راهنمای خرید سیستم گیمینگ فوق حرفه ای با بودجه ۸۸ میلیون تومان – آذر ۹۹

0
راهنمای خرید سیستم گیمینگ فوق حرفه ای با بودجه 88 میلیون تومان – آذر 99

راهنمای خرید سیستم گیمینگ فوق حرفه ای با بودجه 88 میلیون تومان – آذر 99

زمان تقریبی برای مطالعه: 17 دقیقه

در جدیدترین شماره از بخش سیستم پیشنهادی گیمینگ وب سایت پارسی گیم و پس از معرفی چند کانفیگ میان رده اقتصادی، اکنون به سراغ یک کانفیگ گران قیمت با بودجه ۸۸ میلیون تومان رفته‌ایم که از قطعات جدیدی مانند کارت گرافیک تازه وارد RTX 3080 برخوردار است. سیستم گیمینگ فوق حرفه ای جدید برای دوست داران برند ایسوس و سری TUF GAMING گزینه ای ایده آل به شمار می رود که برای به دست آوردن بهترین محصولات از برند مورد علاقه خود، حاضر به پرداخت مبلغی بیشتر نسبت به سایر برندها هستند.

سیستم پیشنهادی با بودجه ۸۸ میلیون تومان – (فوق حرفه ای)

در توضیحات هر قطعه، دلیل انتخاب آن نیز عنوان شده تا به بخش اعظمی از سؤالات احتمالی پاسخ داده شود. البته می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهیم.

نام قطعه مدل قطعه قیمت تقریبی
مادربرد ASUS TUF GAMING Z490-PLUS ۶,۰۳۰,۰۰۰
پردازنده مرکزی Intel Core i9-10900F ۱۴,۲۴۰,۰۰۰
کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 GAMING 10GB ۴۲,۰۰۰,۰۰۰
هارد HDD TOSHIBA P300 HDWD120 2TB ۱,۷۹۰,۰۰۰
حافظه SSD LEXAR NM610 1TB M.2 2280 NVMe ۲,۹۷۰,۰۰۰
رم GSKILL TRIDENT Z RGB 32GB 3200 CL16 ۵,۳۰۰,۰۰۰
پاور Antec HCG Extreme 1000W GOLD ۵,۵۰۰,۰۰۰
کیس ASUS TUF GAMING GT501 Black ۵,۷۰۰,۰۰۰
خنک کننده پردازنده Silver Stone PF240-ARGB AIO Liquid ۴,۰۳۰,۰۰۰
 قیمت تمام شده هشتاد و هفت میلیون و پانصد و شصت هزار تومان  ۸۷,۵۶۰,۰۰۰
قیمت های ذکر شده بر اساس بازار تهران در آذر ماه ۹۹ به همراه گارانتی ثبت شد است.

پردازنده (CPU)

Intel Core i9-10900F

Intel Core i9-10900F

به طور حتم تمامی کاربران آرزوی خریداری یک سیستم مبتنی بر پردازنده‌های نسل دهم اینتل را دارند، اما برای به دست آوردن یکی از آن‌ها باید میلیون‌ها سال نوری نسبت به ذخیره سازی مبلغ یارانه خود اقدام کنید. هر چند پس از مدت زمان ذکر شده و با احتساب تورم و گرانی موجود در بازار، در نهایت می‌توانید برچسب پردازنده‌های نسل دهم اینتل را برای کامپیوتر زغالی خود خریداری کنید!

از تلخی روزگار که بگذریم، به مشخصات پردازنده قدرتمند اینتل مدل Core i9-10900F می رسیم که یکی از بهترین گزینه‌ها برای همراهی با کارت گرافیک RTX 3080 به شمار می رود. همان‌طور که می‌دانید قدرت بالای کارت‌های گرافیک جدید انویدیا مشکلات فراوانی برای جلوگیری از بروز گلوگاه در سیستم‌های گیمینگ قدرتمند به وجود آورده و از این رو به ناچار باید پردازنده‌های پرچم‌دار نسل جدید را انتخاب کنید. پردازنده قدرتمند Core i9-10900F از تعداد ۱۰ هسته و ۲۰ رشته پردازشی با فرکانس پایه ۲٫۸ گیگاهرتز بهره می‌برد که در صورت نیاز به قدرت بیشتر، فرکانس کاری آن‌ها به ۵٫۲ گیگاهرتز افزایش می یابد. در کنار مشخصات قابل توجه تعداد هسته و فرکانس کاری این CPU بی نظیر، باید به حجم ۲۰ مگابایتی حافظه نهان سطح سوم (L3 Cache) نیز اشاره کرد که نقش قابل توجهی در ارائه سرعت پردازش قابل توجه بازی می‌کند. فناوری ساخت ۱۴ نانومتری اینتل که در سال‌های اخیر همواره توسط این کمپانی مورد استفاده قرار گرفته، اکنون در بالاترین سطح از توانمندی خود قرار دارد و با وجود پیشرفت‌های قابل توجه کمپانی رقیب، اما همچنان قدرت بسیار بالایی از خود ارائه می دهد. توان حرارتی (TDP) این محصول ۱۲۵ وات توسط کمپانی سازنده اعلام شده و به این ترتیب برای مهار حرارت تولید شده توسط آن به یک خنک کننده قدرتمند نیاز دارید. پشتیبانی از حافظه‌های رم DDR4 با فرکانس پایه ۲۹۳۳ مگاهرتز بدون توجه به مدل چیپ ست مادربرد و عدم برخورداری از واحد گرافیکی مجتمع از دیگر ویژگی‌های این پردازنده به شمار می‌روند. بالاترین امتیاز کسب شده توسط Core i9-10900F در بنچمارک Passmark برابر با ۲۲۳۲۳ است که تفاوت فاحشی با نمونه مشابه از نسل نهم اینتل دارد. به این ترتیب می‌توان گفت که قدرت پردازشی آن بالاتر از RYZEN 5 3600X و هم سطح با RYZEN 7 3700X ارزیابی می‌شود.

  1. مجهز به ۱۰ هسته و ۲۰ رشته پردازشی
  2. مبتنی بر سوکت LGA 1200 اینتل
  3. مبتنی بر معماری ریز پردازنده Comet Lake اینتل
  4. سازگار با چیپ ست های سری ۴۰۰ اینتل
  5. فرکانس پایه ۲٫۸ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۵٫۲ گیگاهرتز
  6. مجهز به ۲۰ مگابایت حافظه نهان سطح سوم
  7. توان حرارتی ۱۲۵ وات
  8. فناوری ساخت ۱۴ نانومتری
  9. پشتیبانی از حافظه‌های DDR4

مادربرد (Motherboard)

ASUS TUF GAMING Z490-PLUS

ASUS TUF GAMING Z490-PLUS

پردازنده Core i9-10900F بر پایه سوکت LGA 1200 و معماری ریز پردازنده Comet Lake تولید شده و از این رو بهترین گزینه برای راه اندازی آن، یک مادربرد مجهز به چیپ ست Z490 اینتل است. مادربرد منتخب وب سایت پارسی گیم برای سیستم گیمینگ فوق حرفه ای ، محصولی به نام TUF GAMING Z490-PLUS از برند خوش‌نام ایسوس است که علاوه بر امکانات متنوع، از ظاهر بسیار زیبا و خاصی بهره می‌برد. مدار تغذیه ۱۴ فاز مجهز به ماسفت های DrMOS (شامل ۱۲ فاز برای پردازنده و ۲ فاز برای حافظه رم) توسط هیت سینک های آلومینیومی به رنگ مشکی پوشانده شدند تا حرارت تولید شده توسط آن‌ها به خوبی دفع شود. سوکت پردازنده LGA 1200 نیز در میان مدار تغذیه قرار گرفته و در کنار آن نیز چهار اسلات حافظه رم به چشم می‌خورند. اسلات های حافظه می توانند از حداکثر ۱۲۸ گیگابایت رم DDR4 با فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز در حالت اورکلاک به صورت چینش دو کاناله پشتیبانی کنند که ظرفیت و فرکانس بسیار خوبی برای گیمرها و کاربران حرفه ای به شمار می رود. دو اسلات PCI 3.0 برای پشتیبانی از کارت‌های گرافیکی مورد استفاده قرار گرفته‌اند که یکی از آن‌ها به صورت x16 و اسلات دوم به صورت x4 انجام وظیفه می‌کنند. وجود شیلد محافظ دور تا دور اسلات اول PCI Express به کاربران حرفه ای کمک می‌کند تا بدون نگرانی نسبت به بروز آسیب، از کارت‌های گرافیکی قدرتمند و سنگین‌وزن استفاده کنند.

در مجموع دو اسلات M.2 نیز روی مادربرد به چشم می خورد که یکی از آن‌ها از هیت سینک بهره می‌برند و  به این ترتیب نگرانی کاربران نسبت به دمای بالای درایوهای سالید NVMe برطرف می‌شود. شبکه سیمی مادربرد ایسوس TUF GAMING Z490-PLUS توسط کنترلر اینتل مدل I219-V و شبکه بی سیم آن نیز توسط کنترلر اینتل مدل WiFi-6 AX 201 پشتیبانی می‌شود. شبکه بی سیم این مادربرد می‌تواند از دو باند ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی کرده و به فناوری MU-MIMO نیز مجهز است. بلوتوث نسخه ۵٫۱ نیز از دیگر ویژگی‌های ارتباطی مادربرد ایسوس به شمار می رود که برای دسته خاصی از کاربران، دارای کاربرد خواهد بود. کارت صدای ۷٫۱ کانال حرفه ای مادربرد ایسوس توسط کنترلر Realtek ALC S1200A تغذیه می‌شود و مدار آن به صورت ایزوله شده و دارای دیودهای نوری در خدمت کاربران خواهد بود. مادربرد ایسوس TUF GAMING Z490-PLUS همانند بسیاری از محصولات این کمپانی به انبوهی از امکانات متعدد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مجهز شده تا کاربران از این امکانات نهایت لذت را ببرند.

  1. مجهز به چیپ ست Z490 اینتل
  2. مجهز به مدار تغذیه ۱۴ فاز DrMOS
  3. فناوری نور پردازی AURA SYNC
  4. پشتیبانی از حداکثر ۱۲۸ گیگابایت رم DDR4 با فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز
  5. مجهز به دو اسلات PCI 3.0
  6. مجهز به کارت صدای ۷٫۱ کانال Realtek ALC S1200A
  7. شبکه سیمی و بی سیم اینتل به همراه بلوتوث نسخه ۵٫۱
  8. مجهز به دو اسلات ۲
مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ حرفه ای 40 میلیون تومان

حافظه رم (RAM)

GSKILL TRIDENT Z RGB

GSKILL TRIDENT Z RGB 32GB 3200 CL16

یک سیستم گیمینگ فوق حرفه ای با بودجه حدود ۸۸ میلیون تومان به طور حتم باید به حجم حافظه رم قابل قبولی مجهز شود، از این رو تصمیم گرفتیم تا کیت دو کاناله کمپانی جی اسکیل از سری TridentZ RGB با ظرفیت مجموع ۳۲ گیگابایت و فرکانس کاری ۳۲۰۰ مگاهرتز را انتخاب کنیم. کیت حافظه رم زیبای G.Skill که از دو ماژول ۱۶ گیگابایتی به همراه نورپردازی RGB و هیت سینک های آلومینیومی با کیفیت تشکیل شده، پهنای باند قابل توجهی را با در نظر گرفتن فرکانس کاری ۳۲۰۰ مگاهرتزی خود در دسترس کاربران قرار می‌دهد. زمان تاخیر CL16 با توجه به فرکانس کاری کیت حافظه TridentZ RGB نشان می دهد که با یک حافظه حرفه ای و بسیار عالی روبرو هستیم. بهره‌مندی از چیپ ست های با کیفیت سبب ارائه عملکرد بی نظیر و پایداری کامل در شرایط استفاده طولانی مدت و از همه مهم تر قابلیت اورکلاک بی دردسر و آسان می‌شود. با توجه به هیت سینک خنک کننده این کیت ۳۲ گیگابایتی و زمان بندی CL16، دست کاربران حرفه ای برای اورکلاک ماژول های حافظه باز بوده و به آسانی می توانید به فرکانس های بالاتر دست پیدا کنید. مادربرد ایسوس TUF GAMING Z490-PLUS نیز قابلیت‌های بسیار خوبی برای تنظیم فرکانس های از پیش تعیین شده برای اورکلاک آسان در نظر گرفته که حتی برای کاربران آماتور نیز قابل استفاده خواهد بود. پشتیبانی از پروفایل حافظه اینتل موسوم به Intel XMP 2.0، ولتاژ کاری ۱٫۳۵ ولت، نورپردازی سازگار با فناوری AURA SYNC ایسوس و قابلیت نصب روی تمامی مادربردهای مجهز به سوکت Z490 اینتل از جمله ویژگی‌های کیت حافظه ۳۲ گیگابایتی جی اسکیل TridentZ RGB به شمار می‌روند.

  1. دو ماژول ۱۶ گیگابایتی (ظرفیت مجموع ۳۲ گیگابایت)
  2. فرکانس کاری ۳۲۰۰ مگاهرتز
  3. ولتاژ ۱٫۳۵ ولت
  4. زمان تأخیر CL16
  5. مجهز به هیت سینک های آلومینیومی با کیفیت
  6. مجهز به سیستم نورپردازی RGB
  7. پشتیبانی از فناوری نورپردازی AURA SYNC ایسوس
  8. قابلیت اورکلاک آسان

کارت گرافیک (VGA)

ASUS TUF RTX 3080 GAMING 10GB
کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 GAMING 10GB در سیستم گیمینگ فوق حرفه ای

ASUS TUF RTX 3080 GAMING 10GB

کارت‌های گرافیک سری RTX 30 کمپانی انویدیا از بدو ورود خود به بازارهای جهانی با استقبال قابل توجه کاربران مواجه شدند و بنچمارک های منتشر شده نیز نشان دهنده قدرت بسیار بالای آن‌ها برای اجرای انواع بازی‌های جدید است. بهینه سازی معماری ریز پردازنده و لیتوگرافی در کنار بهبود وضعیت استفاده از فناوری‌های انحصاری مانند هسته‌های Tensor، هسته‌های Ray Tracing و پارامترهای فنی دیگر سبب شدند تا نسل جدید کارت‌های گرافیکی انویدیا به گزینه‌های بدون رقیب در بازار تبدیل شوند. کارت گرافیک RTX 3080 انویدیا که با بهره گیری از پردازنده گرافیکی GA102 مجهز به تعداد ۸۷۰۴ هسته پردازشی CUDA و ۱۰ گیگابایت حافظه پیشرفته GDDR6X تولید می‌شود، یکی از گزینه‌های به نسبت تازه وارد در بازار داخلی به شمار می‌رود که به تعداد بسیار محدودی در دسترس کاربران قرار دارد. موجودی محدود محصولات سری RTX 30 سبب سردرگمی کاربران در انتخاب گزینه مناسب شده و به همین دلیل ممکن است مدل دقیقی که توسط وب سایت پارسی گیم انتخاب شده، در لحظه خرید شما در دسترس نباشد. از این رو می‌توانید سایر گزینه‌های موجود در بازار را انتخاب کنید که احتمال بروز اختلاف در مشخصات فنی، طراحی ظاهری و از همه مهم تر قیمت میان آن‌ها وجود دارد. کارت گرافیک منتخب وب سایت پارسی گیم برای سیستم گیمینگ فوق حرفه‌ای ، محصولی از برند ایسوس و مدل TUF RTX 3080 GAMING 10GB است که بسیاری از مشخصات ظاهری و فنی آن در مقایسه با نسل گذشته دچار تغییر شده است.

بهره‌مندی از لوله‌های انتقال حرارت در کنار هیت سینک آلومینیومی و سه عدد فن از مهم‌ترین تغییرات این محصول به شمار می رود. پیش از این در نسل‌های گذشته سری TUF اثری از لوله‌های انتقال حرارت مشاهده نمی‌گردید و همین موضوع، کارت‌های گرافیک این خانواده را دچار مشکلات متعددی کرده بود. افزودن لوله‌های انتقال حرارت و بهینه‌سازی عملکرد سه عدد فن به کار رفته در این محصول می‌تواند به بهبود عملکرد و افزایش طول عمر کارت گرافیک می‌شود. دو عدد فن کناری در یک جهت مشابه حرکت می کنند، اما فن وسط در جهت مخالف به فعالیت می‌پردازد تا علاوه بر خروج سریع‌تر گرمای تولید شده توسط اجزای مختلف کارت، به خروج گرد و غبار نیز کمک کند.

سیستم خنک کننده قدرتمند این محصول در حدود ۳ اسلات از پنل اسلات های توسعه کیس را اشغال می‌کند و هنگام  خرید کیس باید به این نکته توجه کنید. نورپردازی این محصول شامل لوگوی TUF GAMING و یک نوار نوری RGB می‌شود که توسط نرم‌افزار اختصاصی ایسوس GPU Tweak II قابلیت شخصی‌سازی دارند. روی پنل پشت کارت گرافیک شاهد به کارگیری بک پلیت فلزی به منظور بهبود وضعیت خنک سازی و جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی هستیم. همچنین کلید سوییچ میان بایوس دوگانه نیز در پنل پشت محصول مشاهده می شود که برای اورکلاکر های حرفه ای کاربرد دارد. فرکانس کاری پردازنده گرافیکی GA102 در حالت پایه روی ۱۴۴۰ مگاهرتز تعیین شده که در حالت بوست گیمینگ به ۱۷۱۰ مگاهرتز و در حالت بوست OC به ۱۷۴۰ مگاهرتز افزایش می‌یابد. فرکانس کاری چیپ ست های حافظه نیز برابر با ۱۱۸۸ مگاهرتز (۱۹ گیگابیت بر ثانیه مؤثر) تعیین شده که در کنار رابط حافظه ۳۲۰ بیتی می توانند پهنای باند قابل توجه ۷۶۰٫۳ گیگابایت بر ثانیه را ارائه دهند.

ASUS TUF RTX 3080 GAMING 10GB

توان مصرفی بسیار بالای کارت‌های سری RTX 30 یکی از مهم‌ترین نکاتی به شمار می‌رود که کاربران باید به آن توجه کنند، به عنوان مثال کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 GAMING برای راه اندازی در کنار سایر قطعات سیستم گیمینگ فوق حرفه ای به یک منبع تغذیه ۸۵۰ واتی نیاز دارد و توان مصرفی این محصول به تنهایی در حدود ۳۲۰ وات است. تأمین توان مورد نیاز توسط دو کانکتور ۸ پین صورت می‌پذیرد و به این ترتیب با یک کارت بسیار قدرتمند و البته پر مصرف مواجه هستید. در حالی که نسخه Founders Edition انویدیا دارای یک کانکتور ۱۲ پین نسل جدید است، اما ایسوس برای سهولت کاربران در راه‌اندازی این کارت گرافیک، از دو کانکتور ۸ پین استفاده کرده است. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که بالاترین امتیاز ثبت شده توسط RTX 3080 در بنچمارک PassMark برابر با ۲۴۲۹۲ است که اختلاف قابل توجهی را با سایر رقبای خود نشان می‌دهد.

  1. معماری ریز پردازنده Ampere
  2. لیتوگرافی ۸ نانومتری سامسونگ
  3. مجهز به پردازنده گرافیکی GA102 انویدیا
  4. مجهز به ۲۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ترانزیستور
  5. مجهز به ۱۰ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6X
  6. فرکانس پایه ۱۴۴۰ مگاهرتز
  7. فرکانس بوست گیمینگ ۱۷۱۰ مگاهرتز
  8. فرکانس بوست اورکلاک ۱۷۴۰ مگاهرتز
  9. فرکانس ۱۱۸۸ مگاهرتزی چیپ ست های حافظه
  10. پهنای باند ۷۶۰ گیگابایت بر ثانیه برای حافظه GDDR6X
  11. مجهز به ۶ لوله انتقال حرارت و سه عدد فن
  12. مجهز به نور پردازی RGB
  13. تأمین توان مورد نیاز توسط دو کانکتور ۸ پین
مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ پایین رده 14 میلیون تومان – بهمن 99

کیس

ASUS TUF GAMING GT501 Black
کیس ASUS TUF GAMING GT501 Black در سیستم گیمینگ فوق حرفه ای

ASUS TUF GAMING GT501 Black

در انتخاب کیس برای سیستم گیمینگ فوق حرفه ای گران قیمت خود، بر خلاف روال گذشته سعی کرده‌ایم تا یک کیس با قیمت به نسبت بالاتر از موارد گذشته انتخاب کنیم. کیس ایسوس مدل TUF GAMING GT501 به رنگ مشکی یکی از گزینه‌های بسیار جذاب موجود در بازار داخلی است که برای هماهنگ شدن قطعات مختلفی مانند مادربرد و کارت گرافیک از نظر ظاهری و برند مورد توجه وب سایت پارسی گیم قرار گرفته است. کیس زیبای ایسوس در قالب فرم فکتور Mid Tower و با ابعاد کلی ۲۵۱×۵۴۵×۵۵۲ میلی متر تولید می شود و به همین دلیل ابعاد بسیار خوبی برای نصب قطعات حرفه‌ای دارد. پنل جلوی کیس به صورت یک دست طراحی شده و شیارهای موجودی روی این پنل نیز برای ورود جریان هوا و نمایش نورپردازی فن‌ها کاربرد دارد. کلیدهای پاور و پورت های متعدد از جمله دو عدد USB 3.0 و جک‌های صوتی در فضایی مابین پنل جلو و سقف کیس نصب شده‌اند که دسترسی کاربران را به این مجموعه آسان می‌سازد.

در سقف کیس نیز شیار های متعددی برای خروج هوای درون کیس توسط فن و همچنین نصب رادیاتور خنک کننده مایع در نظر گرفته شده و دو عدد دستگیره پارچه ای ضخیم نیز برای حمل و نقل آسان TUF GAMING GT501 مشاهده می شود. دستگیره‌های تعبیه شده روی سقف می‌توانند وزنی معادل ۳۰ کیلوگرم را تحمل کنند. درب کناری کیس ایسوس از نوع شیشه ای بوده و با توجه به رنگ دودی آن، ظاهری جذاب به کیس بخشیده است. نصب پاور در این محصول درون محفظه اختصاصی صورت می‌پذیرد که به صورت مخفی در نظر گرفته شده که به این ترتیب کاربران نمی‌توانند به پاور از سمت درب شیشه ای دسترسی پیدا کنند. به این ترتیب پاور و کابل‌های متصل به آن در میدان دید کاربران قرار ندارد و از این رو اسمبل شما بسیار زیباتر خواهد شد. پایه‌های کیس به صورتی طراحی شدند که فاصله بسیار خوبی از زمین داشته و به این ترتیب جریان هوای قابل قبولی وارد فضای داخلی GT501 می‌شود. فضای سقف کیس به گونه ای طراحی شده که امکان نصب رادیاتور ۲۴۰ میلی متری به همراه فن‌ها بدون مزاحمت برای مادربرد وجود دارد. درون کیس فضای اختصاصی برای نصب سه عدد درایو سالید یا ۴ عدد فضای اشتراکی برای نصب درایو های ۳٫۵ اینچی از جمله هارددیسک تعبیه شده است. کاربران به طور کلی قابلیت نصب ۱۰ عدد فن (۵ عدد ۱۲۰ میلی متری و ۵ عدد ۱۴۰ میلی متری) را دارد که از این تعداد، پنج عدد به صورت پیش فرض توسط ایسوس نصب شده‌اند. در صورتی که به خریداری و نصب خنک کننده‌های بادی (ایرکولر) علاقه دارید، باید به این نکته اشاره کرد که فضای داخلی TUF GAMING GT501 امکان نصب انواع ایرکولر حرفه ای با ارتفاع ۱۸۰ میلی متر را فراهم می‌سازد.

  1. فرم فکتور Mid Tower
  2. ابعاد کلی ۲۵۱×۵۴۵×۵۵۲ میلی متر
  3. نور پردازی با پشتیبانی از فناوری ASUS AURA SYNC
  4. ۵ عدد فن نصب شده توسط کمپانی سازنده
  5. درب کناری شیشه‌ای به رنگ دودی
  6. قابلیت نصب سه عدد درایو سالید یا چهار عدد هارددیسک
  7. پشتیبانی از رادیاتورهای ۱۲۰/۱۴۰/۲۴۰/۲۸۰/۳۶۰ میلی‌متری
  8. دو عدد دستگیره پارچه‌ای با قابلیت تحمل ۳۰ کیلوگرم وزن
  9. مجهز به ۹ عدد شکاف توسعه
  10. محفظه اختصاصی برای نصب پاورهای حرفه‌ای
  11. قابلیت نصب ایرکولر با ارتفاع ۱۸۰ میلی‌متر

منبع تغذیه (POWER)

Antec HCG Extreme 1000W GOLD
Antec HCG Extreme 1000W GOLD

همان‌طور که پیش از این در بخش معرفی کارت گرافیک اشاره کردیم، برای راه‌اندازی یک سیستم گیمینگ فوق حرفه ای مجهز به RTX 3080 به یک منبع تغذیه با توان واقعی ۸۵۰ وات نیاز دارید. پس از جست‌وجو در میان محصولات موجود در بازار، سرانجام پاور ۱۰۰۰ واتی ANTEC HCG Extreme را به عنوان گزینه مناسب انتخاب کردیم. این پاور زیبا و با کیفیت از مشخصات قابل توجهی بهره می برد و دارای سیستم کابل کشی فول ماژولار است. به این ترتیب کاربران می‌توانند کابل‌های مورد نیاز خود را به پاور متصل کنند و به این صورت از شلوغی درون کیس جلوگیری می‌شود. یک عدد کانکتور ۲۴ پین برای راه اندازی مادربرد و دو کانکتور ۴+۴ پین نیز برای تأمین توان پردازنده در نظر گرفته شده که راه اندازی سیستم‌های گیمینگ قدرتمند بسیار مناسب است. در بخش کانکتور PCI نیز شاهد به کارگیری هشت عدد کانکتور ۲+۶ پین برای تأمین توان قدرتمندترین کارت‌های گرافیک موجود در بازار هستیم که حتی فناوری‌های SLI و CrossFire نیز توسط این تعداد کانکتور پشتیبانی می شود. همچنین برای اتصال انواع تجهیزات ذخیره سازی، تعداد ۱۵ کانکتور SATA وجود دارد. در انتهای کانکتور های ۱۲ ولت می‌توانید ردپای خازن‌های قدرتمندی را مشاهده کنید که برای ذخیره سازی انرژی به منظور جلوگیری از بروز آسیب در زمان قطع ناگهانی جریان برق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خنک سازی مدار داخلی منبع تغذیه توسط یک عدد فن ۱۳۵ میلی متری صورت می پذیرد و هیت سینک های آلومینیومی نیز به این امر کمک می‌کنند. کمپانی Antec برای بهبود وضعیت محافظت از پاور و سایر قطعات کامپیوتر شخصی، از تعداد ۸ مدار محافظتی بهره می‌برد که طیف کامل و وسیعی را شامل می‌شود. استاندارد راندمان ۸۰ PLUS GOLD در این محصول می‌تواند راندمان ۹۲ درصدی را ارائه داده و به این ترتیب اتلاف انرژی HCG Extreme 1000W فقط ۸ درصد است. به کارگیری مجموعه ای از تجهیزات حرفه‌ای مانند خازن‌های ۱۰۰ درصد ژاپنی با قابلیت تحمل دمای ۱۰۵ درجه سانتی گراد، توپولوژی مدار مبدل DC به DC و قابلیت کارکرد پاور در دمای محیط به میزان ۵۰ درجه سانتی گراد می‌توانند پاور ۱۰۰۰ واتی کمپانی Antec را در راس محصولات حرفه ای موجود در بازار قرار دهند. برای مقایسه بهتر باید به این نکته اشاره کنیم که بسیاری از پاورهای استاندارد موجود در بازار، فقط قادر به فعالیت مداوم و پایدار در دمای محیط به میزان ۲۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد هستند، اما این رقم برای پاور Antec HCG Extreme 1000W GOLD برابر با ۵۰ درجه سانتی گراد است. تک ریل ۱۲ ولت این محصول می‌تواند شدت جریان قابل توجه ۸۳ آمپر را ارائه دهد و هر کدام از ریل های ۳٫۳ و ۵ ولت نیز قادر به ارائه شدت جریان ۲۵ آمپر به صورت مجزا هستند.

  1. تک ریل ۱۲ ولت با شدت جریان ۸۳ آمپر
  2. طراحی کابل کشی فول ماژولار
  3. خنک‌سازی توسط یک عدد فن ۱۳۵ میلی‌متری
  4. قابلیت فعالیت در دمای محیط به میزان ۵۰ درجه سانتی گراد
  5. مجهز به خازن‌های ۱۰۰ درصد ژاپنی با کیفیت بالا
  6. مجهز به دو کانکتور ۴+۴ پین برای پردازنده
  7. مجهز به ۸ کانکتور ۲+۶ پین برای کارت گرافیک
  8. مجهز به ۱۵ کانکتور SATA برای تجهیزات ذخیره‌سازی
  9. استاندارد راندمان ۸۰ PLUS GOLD به میزان ۹۲ درصد
مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ حرفه ای با بودجه 24 میلیون تومان - اسفند 98

خنک کنند پردازنده

Silver Stone PF240-ARGB AIO Liquid
Silver Stone PF240-ARGB AIO Liquid

پردازنده قدرتمند اینتل مدل Core i9-10900F در نمونه‌های دارای BOX به یک خنک کننده به نسبت بی خاصیت و بی اثر مجهز بوده که به هیچ وجه توان کنترل دمای این محصول را هنگام اجرای بازی‌ها و سایر امور پردازشی سنگین و حتی نیمه سنگین ندارد. به این ترتیب با توجه به مشخصات این پردازنده و لیتوگرافی ۱۴ نانومتری آن، لزوم استفاده از یک خنک کننده پردازنده حرفه ای و قدرتمند ضروری به نظر می‌رسد. از این رو تصمیم گرفتیم تا خنک کننده Silverstone PF240-ARGB را برای کنترل دمای Core i9-10900F انتخاب کنیم که در کنار قدرت بالای خنک‌کنندگی، از طراحی ظاهری چشم‌نواز و همچنین قیمت بسیار مناسب در مقایسه با سایر رقبا برخوردار است. بر اساس اطلاعات منتشر شده در خصوص پشتیبانی از سوکت LGA 1200 توسط خنک‌کننده‌های مخصوص سوکت LGA 115X که به واسطه طراحی مشابه حفره‌های نصب بلاک کولر فراهم شده، هیچ مشکلی مشاهده نمی‌شود و از این رو می‌توانید از PF240-ARGB برای پردازنده‌های نسل دهم اینتل استفاده کنید.

واتر کولر سیکل بسته زیبای کمپانی سیلور استون از یک رادیاتور ۲۴۰ میلی متری بهره می‌برد و دو عدد فن دارای نور پردازی ARGB نیز به همراه آن عرضه می‌شود. هر چند امکان نصب دو عدد فن ARGB دیگر نیز وجود دارد، اما با توجه به قیمت بسیار بالای این نوع از فن‌ها، خریداری آن‌ها چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. سرعت چرخش فن‌ها در محدوده ۶۰۰ تا ۲۲۰۰ دور در دقیقه بوده و حداکثر جریان هوای آن‌ها نیز ۹۴ فوت مکعب در هر دقیقه است. کمپانی سیلور استون به منظور جلوگیری از لغزش فن‌ها هنگام فعالیت و کاهش نویز، محل نصب پیچ‌های فن را با استفاده از پد پلاستیکی پوشش داده است. بالاترین میزان نویز صوتی فن‌ها در حداکثر سرعت چرخش آن‌ها برابر با ۳۵٫۶ دسی بل توسط کمپانی سازنده اعلام شده است. بدنه بلاک این واتر کولر همانند محصولات مشابه از پلاستیک تشکیل شده، اما سطح تماس و آلیاژ داخل بلاک و پمپ از مس خالص است. سرعت پمپ PF240-ARGB برابر با ۳۴۰۰ دور در دقیقه بوده که در مقایسه با محصولات رقیب بسیار مناسب عمل می‌کند. برای فعالیت پمپ های واتر کولر یک عدد کانکتور ۴ پین PWM و برای فعالیت فن‌ها نیز کانکتور اختصاصی ARGB در نظر گرفته شده است. به طور کلی واتر کولر سیلور استون مدل PF240-ARGB از نظر طراحی ظاهری، مشخصات فنی و قیمت به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار شناخته می‌شود.

  1. مجهز به رادیاتور ۲۴۰ میلی متری آلومینیومی
  2. مجهز به دو عدد فن ۱۲۰ میلی‌متری
  3. سرعت چرخش فن‌ها در محدوده ۶۰۰ تا ۲۲۰۰ دور در دقیقه
  4. حداکثر نویز فن‌ها برابر با ۳۵٫۶ دسی بل
  5. قابلیت نصب دو عدد فن بیشتر برای بهبود خنک‌کنندگی
  6. فن‌های مجهز به نورپردازی ARGB
  7. سرعت پمپاژ ۳۴۰۰ دور در دقیقه
  8. آلیاژ بلاک و پمپ از مس خالص
  9. پشتیبانی از سوکت LGA 1200 اینتل

حافظه SSD

LEXAR NM610 1TB M.2 2280 NVMe
درایو سالید LEXAR NM610 1TB M.2 2280 NVMe در سیستم گیمینگ فوق حرفه ای

LEXAR NM610 1TB M.2 2280 NVMe

خریداری یک کامپیوتر حرفه‌ای بدون وجود درایو سالید یا همان SSD امری دور از ذهن و غیر معقول است، از این رو در سیستم گیمینگ فوق حرفه‌ای خود اقدام به انتخاب درایو سالید Lexar NM610 با ظرفیت ۱ ترابایت کردیم. اس اس دی لکسار مدل NM610 با بهره‌گیری از چیپ ست های حافظه ۳D TLC و بر پایه فرم فکتور M.2 2280 تولید می‌شود و با توجه به پشتیبانی از فناوری NVMe گزینه ای بی نظیر برای عاشقان سرعت به شمار می‌رود. طبق اعلام کمپانی سازنده، سرعت خواندن داده‌ها در این درایو سالید برابر با ۲۱۰۰ مگابایت و سرعت نوشتن نیز برابر با ۱۶۰۰ مگابایت بر ثانیه اعلام شده است. حداکثر سرعت خواندن متوالی برابر با ۱۸۸ هزار و سرعت نوشتن متوالی نیز برابر با ۱۵۳ هزار دستورالعمل ورودی و خروجی (IOPS) است که اعداد و ارقامی متداول به شمار می‌روند. درایو سالید Lexar NM610 می‌تواند در مقابل شوک به میزان ۱۵۰۰G در مدت ۰٫۵ میلی‌ثانیه مقاومت کند. کاربران می‌توانند در درایو ۱ ترابایتی NM610 به میزان ۵۰۰ ترابایت داده وارد کرده و طول عمر مفید آن نیز ۱٫۵ میلیون ساعت خواهد بود. درایو سالید لکسار با ظرفیت ۱ ترابایت که وزن آن فقط ۹ گرم اعلام شده، بر پایه رابط PCIe Gen3x4 به مادربرد متصل می‌شود. با توجه به مشخصات اعلام شده و قیمت این محصول، می‌توان از NM610 به عنوان یک گزینه بی نظیر و منطقی در بازار داخلی یاد کرد.

  1. ظرفیت ۱ ترابایت
  2. مجهز به چیپ ست های حافظه ۳D TLC
  3. سرعت خواندن ترتیبی ۲۱۰۰ مگابایت بر ثانیه
  4. سرعت نوشتن ترتیبی ۱۶۰۰ مگابایت بر ثانیه
  5. سرعت خواندن متوالی ۱۸۸ هزار IOPS
  6. سرعت نوشتن متوالی ۱۵۳ هزار IOPS
  7. رابط PCIe Gen3x4
  8. فرم فکتور ۲ ۲۲۸۰
  9. مجهز به رابط NVMe
  10. مقاومت در مقابل شوک به میزان ۱۵۰۰G
  11. طول عمر مفید ۱٫۵ میلیون ساعت

حافظه HDD

TOSHIBA P300 HDWD120 2TB
هارد دیسک TOSHIBA P300 HDWD120 2TB در سیستم گیمینگ فوق حرفه ای

TOSHIBA P300 HDWD120 2TB

هر چند ظرفیت درایو سالید Lexar NM610 برای آرشیو داده‌ها نیز مناسب به نظر می‌رسد، اما ترجیح بر این است که از SSD مورد نظر برای راه اندازی سیستم عامل و نصب نرم افزار های کاربردی به همراه انواع بازی استفاده کنید. به همین دلیل هارد دیسک ۲ ترابایتی توشیبا مدل P300 با شماره مدل HDWD120XZSTA را برای آرشیو داده‌ها در نظر گرفتیم. سرعت چرخش در این درایو برابر با ۷۲۰۰ دور در دقیقه بوده و حجم حافظه بافر آن نیز ۶۴ مگابایت است. هارددیسک ۳٫۵ اینچی TOSHIBA P300 برای برقراری ارتباط با مادربرد به یک کابل رابط SATA III نیاز دارد تا بتواند تمام پهنای باند و سرعت خود را به نمایش بگذارد. سنسور شوک به کار رفته در این هارددیسک می تواند از بروز آسیب‌های احتمالی در صورت تکان‌های لحظه ای جلوگیری به عمل آورد. حداکثر طول عمر این درایو برابر با ۳۰۰ هزار ساعت توسط شرکت سازنده اعلام شده و در بخش فناوری‌ها نیز می‌توان به تکنولوژی Ramp Loading توشیبا اشاره کرد. با توجه به مشخصات اعلام شده و قیمت هارددیسک توشیبا مدل P300 با ظرفیت ۲ ترابایت می‌توان روی این درایو قدرتمند برای آرشیو و فراخوانی سریع داده‌ها حساب کرد.

  1. ظرفیت ۲ ترابایت
  2. سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه
  3. حافظه بافر ۶۴ مگابایت
  4. رابط SATA III
  5. مجهز به سنسور شوک
  6. مجهز به تکنولوژی Ramp Loading
  7. طول عمر مفید ۳۰۰ هزار ساعت

لینک به مطلب سیستم گیمینگ فوق حرفه ای با بودجه ۸۸ میلیون تومان در وب سایت پارسی گیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *