راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده – ۸ میلیون تومان

1
راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده با بودجه 8 میلیون تومان
زمان تقریبی برای مطالعه: 16 دقیقه

پس از معرفی یک سیستم گیمینگ با بودجه حدود ۱۰ میلیون تومان در ماه گذشته، اکنون تصمیم گرفتیم تا یک سیستم گیمینگ با بودجه ۸٫۵ میلیون تومان را معرفی کنیم. یک کامپیوتر گیمینگ با پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند و البته برخورداری از قطعاتی مانند SSD و خنک‌کننده پردازنده قدرتمند که قابلیت ارتقا نیز برای اجزایی ازجمله حافظه رم و ذخیره‌سازی نیز وجود دارد.

سیستم پیشنهادی پارسی گیم با بودجه ۸٫۵ میلیون تومان قابلیت اجرای بازی‌ها در وضوح تصویر Full HD را با تنظیمات گرافیکی قابل‌توجه دارد و در صورت ارتقای حافظه رم به ۱۶ گیگابایت نیز می‌توانید از عملکرد بهتری بهره‌مند شوید.

با مقالات راهنمای خرید سخت افزار و راهنمای خرید سیستم گیمینگ همراه پارسی گیم باشید.

سیستم پیشنهادی با بودجه ۸ میلیون تومان – (میان رده)

در توضیحات هر قطعه، دلیل انتخاب آن نیز عنوان شده تا به بخش اعظمی از سؤالات احتمالی پاسخ داده شود. البته می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهیم.

نام قطعه مدل قطعه قیمت تقریبی
مادربرد ASUS PRIME A320M-C R2.0 ۱,۰۵۵,۰۰۰
پردازنده مرکزی AMD Ryzen 5 2600 ۲,۶۸۰,۰۰۰
کارت گرافیک Gigabyte RX570 Gaming 4GB ۲,۱۰۰,۰۰۰
 Hdd هارد Toshiba P300 1TB ۵۵۵,۰۰۰
SSD هارد Biostar S100 120GB ۲۵۰,۰۰۰
رم TeamGroup Elite Plus 2*4GB 2400 CL16 ۵۸۰,۰۰۰
پاور GREEN GP580A-EUD ۵۶۰,۰۰۰
کیس GREEN Magnum Evo ۳۹۰,۰۰۰
خنک کننده CoolerMaster Hyper T4 ۳۳۵,۰۰۰
 قیمت تمام شده هشت میلیون و پانصد و بیست و پنج هزار تومان  ۸,۵۲۵,۰۰۰
قیمت های ذکر شده بر اساس بازار تهران در مرداد ماه ۹۸ به همراه گارانتی ثبت شد است.

مادربرد (Motherboard)

ASUS PRIME A320M-C R2.0
مادربرد ایسوس در سیستم گیمینگ میان رده با بودجه ۸ میلیون تومان

ASUS PRIME A320M-C R2.0

مدتی قبل که یک کامپیوتر گیمینگ با بودجه ۱۳ میلیون تومان و بر پایه پلتفرم AMD معرفی کردیم، انتقاداتی در خصوص قیمت بالای مادربرد مطرح شد. در همان پست نیز اعلام شد که مادربرد مورد نظر یکی از ارزان‌ترین گزینه‌های سازگار با پردازنده سیستم گیمینگ ۱۳ میلیون تومانی است و به دلیل کمبود موجودی، چاره‌ای جز انتخاب آن مادربرد وجود نداشت. هرچند از سال‌های دور نیز مادربردهای مبتنی بر پلتفرم‌های مختلف AMD همواره قیمت بالایی داشتند و در بسیاری از موارد، قیمت یک مادربرد از پردازنده به‌مراتب گران‌تر بود.

در حال حاضر با ورود محصولات جدید از برندهای مختلف، می‌توان مادربردی باکیفیت و دارای امکانات متنوع را باقیمت بسیار مناسب خریداری کرد. ازاین‌رو با بررسی گزینه‌های موجود در بازار، مادربرد ایسوس مدل A320M-C R2.0 بر پایه سوکت AM4 را انتخاب کردیم که یکی از مادربردهای ارزان‌قیمت و دارای امکانات قابل‌قبول به شمار می‌رود.

مدار تغذیه ۶ فاز برای راه‌اندازی و تأمین قدرت موردنیاز پردازنده‌های رایزن ۳ و رایزن ۵ مناسب است، اما برای پردازنده‌های رایزن ۷ باید مادربردی قدرتمند در نظر بگیرید. دو اسلات حافظه رم DDR4 قادر به پشتیبانی از حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه (۱۶ گیگابایت به ازای هر اسلات) با فرکانس پایه ۲۱۳۳ و ۲۴۰۰ مگاهرتز هستند. البته چیپ ست A320 ای ام دی به کاربران اجازه می‌دهد تا حافظه‌های سریع‌تری با فرکانس‌های ۲۹۳۳ و ۳۲۰۰ مگاهرتز را روی مادربرد ایسوس نصب کنند.

یک اسلات PCI 3.0 برای نصب کارت گرافیک‌های قدرتمند در نظر گرفته‌شده که سبب ارائه عملکرد قابل‌توجه در نتیجه استفاده از کارت گرافیک‌های نسل جدید می‌شود. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های اسلات PCI قابلیت تأمین توان ۷۵ وات برای کارت گرافیک می‌شود و در این صورت نیاز کمتری به کانکتور ۶ پین یا ۸ پین پاور به وجود می‌آید.

باوجود قیمت بسیار مناسب مادربرد ایسوس، این کمپانی پورت‌های متعدد قدیمی و جدید را برای پشتیبانی از تجهیزات متنوع در نظر گرفته‌شده که شامل پورت‌های PS/2 مخصوص ماوس و کیبردهای قدیمی، پورت های تصویری HDMI/DVI/D-Sub، چهار پورت USB 3.0 و دو عدد USB 2.0 به همراه جک های صوتی و پورت شبکه LAN می‌شود.

هر چند پردازنده‌های رایزن در تمامی نسخه‌های خود فاقد پردازنده گرافیکی مجتمع است، اما چیپ ست A320 از پردازنده‌های سری APU نیز پشتیبانی می‌کند و دلیل وجود خروجی‌های تصویری متعدد از جمله D-Sub، DVI و HDMI نیز همین موضوع است.

کارت صدای Realtek ALC8887 سه عدد خروجی متنوع برای دستگاه‌های مختلف از جمله اسپیکر، هدفون یا هدست و میکروفن دارد و حداکثر از ترکیب اسپیکرهای ۸ کاناله پشتیبانی می‌کند. ایسوس در بخش تجهیزات ذخیره‌سازی نیز سنگ تمام گذاشته و چهار عدد کانکتور SATA 3.0 به همراه یک عدد اسلات M.2 برای مادربرد A320M-C R2.0 در نظر گرفته است.

  1. مدار تغذیه قدرتمند ۶ فاز
  2. پشتیبانی از حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه رم DDR4
  3. پشتیبانی از فرکانس حافظه ۳۲۰۰ مگاهرتز در حالت اورکلاک
  4. پورت‌های متعدد USB 2.0، USB 3.0 و PS/2
  5. اسلات ۲ برای نصب درایوهای سالید پرسرعت
  6. اسلات PCI 3.0 برای پشتیبانی از کارت گرافیک‌های قدرتمند

پردازنده (CPU)

AMD Ryzen 5 2600
پردازنده AMD در سیستم گیمینگ میان رده با بودجه ۸ میلیون تومان

AMD Ryzen 5 2600

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کامپیوتر گیمینگ، پردازنده مرکزی یا همان CPU است که وظیفه پردازش دستورات را بر عهده دارد. در بین پردازنده‌های AMD به‌طور حتم سری محصولات RYZEN بهترین گزینه و انتخاب برای راه‌اندازی سیستم گیمینگ به شمار می‌روند.

یکی از بهترین محصولات سری رایزن ای ام دی، پردازنده Ryzen 5 2600 است که علاوه بر مشخصات بی نظیر، عملکرد قابل‌توجهی از خود به نمایش می‌گذارد. پردازنده Ryzen 5 2600 دارای دو نسخه شامل نسخه پایه و X است که برای سیستم گیمینگ پارسی گیم نسخه پایه را در نظر گرفتیم.

تعداد ۶ هسته و ۱۲ رشته پردازشی با فرکانس پایه ۳٫۴ گیگاهرتز به خوبی کاربران و به خصوص گیمرها را به وجد می‌آورد، اما این سه مورد تمام ویژگی‌های رایزن ۵ مدل ۲۶۰۰ نیستند. فناوری توربو سبب افزایش فرکانس پردازنده تا ۳٫۹ گیگاهرتز برای ارائه قدرت بیشتر می‌شود. همچنین ۳ مگابایت حافظه نهان سطح دوم (L2 Cache) و ۱۶ مگابایت حافظه نهان سطح سوم (L3 Cache) به ارائه سرعت و قدرت بیشتر کمک شایان توجهی می‌کنند.

فناوری ساخت ۱۲ نانومتری AMD، قابلیت اورکلاک به دلیل باز بودن ضریب فرکانس، توان مصرفی بهینه ۶۵ واتی و پشتیبانی از اسلات PCI 3.0 و حافظه‌های رم DDR4 از دیگر ویژگی‌های پردازنده Ryzen 5 2600 به شمار می‌روند.

عملکرد Ryzen 5 2600 در بازی‌های مختلف، عملکردی مشابه با پردازنده اینتل Core i5-8400 ارائه می‌دهد. با توجه به قیمت حدود ۲٫۵ میلیون تومانی پردازنده اینتل و در نظر گرفتن قیمت اندکی گران‌تر برای مادربرد مجهز به چیپ ست اینتل، می‌توان به این نتیجه رسید که با انتخاب هرکدام از کانفیگ های AMD یا Intel فریم‌های بسیار کمی سبب به وجود آمدن اختلاف میان این دو رقیب می‌شود.

اما نکته مهم در خصوص پردازنده رایزن، عملکرد خیره‌کننده در حالت مالتی تسک و اجرای هم‌زمان چند نرم‌افزار است که به دلیل برخورداری از تعداد رشته پردازشی بیشتر، فرکانس کاری بالاتر، میزان حافظه نهان بیشتر و فناوری ساخت جدیدتر حاصل می‌شود. معماری ریزپردازنده Zen+ نیز اجازه ارائه کارایی بیشتر را به رایزن ۵ مدل ۲۶۰۰ می‌دهد تا رقبای هم‌رده خود را به‌سادگی پشت سر بگذارد.

مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ حرفه ای 40 میلیون تومان

خنک‌کننده کارآمد و دمای قابل‌قبول Ryzen 5 2600 در شرایط اجرای نرم‌افزارها و بازی‌های متنوع یکی از ویژگی‌های مثبت این محصول به شمار می‌رود تا ارزش بالای خود را بیش‌ازپیش به اثبات برساند.

به‌جرئت می‌توان گفت که پردازنده‌های نسل دوم رایزن یکی از بهترین محصولات AMD پس از نسل خاطره‌انگیز Phenom X II در سال‌های نه چندان دور به شمار می‌رود که با وجود عملکرد خیره‌کننده، قیمت بسیار مناسب و منطقی داشتند.

  1. شش هسته و دوازده رشته پردازشی با فرکانس پایه ۳٫۴ گیگاهرتز
  2. فرکانس بوست ۳٫۹ گیگاهرتز
  3. ۱۶ مگابایت حافظه نهان سطح سوم (L3 Cache)
  4. قابلیت اورکلاک به دلیل باز بودن ضریب پردازنده
  5. خنک‌کننده کارآمد و دمای کاری قابل‌قبول
  6. فناوری ساخت ۱۲ نانومتری و توان مصرفی بهینه ۶۵ وات
  7. پشتیبانی از اسلات PCI 3.0 و حافظه‌های رم DDR4

حافظه رم (RAM)

TeamGroup Elite Plus 2*4GB 2400 CL16
حافظه رم تیم گروپ در سیستم گیمینگ میان رده با بودجه ۸ میلیون تومان

TeamGroup Elite Plus 2*4GB 2400 CL16

تیم گروپ یکی از برندهای قدیمی در زمینه تولید حافظه رم به شمار می‌رود که همواره محصولاتی با عملکرد بسیار خوب و قیمت بسیار مناسب روانه بازار کرده است. با توجه به ویژگی‌های همیشگی حافظه‌های تیم گروپ و اقتصادی بودن سیستم گیمینگ پارسی گیم، تصمیم گرفتیم تا حافظه رم سیستم خود را از این برند انتخاب کنیم.

حافظه‌های Elite Plus برند Team Group از نوع رم های اقتصادی با مشخصات و قیمت بسیار مناسب به شمار می‌روند. حجم رم انتخابی ما ۸ گیگابایت به‌صورت دو ماژول ۴ گیگابایتی از نوع DDR4 با فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز است که حجم قابل قبولی برای اجرای بازی‌ها در وضوح تصویر Full HD است.

درصورتی‌که به حجم حافظه بیشتر (به طور مثال ۱۶ گیگابایت) نیاز دارید، با پرداخت هزینه بیشتر می‌توانید حافظه موردنظر خود را جایگزین محصول پیشنهادی پارسی گیم کنید. در حال حاضر برای خریداری دو ماژول ۸ گیگابایتی با فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز باید حدود ۸۰۰ هزار تومان به بودجه فعلی خود اضافه کنید. در این صورت مبلغ نهایی سیستم گیمینگ به حدود ۹ میلیون ۳۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

هرچند تأثیر عملکرد فرکانس بیشتر حافظه‌های DDR4 در عملیات پردازشی مختلف ازجمله بازی بسیار مشهود است، اما برای خریداری حافظه‌هایی با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز باید هزینه بسیار زیادی نسبت به حافظه‌های ۲۴۰۰ مگاهرتزی پرداخت کنید.

مهم‌ترین ویژگی و برتری Elite Plus در مقایسه با حافظه‌های هم رده و حتی قوی‌تر، زمان‌بندی CL16 این محصول است. با نگاهی گذرا به مشخصات سایر محصولات هم‌سطح به زمان‌بندی بهتری دست نمی‌یابید و اکثر محصولات موجود در بازار از تایمینگ CL17 برخوردارند. باید به این نکته اشاره کنیم که کمتر بودن رقم تایمینگ سبب ارائه عملکرد بهتر توسط ماژول‌های حافظه رم می‌شود.

هیت سینک آلومینیومی به کار رفته در ماژول‌های الایت پلاس از نوع شانه کوتاه هستند و به همین دلیل مشکلی برای نصب انواع خنک کننده پردازنده وجود ندارد. یکی از دلیل انتخاب این حافظه نیز وجود هیت سینک با کیفیت و با ارتفاع کوتاه است که از نصب خنک‌کننده‌های پردازنده حرفه‌ای جلوگیری نمی‌کند.

تیم گروپ برای ساخت ماژول‌های سری الایت پلاس از بهترین چیپ ست های حافظه و بهترین تجهیزات برای برد و مدار تغذیه بهره برده تا بالاترین میزان کیفیت و پایداری را فراهم سازد. بدون شک محصولات سری Elite Plus تیم گروپ یکی از بهترین گزینه‌های اقتصادی در انواع حافظه رم DDR4 به شمار می‌روند.

  1. دو ماژول با ظرفیت ۴ گیگابایت از نوع DDR4 با فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز
  2. تایمینگ بسیار خوب CL16 در مقایسه با رقبا
  3. هیت سینک آلومینیومی باکیفیت از نوع شانه کوتاه
  4. بهره‌مندی از چیپ ست های حافظه با بالاترین کیفیتTeamGroup Elite Plus 2*4GB 2400 CL16
  5. نسبت بالای عملکرد به قیمت

کارت گرافیک (VGA)

Gigabyte RX570 Gaming 4GB
کارت گرافیک گیگابایت در سیستم گیمینگ میان رده با بودجه ۸ میلیون تومان

Gigabyte RX570 Gaming 4GB

انتخاب کارت گرافیک برای سیستم گیمینگ، دشوارترین کار ممکن به شمار می‌رود، به این دلیل که علاوه بر توجه به بودجه و عملکرد کارت باید به مواردی از جمله توان مصرفی کل سیستم و تعداد کانکتور های مورد نیاز برای راه اندازی کارت گرافیک دقت کرد. از سوی دیگر قیمت محصولات موجود در بازار داخلی حتی بیشتر از معادل قیمت دلاری آن‌هاست و ازاین‌رو یافتن یک گزینه اقتصادی بسیار دشوار است.

پس از جست‌وجو در میان مدل‌های موجود در بازار و بررسی شرایط عملکرد و قیمت، درنهایت کارت گرافیک گیگابایت RX 570 Gaming 4GB به‌عنوان گزینه برتر انتخاب شد. ابتدا بهتر است در خصوص عملکرد کلی کارت گرافیک RX 570 نکاتی را مطرح کنیم تا شک و شبهه کاربران وب‌سایت پارسی گیم در خصوص انتخاب این محصول برطرف شود.

آر ایکس ۵۷۰ موردنظر ما در حال حاضر باقیمت حدودی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و عملکرد آن قوی‌تر از GTX 1050 Ti انویدیا و ضعیف‌تر از GTX 1060 3GB است. اکنون زمان آن فرارسیده تا از نظر قیمت نیز دو کارت عنوان شده را با گزینه منتخب خود مقایسه کنیم. کارت GTX 1050 Ti در ارزان‌ترین مدل خود به قیمت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و GTX 1060 3GB نیز در ارزان‌ترین مدل خود به قیمت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

درحالی‌که RX 570 گیگابایت با برچسب قیمت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتومانی خود و عملکردی مابین دو نماینده انویدیا، تردیدها را به خوبی از بین می‌برد. کارت گرافیک RX 570 Gaming گیگابایت از چهار گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5 بهره می‌برد و پردازنده گرافیکی Ellesmere با فناوری ساخت ۱۴ نانومتری وظیفه پردازش دستورات را بر عهده دارد.

فرکانس پایه پردازنده گرافیکی برابر با ۱۲۴۴ مگاهرتز تعیین‌شده که دقیقاً همان فرکانس نسخه مرجع AMD به شمار می‌رود. فناوری بوست به کمک گیمرها می‌آید تا با اعمال خودکار فرکانس ۱۲۵۵ مگاهرتز، چند درصد عملکرد بهتر دریافت کنند. فرکانس مؤثر حافظه ۷۰۰۰ مگاهرتز است و پهنای باند حافظه نیز توسط رابط ۲۵۶ بیتی منتقل می‌شود.

خنک‌کننده اختصاصی گیگابایت WindForce 2X از یک هیت سینک آلومینیومی، سه عدد لوله انتقال حرارت با آلیاژ مس خالص و دو عدد فن ۹۰ میلی‌متری تشکیل‌شده است. به اعتقاد گیگابایت، طراحی خاص پره فن‌های ۹۰ میلی‌متری سبب افزایش ۲۳ درصدی شدت‌جریان هوا می‌شود. سه عدد لوله انتقال حرارت نیز به‌صورت مستقیم با سطح GPU در ارتباط هستند تا در سریع‌ترین زمان ممکن، حرارت را از سطح پردازنده گرافیکی دور کنند.

مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ فوق حرفه ای - 48 میلیون تومان

نورپردازی در تجهیزات گیمینگ امری طبیعی و خواسته مهمی از سوی گیمرهاست، از این رو گیگابایت نیز در کارت گرافیک RX 570 Gaming 4GB از فناوری انحصاری خود با نام RGB Fusion 2.0 بهره برده است. به این ترتیب در بخش بالای سیستم خنک‌کننده شاهد حضور نام GIGABYTE و عبارت FAN STOP هستیم که هرکدام از آن‌ها امکان نمایش رنگ‌های بسیار متنوع از دامنه رنگ‌های RGB را به همراه افکت‌های از پیش تعیین شده دارند.

عبارت FAN STOP زمانی که کارت گرافیک زیر فشار قابل‌توجهی قرار ندارد یا دمای پردازنده گرافیکی در سطح متعادل است، روشن می‌شود و به‌این‌ترتیب متوجه قطع چرخش فن‌های ۹۰ میلی‌متری می‌شوید.

  1. خنک‌کننده قدرتمند باقابلیت کارکرد بدون نیاز به چرخش فن
  2. سطح تماس مستقیم لوله‌های انتقال حرارت برای کارایی بیشتر
  3. نسبت بی‌نظیر کارایی به قیمت
  4. نورپردازی RGB در قسمت بالای سیستم خنک‌کننده
  5. پشتیبانی از فناوری انحصاری RGB Fusion 2.0 گیگابایت
  6. کیفیت ساخت بالا

حافظه SSD

Biostar S100 120GB

Biostar S100 120GB

بایواستار یکی از تولیدکنندگان سخت‌افزار و تجهیزات جانبی کامپیوتر است که طیف محصولات بسیار متنوعی دارد. این کمپانی نیز همانند برخی از تولیدکنندگان سخت‌افزار، قدم در راه تولید SSD برداشته و به دلیل ارائه محصولات خود با کمترین قیمت ممکن، با استقبال قابل قبولی نیز مواجه شده است.

درایو سالید بایواستار مدل S100 با ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت می‌تواند نیاز کاربر را برای راه‌اندازی سریع سیستم‌عامل و یکی دو بازی با حجم متوسط برطرف سازد. بایواستار در ساخت درایو S100 از چیپ ست های حافظه MLC با تعداد ۶ لایه صفحه مدار بهره برده که سبب ارائه فضای ذخیره‌سازی موردنیاز با استفاده از کمترین تعداد چیپ حافظه می‌شود.

 

راهنمای خرید سیستم گیمینگ حرفه ای – ۱۵ میلیون تومان

 

طراحی ظاهری اس اس دی مانند بسیاری از تولیدکنندگان دیگر، ساده و شامل لوگو و نام برند Biostar به همراه عبارت Solid State Drive می شود. بدنه با کیفیت و ضخامت ۷ میلی‌متر به شما این امکان را می‌دهد که درایو Biostar S100 120GB را در تجهیزات مختلف از جمله لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی نصب کنید.

بایواستار در طراحی بدنه از هیچ‌گونه پیچ و قطعه فلزی داخلی یا خارجی که به بدنه یا مدار متصل باشد، استفاده نکرده و همین موضوع احتمال بروز آسیب‌های احتمالی را به‌شدت کاهش می‌دهد. همچنین قابلیت فعالیت مداوم در حداکثر دمای ۷۰ درجه سانتی گراد وجود دارد که دمای استانداردی در میان تولیدکنندگان SSD به شمار می‌رود.

حداکثر سرعت خواندن و نوشتن داده در بایواستار S100 به ترتیب ۵۳۰ و ۳۸۰ مگابایت بر ثانیه است. رابط ساتا ۶ با حداکثر پهنای باند ۶ گیگابیت بر ثانیه نیز کمک شایان توجهی به ارائه سرعت قابل قبول در خواندن و نوشتن داده‌ها می‌کند. در حال حاضر درایو سالید Biostar S100 ارزان‌ترین درایو ۱۲۰ گیگابایتی بازار است که امکانات و سرعت قابل قبولی دارد و قیمت ارزان‌تر آن دلیلی بر ضعف کیفیت و کارایی نیست.

  1. چیپ ست های MLC با ۶ لایه PCB
  2. فرم فکتور ۲٫۵ اینچی با ضخامت بدنه ۷ میلی متر
  3. ارزان‌ترین SSD با ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت
  4. رابط SATA 3 6Gb/s
  5. سرعت خواندن ترتیبی ۵۳۰ مگابایت بر ثانیه
  6. سرعت نوشتن ترتیبی ۳۸۰ مگابایت بر ثانیه

ذخیره سازی هارد دیسک (HHD)

Toshiba P300 1TB

Toshiba P300 1TB

اکنون نوبت به انتخاب فضای ذخیره‌سازی و آرشیو داده‌ها فرارسیده و این بار یک هارددیسک از برند توشیبا با ظرفیت ۱ ترابایت انتخاب کردیم. با توجه به هجوم هارددیسک‌های Refurbished در بازار، با دقت بیشتری نسبت به انتخاب درایو ذخیره‌سازی سیستم گیمینگ ۸٫۵ میلیونی پارسی گیم اقدام کردیم.

برند توشیبا با توجه به سابقه خود در تولید تجهیزات الکترونیکی و از جمله هارددیسک، نیازی به تعریف و تمجید ندارد. هارددیسک اینترنال Toshiba P300 1TB از سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه بهره می‌برد که سرعت متداولی در میان هارددیسک‌های دسکتاپ حرفه‌ای به شمار می‌رود. البته با نگاهی کوتاه به قیمت برخی از هارددیسک‌های ۱ ترابایتی با سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه به این نتیجه می‌رسید که توشیبا پی ۳۰۰ گزینه‌ای ایدئال از نظر عملکرد، قیمت و کیفیت است.

حافظه بافر ۶۴ مگابایتی برای بهبود عملکرد و سرعت بخشیدن به عملیات انتقال داده‌ها در هارددیسک ۶۸۰ گرمی مورداستفاده قرارگرفته است. فناوری NCQ که مخفف عبارات Native Command Queuing است، شرایط و سرعت دستیابی کاربران به فایل‌های مورد نیاز خود را سرعت می‌بخشد. به این صورت که هارددیسک به بهره‌گیری از سریع‌ترین الگوریتم دستیابی، فایل مورد نظر را یافته و آن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در نتیجه زمان کمتری در هر مرتبه جست و جو هدر می‌شود و سرعت دستیابی به داده‌ها به‌شدت افزایش می‌یابد. فناوری دیگری که توشیبا در هارددیسک P300 از آن بهره می‌برد، فناوری PMR یا ضبط مغناطیسی عمودی است که مزایای قابل‌توجهی نسبت به فناوری بسیاری قدیمی ضبط افقی دارد.

درمجموع هارددیسک Toshiba P300 1TB یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار به شمار می‌رود که علاوه بر کیفیت ساخت بالا، عملکرد و سرعت قابل‌توجه، از فناوری‌های متعددی نیز بهره می‌برد.

  1. رابط SATA 3 6Gb/s
  2. سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه
  3. فناوری ضبط مغناطیس عمودی (PMR)
  4. فناوری NCQ برای دستیابی سریع‌تر به فایل ها
  5. ۶۴ مگابایت حافظه بافر

کیس (CASE)

GREEN Magnum Evo

GREEN Magnum Evo

تا کنون کیسه‌ای خوش قیمت بسیاری در سیستم‌های پیشنهادی معرفی کردیم که هر کدام مزایای قابل توجهی در کنار قیمت بسیار مناسب خود داشتند. این بار کیس با کیفیت و دارای امکانات متعدد از برند شناخته شده گرین را انتخاب کردیم که به طور حتم گزینه ای ایده آل و جذاب برای کانفیگ ذکر شده به شمار می رود.

کیس گرین Magnum Evo یکی از با کیفیت‌ترین گزینه‌های موجود در محدوده قیمت ۶۰۰ هزار تومان است و به‌خوبی می‌تواند چندین سال میزبان قطعات حرفه‌ای شما باشد. مگنوم اوو به عنوان یک کیس Mid Tower فضای قابل توجهی در اختیارتان قرار می‌دهد و به سادگی قادر به نصب مادربردهای Micro ATX، ATX و CEB خواهید بود.

فضای داخلی کیس به دلیل استفاده از ساختار اسکلت معکوس (قرار گیری مادربرد در بالا و پاور در پایین) به گونه ایست که قابلیت نصب قطعات متعدد و حرفه‌ای ازجمله کارت گرافیک به طول ۳۹۰ میلی‌متر وجود دارد. با توجه به وجود ۸ شکاف توسعه PCI در پنل پشت کیس، چهار عدد کارت گرافیک حرفه‌ای درون کیس گرین Magnum Evo نصب می‌شود.

بهره‌مندی از ساختار اسکلت معکوس سبب قرارگیری پاور در قسمت پایین کیس می‌شود و گرین برای افزایش جذابیت و زیبایی بیشتر، یک محفظه مخفی برای این منظور در نظر گرفته است. این محفظه مانع از دیده شدن پاور و کابل‌های متصل به آن می‌شود، از سوی دیگر قابلیت مدیریت کابل‌کشی نیز به کاربران کمک می‌کند تا کمترین میزان حجم از کابل‌های پاور در معرض دید قرار گیرد.

مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده - 21 میلیون تومان - شهریور 99

با توجه به فضای اختصاصی برای فن‌های ۸۰، ۱۲۰ و ۱۴۰ میلی‌متری، امکان نصب تعداد ۸ عدد فن با این ابعاد وجود دارد که شامل قابلیت به‌کارگیری سه عدد فن ۱۲۰ میلی‌متری در قسمت سقف، دو عدد ۱۲۰ میلی‌متری روی کاور درب، دو عدد ۱۲۰ یا ۱۴۰ میلی‌متری روی پنل جلو، یک عدد ۱۲۰ میلی‌متری روی پنل پشت (که توسط شرکت سازنده نصب‌شده است) و یک عدد ۸۰ میلی‌متری باریک زیر براکت هارد ها می‌شود.

پشتیبانی از خنک‌کننده‌های بادی و مایع حرفه‌ای از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های کیس مگنوم اوو به شمار می‌رود که به طور حتم برای گیمرها، ویژگی جذاب و قابل‌توجهی است. ابعاد کیس به ترتیب ۴۸۵×۲۰۰×۵۲۵ میلی‌متر است که باوجود فضای پشت کیس برای مدیریت کابل کشی، اما امکان نصب خنک‌کننده پردازنده Air با ارتفاع ۱۵۷ میلی‌متر وجود دارد.

  1. ابعاد قابل‌توجه باقابلیت پشتیبانی از سخت‌افزارهای حرفه‌ای
  2. قابلیت نصب ۴ عدد کارت گرافیک به طول ۳۹۰ میلی‌متر
  3. قابلیت نصی ایر کولر با ارتفاع ۱۵۷ میلی متر
  4. قابلیت نصب ۸ عدد فن
  5. پورت‌های خروجی شامل جک‌های صوتی، USB 3.0 و USB 2.0
  6. محفظه مخفی برای نصب پاور
  7. محفظه و شیارهای اختصاصی برای مدیریت کابل‌کشی
  8. بدنه مستحکم از جنس آلیاژ SECC باضخامت ۸ میلی‌متر

منبع تغذیه (POWER)

GREEN GP580A-EUD

GREEN GP580A-EUD

برای انتخاب پاور نیز یکی از جدیدترین محصولات گرین از خانواده EUD را برگزیدیم که گزینه‌ای با کیفیت ساخت و راندمان بالا با قیمت به شدت اقتصادی است. یک پاور ۵۸۰ وات برای چنین سیستمی بسیار کافی است و حاشیه امن قابل‌توجهی برای ارتقای قطعات مختلف به وجود می‌آورد.

درنتیجه علاوه بر طول عمر بالای پاور و سایر قطعات، خیالتان از ارتقای سخت‌افزار سیستم پیشنهادی راحت است. با توجه به توان پاور و قیمت آن و البته مقایسه این دو پارامتر با سایر گزینه‌های موجود در بازار، به این نتیجه می‌رسید که پاور GP580A-EUD گرین ویژگی‌های بی‌نظیری برای رقابت دارد.

عدم وجود کابل‌کشی ماژولار در چنین محدوده قیمتی به عنوان عیب تلقی نمی‌شود، اما گرین با به‌کارگیری کابل‌های تخت، پیچیدگی کابل‌کشی را به حداقل می‌رساند. همچنین وجود ۸ مدار محافظ برای جلوگیری از بروز مشکل در کارکرد قطعات و پاور نشان می‌دهد که با یک محصول حرفه‌ای مواجه هستیم.

استاندارد راندمان مصرف انرژی از نوع ۸۰ Plus Bronze تضمین دهنده کمترین میزان اتلاف انرژی و بازدهی بسیار عالی برای یک پاور خوش قیمت است. گرین برای ارائه بیشترین شدت جریان و ولتاژ پایدار به قطعات پر مصرف از جمله پردازنده و کارت گرافیک، یک ریل ۱۲ ولت در نظر گرفته تا ۴۸٫۳ آمپر شدت‌جریان را به‌واسطه آن منتقل کند. به‌این‌ترتیب حتی قدرتمندترین سخت‌افزارهای متناسب با توان پاور نیز بدون مشکل راه‌اندازی شده و به صورت پایدار به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مدار Active PFC یا تصحیح ضریب توان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پاور ۵۸۰ واتی گرین برای به حداقل رساندن میزان اتلاف انرژی به شمار می‌رود. همچنین به‌کارگیری جدیدترین فناوری ساخت عنوان توپولوژی DC-DC که سبب ارائه توان خروجی بی‌نظیر در ریل ۱۲ ولت، سازگاری با عملکرد حالت بدون بار یا Zero Load و رگولاسیون کمتر از ۲٫۵ درصد می‌شود.

در بخش کانکتور های مورد نیاز یک گیمر، پاور ۵۸۰ وات گرین دو عدد کانکتور ۲+۶ پین PCI و یک عدد ۴+۴ پین CPU ارائه می‌دهد که برای راه‌اندازی پردازنده Ryzen 5 2600 و کارت گرافیک RX 570 کاملاً مناسب است.

  1. توپولوژی DC-DC با رگولاسیون کمتر از ۲٫۵ درصد
  2. مدار Active PFC برای تصحیح ضریب توان و کاهش اتلاف انرژی
  3. استاندارد راندمان مصرف انرژی ۸۰Plus Bronze
  4. کابل‌های تخت برای سهولت در کابل‌کشی و اشغال فضای کمتر
  5. تک‌ریل ۱۲ ولت قدرتمند و ارائه شدت‌جریان ۴۸٫۳ آمپر
  6. ۸ مدار محافظ شامل OVP/UVP/OCP/OPP/SCP/SIP/NLO/OTP

خنک کننده پردازنده (CPU Fan)

CoolerMaster Hyper T4

CoolerMaster Hyper T4

هرچند پردازنده Ryzen 5 2600 به همراه خنک‌کننده اختصاصی AMD عرضه می‌شود، اما همه می‌دانیم که خنک‌کننده‌های موجود به همراه پردازنده قادر به تحمل فشار کاری یک گیمر نیستند. از این رو با توجه به محصولاتی که در سیستم‌های پیشنهادی گذشته انتخاب کردیم، این بار به گزینه متفاوتی مراجعه کردیم.

خنک کننده کولرمستر مدل Hyper T4 یک ایرکولر نیمه‌حرفه‌ای با ابعاد و ارتفاع قابل‌قبول است و همین سبک طراحی اجازه نصب آن درون کیس های کوچک را می‌دهد. مهم‌ترین محدودیت کیس ها، محدود بودن فضای داخلی برای نصب خنک‌کننده پردازنده با ارتفاع بلند است و به دلایل متعددی، ایرکولر Hyper T4 کولرمستر را برگزیدیم.

وجود ۴ لوله انتقال حرارت از آلیاژ مس و سطح تماس مستقیم با پردازنده، کیفیت ساخت بالا، هیت سینک آلومینیومی و فن ۱۲۰ میلی‌متری با کارایی بالا از جمله ویژگی‌های مهم خنک‌کننده Cooler Master Hyper T4 هستند. البته گزینه‌های بهتری هم از محصولات کولرمستر در بازار موجود بوده که فاقد براکت و قابلیت نصب روی سوکت AM4 هستند.

ایرکولر هایپر تی ۴ با ارتفاع ۱۵۲ میلی‌متری خود و بهره‌مندی از یک فن ۱۲۰ میلی‌متری، در بسیاری از کیس های ارزان قیمت و میان رده استاندارد نصب می‌شود و نیازی به خریداری واترکولر یا خنک‌کننده‌های Low Profile و گران‌قیمت وجود ندارد. وزن خنک‌کننده با احتساب فن در حدود ۵۵۰ گرم است که وزنی به نسبت متعادل به شمار می‌رود.

فن ۱۲۰ میلی‌متری کولرمستر فاقد دیود نوری است، اما به دلیل به‌کارگیری پره های مشکی با ظاهر زیبا خودنمایی می‌کند. شدت‌جریان هوایی که فن ۱۲ میلی‌متری Cooler Master تولید می‌کند در محدوده ۲۴ تا ۷۰ فوت مکعب در هر دقیقه است که بر اثر سرعت چرخش ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ دور در دقیقه فن به وجود می‌آید.

نوع بلبرینگ به‌کاررفته در فن از نوع Rifle Bearing است که در کنار ساختار طراحی پره های فن، نویزی در محدوده ۱۵٫۱ تا ۳۱٫۶ دسی بل را به وجود می‌آورد. چنین نویزی برای یک خنک‌کننده باکیفیت و با قدرت مناسب، بسیار ایدئال و قابل‌تقدیر است.

برای اتصال فن به مادربرد، سوکت ۴ پین با فناوری PWM در نظر گرفته شده و طول عمر فن نیز ۴۰ هزار ساعت توسط شرکت سازنده اعلام‌شده است.

  1. ۴ لوله انتقال حرارت با آلیاژ مس خالص و سطح تماس مستقیم
  2. فن ۱۲۰ میلی‌متری با حداکثر نویز ۳۱٫۶ دسی‌بل
  3. شدت‌جریان هوای ۲۴ تا ۷۰ فوت مکعب در هر دقیقه (CFM)
  4. سرعت چرخش فن ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ دور در دقیقه
  5. نویز فن بین ۱۵٫۱ تا ۳۱٫۶ دسی‌بل

لینک به مطلب راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده با بودجه ۸ میلیون تومان

1 thought on “راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده – ۸ میلیون تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *