینه تولید حرارت بالا مواجه می شوید. آئوروس برای جلوگیری از این مشکل که در دراز مدت سبب از کار افتادن درایو سالید و افت شدید عملکرد می شود، هیت سینک های آلومینیومی بسیار با کیفیتی را ارائه می کند که برای هر دو اسلات M.2 در نظر گرفته شدند. پد سیلیکون ضخیم به کار رفته در هیت سینک خنک کننده سبب انتقال بهتر حرارت می شود تا دمای درایو سالید در زمان سریع تری منتقل شود.

لینک مطلب اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *