راهنمای خرید سیستم گیمینگ اقتصادی با بودجه ۴۰ میلیون تومان

0
راهنمای خرید سیستم گیمینگ اقتصادی با بودجه 40 میلیون تومان – اردیبهشت 1402

راهنمای خرید سیستم گیمینگ اقتصادی با بودجه 40 میلیون تومان – اردیبهشت 1402

زمان تقریبی برای مطالعه: 19 دقیقه

در اولین بخش از راهنمای خرید سیستم پیشنهادی به معرفی یک کانفیگ اقتصادی با بودجه ۴۰ میلیون تومان می‌پردازیم که دارای پردازنده مرکزی ۴ هسته ای نسل سیزدهم اینتل، کارت گرافیک RTX 3050 و ۱۶ گیگابایت حافظه رم DDR4 است. این کانفیگ ارزشمند می‌تواند بسیاری از بازی های روز را در وضوح تصویر Full HD با نرخ فریم بسیار خوب اجرا کند.

سیستم گیمینگ حرفه ای با بودجه ۴۰ میلیون تومان

از سوی دیگر با توجه به در نظر گرفتن قطعات جدید و به روز، امکان ارتقای آسان قطعات منتخب از جمله پردازنده مرکزی، حافظه رم و کارت گرافیک در آینده وجود دارد. با توجه به افزایش قیمت محصولات در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ و تداوم این روند در آغاز سال ۱۴۰۲ خورشیدی، حق انتخاب چندانی در دسترس کاربران قرار ندارد و بسیاری از محصولات از سبد کالای فروشگاه ها حذف شده اند.

نام قطعه مدل قطعه قیمت تقریبی
مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 ۴,۹۹۰,۰۰۰
پردازنده مرکزی Intel Core i3-13100F ۶,۹۳۰,۰۰۰
کارت گرافیک Inno3D RTX 3050 Twin X2 8GB GDDR6 ۱۶,۲۰۰,۰۰۰
هارد HDD Western Digital Blue 2TB 5400RPM 256MB ۱,۸۵۰,۰۰۰
حافظه SSD Geil Zenith P3L 512GB M.2 NVMe ۱,۵۰۰,۰۰۰
رم CORSAIR VENGENACE RGB PRO SL BLACK 2x8GB DDR4 3200MHZ ۲,۸۰۰,۰۰۰
پاور GREEN GP550A-ECO ۲,۱۸۵,۰۰۰
کیس GREEN GRIFFIN G1 ۲,۱۸۵,۰۰۰
خنک کننده پردازنده GREEN NOTUS 400 PWM ۱,۴۰۰,۰۰۰
 قیمت تمام شده چهل میلیون و چهل هزار تومان ۴۰,۰۴۰,۰۰۰

پردازنده

پردازنده Intel Core i3-13100F
راهنمای خرید سیستم گیمینگ اقتصادی با بودجه ۴۰ میلیون تومان

Intel Core i3-13100F

انتخاب پردازنده مرکزی بر اساس بودجه و نوع کاربرد، کار چندان دشواری نیست و با توجه به عدم موجودی پردازنده‌های AMD، چاره ای به جز انتخاب نمایندگان اینتل وجود ندارد. پردازنده های نسل سیزدهم اینتل که با نام Raptor Lake شناخته می شوند، یکی از گزینه های به روز و جذاب به شمار می روند که مشخصات فنی و عملکرد خیره کننده ای دارند. پردازنده Core i3-13100F که ادامه دهنده روند تکامل محصولات ارزان قیمت اینتل در نسل های گذشته است، دارای چهار هسته و هشت رشته پردازشی بوده و فرکانس پایه آن ۳٫۴ گیگاهرتز در نظر گرفته شده است. فرکانس کاری این محصول در حالت توربو بوست به ۴٫۵ گیگاهرتز افزایش می یابد که در این شرایط، عملکردی بی نظیر برای کاربرد گیمینگ ارائه می دهد.

حافظه نهان سطح دوم (L2 Cache) به میزان ۵ مگابایت و حافظه نهان سطح سوم (L3 Cache) به میزان ۱۲ مگابایت از نوع Intel Smart Cache در سرعت بخشیدن به پردازش دستورات کاربران، نقشی اساسی ایفا می کنند. محصول سال ۲۰۲۳ اینتل که به تازگی وارد بازار شده، دارای پسوند F بوده که به معنی عدم وجود واحد مجتمع گرافیکی است و با توجه به کاربرد گیمینگ پردازنده در سیستم پیشنهادی، هیچ مشکلی در کارکرد به وجود نمی آورد. از سوی دیگر عدم وجود واحد مجتمع گرافیکی سبب ارزان تر شدن این محصول شده و کاربران می توانند Core i3-13100F را با قیمت به مراتب کمتری خریداری کنند.

پردازنده اقتصادی اینتل قابلیت پشتیبانی از ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم DDR4 یا DDR5 را بدون دخالت چیپ ست مادربورد دارد و در صورت استفاده از ماژول های حافظه DDR4، می تواند فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز را پشتیبانی کند. نماینده اینتل روی تمامی مادربورد های مجهز به سوکت LGA 1700 قابل نصب بوده و بر اساس نوع چیپ ست می تواند امکانات متفاوتی را ارائه دهد. توان مصرفی این محصول در حالت فرکانس پایه برابر با ۵۸ وات بوده و در صورت فعال شدن فرکانس توربو به ۸۹ وات افزایش می یابد. لیتوگرافی یا فناوری ساخت پردازنده Core i3-13100F از نوع ۱۰ نانومتری موسوم به Intel 7 بوده که سبب بهینه سازی عملکرد و توان مصرفی شده است.

به این ترتیب برای خنک سازی سی پی یو، نیازی به خریداری خنک کننده های گران قیمت وجود ندارد و به سادگی قادر به کنترل دما در شرایط بارگذاری کامل با استفاده از یک ایرکولر ارزان قیمت خواهید بود. محصول اقتصادی و قدرتمند اینتل در بنچمارک Passmark موفق به کسب امتیاز متوسط ۱۵۳۷۰ شده که بالاتر از Core i7-9700K و اندکی پایین تر از AMD Ryzen 5 3600 به شمار می رود.

  1. لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل
  2. مبتنی بر سوکت پردازنده LGA 1700 اینتل
  3. مجهز به ۴ هسته و ۸ رشته پردازشی
  4. فرکانس پایه ۳٫۴ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴٫۵ گیگاهرتز
  5. ۵ مگابایت L2 Cache و ۱۲ مگابایت L3 Cache
  6. توان مصرفی ۵۸ وات در حالت پایه و ۸۹ وات در حالت بوست
  7. پشتیبانی از حافظه رم DDR5 و DDR4
  8. عدم وجود واحد مجتمع گرافیکی
  9. عملکرد بی نظیر نسبت به قیمت

مادربرد

مادربرد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4
راهنمای خرید سیستم گیمینگ اقتصادی با بودجه ۴۰ میلیون تومان

ASUS PRIME H610M-A WIFI D4

پشتیبانی از پردازنده های نسل سیزدهم اینتل توسط مادربورد های مجهز به چیپ ست های سری ۶۰۰ و ۷۰۰ صورت می پذیرد که به دلیل گران بودن محصولات سری ۷۰۰، از انتخاب آنها صرف نظر کردیم. مادربورد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 یک گزینه بسیار خوب از نظر مشخصات فنی، امکانات، عملکرد و قیمت به شمار می رود که وجود شبکه بی سیم WIFI ارزش خرید را بیشتر کرده است. این محصول به یک مدار تغذیه ۸ فاز برای پشتیبانی از پردازنده Core i3-13100F مجهز شده و به این ترتیب می توانید در آینده پردازنده قدرتمند تری از نسل سیزدهم را برای سیستم گیمینگ اقتصادی با بودجه ۴۰ میلیون تومان خریداری کنید.

کمپانی ایسوس به منظور ارائه عملکرد پایدار در شرایط استفاده طولانی مدت، در یک سمت از مدار تغذیه اقدام به نصب هیت سینک خنک کننده کرده که به طور حتم کارایی خود را در ارائه عملکرد پایدار نشان می دهد. دو اسلات حافظه رم DDR4 نیز قادر به پشتیبانی از حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز هستند که برای راه اندازی یک سیستم گیمینگ میان رده و حتی حرفه ای نیز مناسب است.

با توجه به فرم فکتور mATX روی مادربورد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 یک اسلات PCI Express 4.0 از نوع x16 و یک اسلات PCI Express 3.0 از نوع X1 قرار گرفته اند که اسلات اول برای نصب کارت گرافیک و اسلات دوم برای تجهیزات جانبی کاربرد دارد. در مجموع دو اسلات M.2 نیز در قسمت بالا و پایین اسلات PCIe 4.0 قرار گرفته که فاقد هیت سینک خنک کننده هستند و این موضوع به دلیل قیمت اقتصادی مادربورد ایسوس، به عنوان نقطه ضعف شناخته نمی شود. بسیاری از SSD های فرم فکتور M.2 بر پایه رابط NVMe موجود در بازار دارای هیت سینک خنک کننده اختصاصی هستند و به این ترتیب نیازی به هیت سینک روی اسلات مادربورد وجود ندارد.

به منظور افزایش ظرفیت ذخیره سازی، تعداد ۴ پورت SATA 6Gb/s نیز تعبیه شده که برای نصب انواع درایو های ۲٫۵ و ۳٫۵ اینچی کاربر دارند. در بخش امکانات صوتی، یک کنترلر ۷٫۱ کانال ساخت Realtek در نظر گرفته شده که سه عدد خروجی ۳٫۵ میلی متری روی پنل پشت مادربورد را مدیریت می کند. یک عدد پورت شبکه سیمی گیگابیتی به همراه ماژول شبکه بی سیم از نوع WIFI 5 ac دو بانده ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز در این محصول، وظیفه فراهم ساختن ساختار شبکه را بر عهده دارند. بلوتوث نسخه ۵ نیز توسط ماژول شبکه بی سیم در دسترس کاربران قرار می گیرد که برای انتقال فایل و مواردی از این قبیل کاربرد دارد.

پورت های پنل پشت دارای تنوع مناسبی بوده و شامل دو عدد PS/2 برای ماوس و کیبورد های قدیمی، یک عدد HDMI، یک عدد DisplayPort، یک عدد VGA، چهار عدد پورت USB 2.0، دو عدد USB 3.2 Gen2، سه عدد خروجی صوتی و شبکه سیمی می شود. چیپ ست H610 نیز در محل همیشگی به چشم می خورد و یک هیت سینک آلومینیومی دارای ساختار طراحی مناسب برای کنترل دمای آن مورد استفاده قرار گرفته است. توان مورد نیاز CPU توسط یک کانکتور ۸ پین تامین می شود که شرایط مناسبی را برای پشتیبانی از پردازنده های میان رده و قدرتمند اینتل بر پایه سوکت LGA1700 فراهم می سازد. در مجموع مادربورد ASUS PRIME H610M-A WIFI D4 برای پشتیبانی از پردازنده های نسل دوازدهم و سیزدهم اینتل به منظور راه اندازی سیستم های مالتی مدیا و گیمینگ میان رده، به شدت مناسب بوده و امکانات قابل توجهی را با قیمت اقتصادی خود ارائه می دهد.

  1. مجهز به چیپ ست H610 و سوکت پردازنده LGA1700 اینتل
  2. پشتیبانی از پردازنده های نسل دوازدهم و سیزدهم اینتل
  3. مدار تغذیه قدرتمند ۸ فاز برای پردازنده
  4. مجهز به دو اسلات حافظه رم DDR4
  5. پشتیبانی از حداکثر ۶۴ گیگابایت رم با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز
  6. شبکه بی سیم دو بانده WIFI 5ac به همراه بلوتوث ۵
  7. دارای یک اسلات PCI Express 4.0 X16
  8. مجهز به دو اسلات ۲ برای نصب تجهیزات ذخیره سازی
مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ فوق حرفه ای - 39 میلیون تومان

حافظه رم

رم CORSAIR VENGENACE RGB PRO SL BLACK 2x8GB DDR4 3200MHZ
راهنمای خرید سیستم گیمینگ اقتصادی با بودجه ۴۰ میلیون تومان

CORSAIR VENGENACE RGB PRO SL BLACK 2x8GB DDR4 3200MHZ

یکی از قطعات مورد علاقه کاربران سیستم های گیمینگ که با قیمت به نسبت مناسبی در دسترس قرار دارد، حافظه رم DDR4 است. برای خریداری یک کیت ۱۶ گیگابایتی شامل دو ماژول ۸ گیگابایت با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز که مناسب راه اندازی سیستم های گیمینگ میان رده و اقتصادی است، نیاز به پرداخت مبلغی در حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارید. ماژول های حافظه رم Corsair Vengeance RGB PRO SL Black دارای نور پردازی RGB بوده و ظاهری زیبا به این محصول بخشیده است. دیود های نور پردازی در بالاترین قسمت از هیت سینک خنک کننده قرار گرفته اند و بخش های زیادی از دو سمت راست و چپ بدنه نیز قادر به انعکاس جلوه های نوری زیبای RGB هستند.

خطوط مثلثی کوچک در قسمت پایین نوار نور پردازی به صورت شفاف طراحی شده اند و آنها نیز وظیفه نمایش نور پردازی را بر عهده دارند. هیت سینک آلومینیومی مشکی رنگ که برای کاهش دمای کاری چیپ ست های حافظه DDR4 و کنترلر حافظه به کار رفته، نقش زیادی در زیبایی این کیت ۱۶ گیگابایتی ایفا می کند.

فرکانس کاری کیت حافظه Corsair برابر با ۳۲۰۰ مگاهرتز بوده و با فناوری پروفایل حافظه XMP سازگاری کامل دارد. به این ترتیب برای فعال سازی فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز، به سادگی می توانید از طریق پروفایل های XMP موجود در بایوس اقدام کنید. زمان تاخیر ماژول ها برابر با ۱۶ نانو ثانیه یا CL16 بوده که مقداری متداول در میان محصولات موجود در بازار به شمار می رود. ولتاژ کاری ۱٫۳۵ ولت و پیکربندی دو کاناله از دیگر ویژگی های این محصول کارآمد و زیبا شناخته می شوند. در صورتی که بودجه بیشتری در اختیار دارید، توصیه می شود که کیت ۳۲ گیگابایتی شرکت Corsair را خریداری کنید، در غیر این صورت، کیت ۱۶ گیگابایتی نیز به خوبی در اجرای بازی ها عمل خواهد کرد.

  1. حجم مجموع ۱۶ گیگابایت
  2. دو ماژول ۸ گیگابایتی با چینش دو کاناله
  3. فرکانس کاری ۳۲۰۰ مگاهرتز
  4. زمان تاخیر CL16
  5. ولتاژ کاری ۱٫۳۵ ولت
  6. مجهز به نور پردازی RGB با قابلیت شخصی سازی توسط نرم افزار
  7. پشتیبانی از پروفایل حافظه XMP
  8. عملکرد و قیمت بسیار مناسب برای راه اندازی سیستم های اقتصادی

کارت گرافیک

کارت گرافیک Inno3D RTX 3050 Twin X2 8GB GDDR6
راهنمای خرید سیستم گیمینگ اقتصادی با بودجه ۴۰ میلیون تومان

Inno3D RTX 3050 Twin X2 8GB GDDR6

هر چند کارت گرافیک به عنوان یک عضو بسیار مهم در سیستم پیشنهادی گیمینگ شناخته می شود، اما بودجه در نظر گرفته شده برای کانفیگ مورد نظر و همچنین قیمت بالای انواع کارت گرافیک سبب شد تا در نهایت به RTX 3050 اکتفا کنیم. این محصول که ارزان ترین گزینه از سری RTX 30 به شمار می رود، قدرت بسیار بالایی در اجرای بازی ها از خود به نمایش می گذارد و گزینه ای ارزشمند است. قیمت RTX 3050 حتی در مقایسه با اولین روزهای ورود به بازار ایران نیز دچار افزایش شده و در بازار کم رونق این روزها، یکی از بهترین محصولات اقتصادی به شمار می رود. ارزان ترین کارت تولید شده بر پایه معماری Ampere از لیتوگرافی ۸ نانومتری سامسونگ، دارای ۲۵۶۰ هسته پردازشی CUDA، تعداد ۸۰ هسته Tensor و ۲۰ هسته RT است.

هشت گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 برای این کارت مورد استفاده قرار گرفته که با توجه به فرکانس کاری ۱۷۵۰ مگاهرتز، می تواند پهنای باند ۲۲۴ گیگابایت بر ثانیه را با بهره گیری از رابط ۱۲۸ بیتی در دسترس کاربران قرار دهد. کارت گرافیک Inno3D RTX 3050 Twin X2 OC از فرکانس پایه مشابهی با نسخه مرجع انویدیا (۱۵۵۲ مگاهرتز) برخوردار بوده، اما فرکانس بوست آن از ۱۷۷۷ مگاهرتز در نسخه مرجع به ۱۸۲۲ مگاهرتز افزایش یافته است. با توجه به وجود خنک کننده دارای دو عدد فن ۹۰ میلی متری به همراه هیت سینک آلومینیومی سه تکه و دو عدد لوله انتقال حرارت ضخیم، می توان فرکانس بوست را به مقدار بیشتری اورکلاک کرده و نرخ فریم بیشتری را تجربه کنید.

خنک کننده Twin 2X OC کمپانی Inno3D دارای ساختار طراحی به نسبت ساده ای بوده و با توجه به قیمت اقتصادی آن، همانند سایر محصولات مشابه فاقد هرگونه نور پردازی است. وجود نسل دوم هسته های ردیابی پرتو یا Ray Tracing در محصولات خانواده RTX 30 سبب بهبود کیفیت پردازش تصاویر و همچنین بهبود نرخ فریم شده که این رویه برای RTX 3050 نیز وجود دارد. توان مورد نیاز توسط یک کانکتور ۸ پین PCI تامین می شود و شرکت سازنده توصیه می کند که برای راه اندازی سیستم گیمینگ مجهز به آن باید از یک منبع تغذیه با توان حداقل ۴۵۰ وات استفاده کنید.

برقراری ارتباط میان کارت گرافیک و مادربورد توسط رابط PCI Express 4.0 صورت می پذیرد. ابعاد کلی کارت به ترتیب برابر با۲۴۰ میلی متر برای طول و ۱۲۰ میلی متر برای ارتفاع بوده که دو اسلات از پنل پشت کیس را اشغال می کند. خروجی های تصویر مورد استفاده توسط Inno3D شامل یک عدد HDMI 2.1 و سه عدد DisplayPort 1.4a می شود که از نظر نوع و تعداد، تفاوتی با سایر محصولات مبتنی بر RTX 3050 موجود در بازار ندارد. این محصول در بنچمارک Passmark موفق به کسب امتیاز متوسط ۱۲۹۹۵ شده که از این حیث در رتبه بالاتری نسبت به GTX 1060 و تا حدودی هم رده با GTX 1070 قرار می گیرد. در جدول زیر می توانید نرخ فریم به دست آمده توسط کارت گرافیک Inno3D RTX 3050 Twin X2 OC را در بازی های مختلف با وضوح تصویر Full HD مشاهده کنید.

بازی نرخ فریم
Assassin’s Creed Valhalla ۵۱
Cyberpunk 2077 ۴۲
DOOM Eternal ۱۲۸
Far Cry 6 ۷۰
Metro Exodus ۷۰
Red Dead Redemption 2 ۴۷
Resident Evil Village ۸۸
Shadow of Tomb Raider ۹۸
Watch Dogs Legion ۴۶
  1. مبتنی بر معماری Ampere و لیتوگرافی ۸ نانومتری
  2. مجهز به تراشه GA106 انویدیا
  3. دارای ۸ گیگابایت حافظه GDDR6
  4. فرکانس پایه ۱۵۵۲ مگاهرتز و فرکانس بوست ۱۸۲۲ مگاهرتز
  5. فرکانس حافظه ۱۷۵۰ مگاهرتز
  6. پهنای باند حافظه ۲۲۴ گیگابایت بر ثانیه
  7. رابط حافظه ۱۲۸ بیت
  8. مجهز به ۲۵۶۰ هسته پردازشی CUDA
  9. مجهز به ۸۰ هسته Tensor و ۲۰ هسته RT
  10. خنک کننده اختصاصی دو فن Twin 2X OC
  11. تامین توان مورد نیاز توسط یک کانکتور ۸ پین PCI

کیس

کیس GREEN GRIFFIN G1
راهنمای خرید سیستم گیمینگ اقتصادی با بودجه ۴۰ میلیون تومان

GREEN GRIFFIN G1

کیس جدید گرین Griffin G1 که یک گزینه اقتصادی برای اسمبل سیستم های گیمینگ به شمار می رود، دارای طراحی ظاهری قابل قبول به همراه امکانات مناسب است. این محصول بر پایه فرم فکتور Mid Tower و به صورت اسکلت معکوس طراحی شده و ابعاد آن به ترتیب برابر با ۴۲۳ میلی متر برای طول، ۲۱۰ میلی متر برای عرض و ۴۵۰ میلی متر برای ارتفاع اعلام شده است. وزن کیس جدید گرین به دلیل برخورداری از شاسی استیل ضد زنگ و درب کناری شیشه ای برابر با ۴۹۰۰ گرم است. با توجه به ساختار اسکلت معکوس، منبع تغذیه در قسمت پایین و قطعات اصلی در قسمت بالای شاسی نصب می شوند. نصب منبع تغذیه در محفظه مخفی مخصوص صورت می پذیرد و یک دریچه به منظور نمایش برند سازنده پاور در این بخش قرار گرفته است.

مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده با بودجه 19 میلیون تومان - تیر 99

بدنه استیل کیس دارای ضخامت قابل قبول ۰٫۷ میلی متر بوده که مقاومت بسیار خوبی دارد. ابعاد داخلی Griffin G1 به کاربران اجازه می دهد تا انواع خنک کننده بادی پردازنده با ارتفاع ۱۶۰ میلی متر، کارت گرافیک به طول ۳۴۰ میلی متر و منبع تغذیه به طول ۲۰۰ میلی متر را بدون مشکل مورد استفاده قرار دهند.

پنل جلوی کیس به دو بخش دارای فریم پلاستیک فشرده و بخش توری به منظور تهویه هوا تقسیم شده که یک فن ۲۰۰ میلی متری مجهز به نور پردازی ARGB در مرکز قرار گرفته است. روی پنل پشت نیز به منظور بهبود سیستم تهویه فضای داخلی، یک عدد فن ۱۲۰ میلی متری مجهز به نور پردازی ARGB نصب شده است. در صورت تمایل می توانید سه عدد فن ۱۲۰ میلی متری روی پنل جلو و دو عدد فن ۱۲۰ میلی متری نیز روی سقف کیس نصب کنید. در تمامی نقاط ذکر شده امکان به کارگیری رادیاتور خنک کننده مایع در ابعاد متنوع وجود دارد که یک ویژگی قابل توجه به شمار می رود.

هر دو فن به کار رفته توسط گرین دارای فناوری هسته بلبرینگ هیدرولیکی بوده و سرعت چرخش ۷۰۰ دور در دقیقه برای مدل ۲۰۰ میلی متری و سرعت چرخش ۱۱۰۰ دور در دقیقه برای مدل ۱۲۰ میلی متری را ارائه می دهند. شدت جریان هوای فن نصب شده روی پنل جلو برابر با ۷۵ فوت مکعب در دقیقه بوده و فن پنل پشت نیز شدت جریان هوای ۵۶ فوت مکعب در دقیقه را فراهم می سازد. دو شیار بزرگ مدیریت کابل کشی روی شاسی نصب مادربورد به روکش پلاستیکی مجهز شده تا نمای ظاهری بهتری به اسمبل شما ببخشد. در بخش ذخیره سازی امکان به کارگیری چهار درایو ۲٫۵ اینچی و دو عدد درایو ۳٫۵ اینچی وجود دارد که برای یک سیستم گیمینگ و مالتی مدیا کافیست.

پورت های پنل بالای کیس که دسترسی به آنها در نهایت سادگی صورت می پذیرد، شامل یک عدد USB 3.0، دو عدد USB 2.0 و جک های صوتی مجزا می شود. کلید های ریست و پاور نیز در این بخش قرار گرفته اند. شرکت گرین به منظور نصب و کنترل آسان فن های دارای نور پردازی ARGB، یک کنترلر ۳ کاناله در نظر گرفته که قابلیت همگام سازی با نور پردازی مادربورد را ارائه می دهد. کیس گرین Griffin G1 به عنوان یک گزینه ایده آل برای راه اندازی سیستم های گیمینگ اقتصادی و حتی حرفه ای شناخته می شود و در کنار طراحی ظاهری مطلوب، دارای مشخصات فنی قابل توجه است.

  1. فرم فکتور Mid Tower
  2. ابعاد ۴۲۳×۲۱۰×۴۰۵ میلی متر و وزن ۴۹۰۰ گرم
  3. قابلیت نصب کارت گرافیک به طول ۳۴۰ میلی متر
  4. قابلیت نصب خنک کننده پردازنده با ارتفاع ۱۶۰ میلی متر
  5. امکان نصب منبع تغذیه به طول ۲۰۰ میلی متر
  6. درب کناری از جنس شیشه حرارت دیده با ضخامت ۴ میلی متر
  7. مجهز به فن ۲۰۰ میلی متری دارای نور پردازی ARGB روی پنل جلو
  8. مجهز به فن ۱۲۰ میلی متری دارای نور پردازی ARGB روی پنل پشت
  9. پنل جلو دارای پورت USB 3.0، دو عدد USB 2.0 و جک های صوتی
  10. قابلیت نصب چهار درایو ۲٫۵ اینچی و دو درایو ۳٫۵ اینچی
  11. قابلیت نصب حداکثر ۶ عدد فن ۱۲۰ میلی متری
  12. امکان به کارگیری خنک کننده مایع در ابعاد مختلف تا ۳۶۰ میلی متر

پاور

پاور GREEN GP550A-ECO
راهنمای خرید سیستم گیمینگ اقتصادی با بودجه ۴۰ میلیون تومان

GREEN GP550A-ECO

بر اساس قطعات منتخب برای سیستم پیشنهادی گیمینگ اقتصادی با بودجه ۴۰ میلیون تومان و محاسبه دقیق توان مصرفی قطعات، در نهایت پاور ۵۵۰ واتی گرین مدل GP550A-ECO را برگزیدیم. این محصول دارای توان واقعی ۵۵۰ وات بوده و بر پایه توپولوژی Forward به همراه استاندارد راندمان مصرف انرژی ۸۰ Plus استاندارد با راندمان ۸۸ درصد تولید شده است. فناوری تصحیح ضریب توان Active PFC سبب کاهش تلفات انرژی شده و در دراز مدت تاثیر قابل توجهی روی قبض شما به جای می گذارد. خازن های مورد استفاده توسط گرین از نوع ۱۰۵ درجه ای با کیفیت ساخت کمپانی SamXon که طول عمر و پایداری بالا را فراهم می سازد.

جریان های هجومی اولیه که در مناطق فاقد سیستم ارتینگ ساختمان سبب آسیب رساندن به قطعات الکتریکی می شود، توسط به کارگیری فیلتر دو لایه EMI در منبع تغذیه گرین به طور کامل تحت کنترل قرار گرفته است. مدار های محافظتی که نقش بسیار مهمی در افزایش طول عمر پاور و قطعات حساس کامپیوتر شخصی بر عهده دارند، در نماینده ۵۵۰ واتی گرین شامل مجموعه کاملی می شود. مدار های محافظتی کامل در این محصول شامل OVP، UVP، OCP، OPP، SCP، OTP، NLO و SIP بوده که مجموعه بی نظیری را تشکیل می دهد.

منبع تغذیه گرین مدل GP550A-ECO با توجه به سطح کاربری و قیمت اقتصادی خود فاقد فناوری کابل کشی ماژولار بوده و تمامی کابل ها به بدنه پاور متصل هستند. شرکت گرین به منظور اسمبل آسان تر و کاهش مزاحمت، از کابل های تخت مشکی رنگ استفاده کرده که هدایت آنها به سمت قطعات در نهایت سادگی صورت می پذیرد. کابل های این محصول شامل یک عدد ۲۴ پین مادربورد، یک عدد ۴+۴ پین پردازنده، دو عدد ۲+۶ پین کارت گرافیک، شش عدد SATA و سه عدد ۴ پین Molex می شود که مجموعه کاملی را برای راه اندازی سیستم های گیمینگ در دسترس قرار می دهد.

تک ریل ۱۲ ولت می تواند شدت جریان قابل قبول ۴۱ آمپر را ارائه دهد و شاخه های ۳٫۳ و ۵ ولت نیز به ترتیب قادر به ارائه شدت جریان ۲۰ آمپر و ۲۴ آمپر هستند. فن این محصول از نوع ۱۲۰ میلی متری دارای ساختار هسته بلبرینگ هیدرولیکی بوده و به همین دلیل، نویز بسیار کمی را تولید می کند. هر چند توان مورد نیاز کانفیگ پیشنهادی به مراتب کمتر از ۵۵۰ وات بوده و فاصله زیادی با این توان خروجی GP550A-ECO دارد، اما دلیل اصلی انتخاب آن، امکان ارتقای آسان قطعات مختلف از جمله پردازنده مرکزی به مدل های سری Core i5 و همچنین کارت گرافیک مدل RTX 3060 است.

  1. توان واقعی ۵۵۰ وات
  2. دارای توپولوژی Forward و فناوری Active PFC
  3. استاندارد راندمان مصرف انرژی ۸۰ PLUS دارای بازدهی ۸۸ درصد
  4. خازن های ۱۰۵ درجه در بخش های ورودی و خروجی
  5. شدت جریان ۴۱ آمپر در تک ریل ۱۲ ولت
  6. شدت جریان ۲۰ آمپر برای شاخه ۳٫۳ ولت و ۲۴ آمپر برای شاخه ۵ ولت
  7. مجهز به فن ۱۲۰ میلی متری از نوع هیدرولیک بلبرینگی
  8. مدارهای محافظتی شامل OVP، UVP، OCP، OPP، SCP، OTP، NLO و SIP
  9. فناوری کابل کشی غیر ماژولار مجهز به کابل های تخت مشکی رنگ
  10. بازدهی عالی با قیمت اقتصادی، مناسب برای سیستم های گیمینگ میان رده

خنک کننده

خنک کننده پردازنده GREEN NOTUS 400 PWM
راهنمای خرید سیستم گیمینگ اقتصادی با بودجه ۴۰ میلیون تومان

GREEN NOTUS 400 PWM

پیشرفت های صورت گرفته در پردازنده ها که شامل افزایش تعداد هسته ها و فرکانس کاری می شود، خنک سازی آنها را بیش از پیش در اولویت قرار می دهد و برای کنترل حرارت باید از خنک کننده های قدرتمندی استفاده کرد. ایرکولر های موجود در بسته بندی انواع CPU نسل دوازدهم و سیزدهم اینتل به هیچ وجه برای کاهش حرارت، مناسب نبوده و از این رو برای کنترل دمای Core i3-13100F خنک کننده خوش قیمت و کارآمد گرین NOTUS 400-PWM را برگزیدیم. این محصول که از سال ها پیش در سبد کالای شرکت گرین موجود است، در سال گذشته به روز رسانی شده و قابلیت پشتیبانی از سوکت LGA1700 را دارد.

خنک کننده گرین با برخورداری از ۴ لوله انتقال حرارت به قطر ۶ میلی متر و سطح تماس مستقیم می تواند دمای پردازنده چهار هسته ای اینتل را در سطح بسیار مطلوبی حفظ کند. در نتیجه برای اجرای بازی ها به صورت طولانی مدت با مشکل افزایش دما مواجه نمی شوید. لوله های انتقال حرارت نوتوس ۴۰۰ از آلیاژ مس خالص ساخته شده و فاقد روکش نیکل هستند. از این رو سطح تماس موثر تری به وجود می آید و حرارت در سریع ترین زمان ممکن به سمت هیت سینک و بالای برج خنک کننده منتقل می شود. در مسیر حرکت حرارت تولید شده توسط پردازنده، یک عدد فن ۱۰۰ میلی متری دارای فناوری تنظیم سرعت هوشمند (PWM) قرار دارد که با سرعت ۱۷۰۰ دور در دقیقه فعالیت می کند.

مشاهده  سیستم گیمینگ میان رده با بودجه 52 میلیون تومان

این فن که به نور پردازی سفید رنگ LED مجهز شده، حداکثر شدت جریان ۷۱٫۵ فوت مکعب در دقیقه را به وجود می آورد و نویز آن در محدوده قابل قبول ۱۷ تا ۲۳ دسی بل قرار دارد. اتصال فن به مادربورد توسط کانکتور ۴ پین PWM صورت می پذیرد تا سرعت چرخش فن بر اساس دما و میزان بارگذاری روی پردازنده کنترل شود.

برآمدگی های روی پره های فن که به صورت یکی در میان در نظر گرفته شدند، حجم هوای قابل توجهی را با حفظ میزان نویز در سطح استاندارد تولید می کنند. فناوری هسته فن از نوع FSB بوده و قابلیت جداسازی پره ها برای پاک سازی آنها از گرد و غبار در نظر گرفته شده است. حداکثر ارتفاع خنک کننده برابر با ۱۵۶٫۵ میلی متر بوده که به این ترتیب امکان نصب آن درون کیس گرین Griffin G1 وجود دارد. وزن هیت سینک برابر با ۴۹۵ گرم بوده و با اضافه شدن فن به ۶۱۵ گرم افزایش می یابد.

شرکت سازنده به منظور ارائه عملکرد بهتر، قابلیت نصب فن دوم را در نظر گرفته و گیره های مخصوص برای این کار نیز درون بسته بندی مشاهده می شود. خمیر حرارتی با کیفیت GT-4 Premium با وزن ۱٫۵ گرم نیز درون جعبه قرار گرفته تا بهترین حالت انتقال حرارت از سطح پردازنده به لوله های مسی انجام شود. خنک کننده بادی پردازنده گرین مدل NOTUS 400-PWM با توجه به قیمت و مشخصات فنی خود، عملکرد بسیار خوبی را در کنترل حرارت پردازنده Core i3-13100F به نمایش می گذارد.

  1. پشتیبانی از سوکت پردازنده LGA1700 اینتل
  2. مجهز به ۴ لوله انتقال حرارت مسی با سطح تماس مستقیم
  3. دارای یک عدد فن ۱۰۰ میلی متری PWM
  4. قابلیت نصب فن دوم برای بهبود عملکرد خنک کنندگی
  5. دارای ۱۵ دیود نوری به رنگ سفید
  6. ابعاد ۱۳۱ میلی متر برای طول و ۱۵۶٫۵ میلی متر برای ارتفاع
  7. وزن کل به همراه فن برابر با ۶۱۵ گرم
  8. خمیر حرارتی با کیفیت GT-4 PREMIUM
  9. سرعت چرخش فن ۱۷۰۰ دور در دقیقه
  10. شدت جریان هوای ۷۱٫۵ فوت مکعب در دقیقه
  11. نویز قابل قبول ۱۷ تا ۲۳ دسی بل

SSD

درایور سالید Geil Zenith P3L 512GB M.2 NVMe
راهنمای خرید سیستم گیمینگ اقتصادی با بودجه ۴۰ میلیون تومان

Geil Zenith P3L 512GB M.2 NVMe

کاهش بسیار محسوس زمان راه اندازی سیستم عامل با نصب حافظه SSD به همه کاربران اثبات شده، اما در خصوص زمان بارگذاری بازی ها و کاهش نسبی میزان دخالت پردازنده مرکزی، همچنان بحث های فراوانی میان کاربران وجود دارد. به طور کلی نصب بازی های جدید روی حافظه SSD به دلیل حجم بالای بازی ها، نقش بسیار زیادی روی سرعت بارگذاری آنها دارد و به وضوح می توانید تاثیر را مشاهده کنید. با فراگیر شدن درایو های سالید فرم فکتور M.2 بر پایه رابط پر سرعت NVMe و کاهش قیمت آنها در سطح درایو های ۲٫۵ اینچی SATA، امکان بهبود سرعت ۳ تا ۴ برابری در راه اندازی سیستم عامل و اجرای بازی ها فراهم شده است.

کمپانی Geil که سابقه بسیار طولانی در ساخت حافظه رم کامپیوتر دارد، همانند سایر برند های معتبر اقدام به تولید حافظه SSD کرده و سری Zenith P3L این مجموعه با توجه به مشخصات فنی و قیمت اقتصادی به عنوان یک گزینه بی نظیر شناخته می شود. درایو منتخب ما دارای ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت بوده و به دلیل بهره گیری از رابط NVMe می تواند حداکثر سرعت خواندن ترتیبی به میزان ۲۰۰۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن ترتیبی به میزان ۱۵۰۰ مگابایت بر ثانیه را ارائه دهد.

این محصول با بهره گیری از رابط PCI Express 3.0 X4 با مادربورد ارتباط برقرار می کند و سرعت قابل توجهی را در مقایسه با قیمت خود در دسترس کاربران قرار می دهد. نسخه NVMe 1.3 که یک نسخه متداول برای درایو های اقتصادی به شمار می رود، توسط حافظه Geil Zenith P3L 512GB پشتیبانی می شود. با توجه به تولید حرارت بسیار زیاد درایو های NVMe، کمپانی Geil اقدام به نصب یک صفحه خنک کننده روی چیپ ست های حافظه و کنترلر کرده که به طور حتم در استفاده طولانی مدت، تاثیر قابل توجهی دارد. وجود هیت سینک روی درایو سالید ۵۱۲ گیگابایتی برند Geil از این جهت مورد توجه قرار می گیرد که مادربورد ایسوس PRIME H610M-A WIFI D4 فاقد خنک کننده اختصاصی برای اسلات M.2 است.

فرم فکتور M.2 2280 این حافظه SSD به کاربران اجازه می دهد تا به سادگی اقدام به نصب آن روی مادربورد های موجود در بازار کنند. دمای عملیاتی درایو در محدوده ۰ تا ۷۰ درجه سانتی گراد قرار دارد و ولتاژ کاری آن ۳٫۳ ولت است. طبق اعلام شرکت سازنده، طول عمر Zenith P3L در حدود ۲ میلیون ساعت اعلام شده است. ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت به کاربران اجازه می دهد تا سیستم عامل، نرم افزار های کاربردی و بازی های خود را روی این درایو نصب کنند.

  1. ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت
  2. مبتنی بر رابط PCI Express 3.0 X4 و NVMe 1.3
  3. فرم فکتور ۲ ۲۲۸۰
  4. سرعت خواندن ترتیبی ۲۰۰۰ مگابایت بر ثانیه
  5. سرعت نوشتن ترتیبی ۱۵۰۰ مگابایت بر ثانیه
  6. دمای عملیاتی ۰ تا ۷۰ درجه سانتی گراد
  7. مجهز به صفحه خنک کننده اختصاصی
  8. عملکرد قابل توجه در مقایسه با قیمت

هارد دیسک

هارد دیسک Western Digital Blue 2TB 5400RPM 256MB
راهنمای خرید سیستم گیمینگ اقتصادی با بودجه ۴۰ میلیون تومان

Western Digital Blue 2TB 5400RPM 256MB

انتخاب هارد دیسک در سیستم پیشنهادی گیمینگ اقتصادی با بودجه ۴۰ میلیون تومان به منظور نصب بازی های بیشتر و همچنین آرشیو اطلاعات صورت می گیرد. از سال ۲۰۲۲ دیگر خبری از هارد دیسک های ۳٫۵ اینچی با سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه نبوده و این رویه در سال ۲۰۲۳ نیز با جدیت ادامه یافته است. در نتیجه بهترین انتخاب برای کاربران، خریداری هارد دیسک هایی با سرعت چرخش ۵۴۰۰ دور در دقیقه و حافظه بافر ۲۵۶ مگابایت است.

وجود حافظه بافر ۲۵۶ گیگابایت می تواند بخش زیادی از کاهش سرعت چرخش دیسک را جبران کند و سرعتی مشابه با درایو های ۷۲۰۰ دور در دقیقه ارائه دهد. هارد دیسک وسترن دیجیتال نسخه Blue که با بهره گیری از رابط SATA 6Gb/s به کامپیوتر شخصی متصل می شود، در ظرفیت ۲ ترابایت به عنوان گزینه ای بی نظیر برای نصب بازی های بیشتر و آرشیو اطلاعات شناخته می شود و با توجه به قیمت مناسب خود در دسترس تمامی کاربران با سطح کاربری مختلف قرار دارد.

  1. ظرفیت ۲ ترابایت
  2. سرعت چرخش دیسک ۵۴۰۰ دور در دقیقه
  3. ۲۵۶ مگابایت حافظه بافر
  4. فرم فکتور ۳٫۵ اینچی
  5. مبتنی بر رابط SATA 6Gb/s

کانفیگ منتخب برای سیستم پیشنهادی گیمینگ اقتصادی با بودجه ۴۰ میلیون تومان قادر به اجرای تمامی بازی ها در وضوح تصویر Full HD با جزئیات گرافیکی بالا بوده و نرخ فریم قابل توجهی را به ارمغان می آورد. در صورتی که بتوانید بودجه خود را به حدود ۲۴ میلیون تومان افزایش دهید، امکان خریداری کارت گرافیک RTX 3060 نیز وجود دارد که شرایط بسیار بهتری را در اجرای بازی ها فراهم می سازد. کانفیگ پیشنهادی دارای وضعیت بسیار خوبی در ارتقا بوده و در آینده می توانید قطعات مختلفی از جمله پردازنده مرکزی، کارت گرافیک و حافظه رم را به سادگی ارتقا دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *