سخت افزار کامپیوتر چقدر گران شد؟ (مقایسه قیمت ۹۷ و ۹۸)

4
سخت افزار کامپیوتر چقدر گران شد؟

سخت افزار کامپیوتر چقدر گران شد؟

زمان تقریبی برای مطالعه: 4 دقیقه

بیش از یک سال است که گرانی بی سابقه روی اقتصاد کشور سایه افکنده و خانواده های ایرانی با مشکلات فراوانی برای تامین مایحتاج اولیه زندگی دست به گریبان هستند. افزایش قیمت در کنار افزایش نیاز خانواده ها به تجهیزات مختلف در حوزه فناوری از جمله گوشی هوشمند، کامپیوتر شخصی، لپ تاپ، مودم و اینترنت به اصطلاح پر سرعت! سبب شده تا با بررسی قیمت ها در دو بازه زمانی اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ و مهر ماه سال ۱۳۹۸ به این نکته پی ببریم که سخت افزار کامپیوتر چقدر گران شد؟

سخت افزار کامپیوتر چقدر گران شد؟
سخت افزار کامپیوتر چقدر گران شد؟

چرا گران شد؟

مدتی قبل در آرشیو اطلاعات شخصی خود با یک تصویر جالب مواجه شدم که شامل لیست قیمت یک کامپیوتر شخصی بود که بنابر نیاز یکی از دوستان، این قطعات را تهیه و سیستم حرفه ای ایشان را اسمبل کردم. قیمت بیش از ۷ میلیون تومانی قطعات در اردیبهشت ۹۷ نیز برای بسیاری از کاربران غیر قابل درک بود، اما با بررسی قیمت ها در مهر ماه ۱۳۹۸ به این نتیجه رسیدم که در حال حاضر با ۷ میلیون تومان، فقط می توان ۳ قطعه از همان کامپیوتر را خریداری کرد!

 

راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده اینتل

 

سخت افزار کامپیوتر چقدر گران شد؟
سخت افزار کامپیوتر چقدر گران شد؟

از جمله عوامل گرانی سخت افزار کامپیوتر می توان به افزایش نرخ ارز و مشکلات متعدد برای خرید کالا از کشور های تولید کننده و واردات آنها به داخل کشور اشاره کرد. در ادامه هر کدام از دلایل را به شکل مختصر شرح می دهم:

  1. افزایش نرخ ارز: گرانی دلار مهم ترین دلیل برای گرانی در سال های اخیر بوده و هست. در قطعاتی مانند تجهیزات کامپیوتر، لپ تاپ و گوشی موبایل به دلیل اینکه خرید کالا به صورت دوره ای و در تعداد محدود صورت می گیرد، افزایش قیمت ارز به سرعت روی بازار تاثیر گذار بوده و سبب افزایش لحظه ای قیمت ها می شود. البته اینکه چرا فروشندگان در مقابل کاهش قیمت ارز و ارزان شدن محصولات خود مقاومت می کنند و در بسیاری از موارد بی تفاوت هستند، خودشان باید توضیح دهند!
  2. ممنوعیت واردات: به طور حتم به خاطر می آورید که در دوره دوم دولت تدبیر و امید! شاهد ممنوعیت واردات برخی از کالاهای به ظاهر غیر ضروری بودیم. به عنوان مثال قطعاتی که در ایران تولید می شدند، بدون در نظر گرفتن میزان تولید، کیفیت کالا و امکان سنجی پوشش طیف وسیع کاربران (خانگی، اداری و صنعتی) به دلیل آنچه حمایت از تولید داخل اعلام شد، در لیست کالاهای ممنوع برای واردات قرار گرفتند. به این ترتیب شاهد کمبود موجودی شدید در بسیاری از قطعات کامپیوتر شخصی در بازار بودیم. حتی در همان دوره، تولید کنندگان داخلی که بهتر است عنوان مونتاژ کننده را به آنها اعطا کنیم، برای تولید محصولات خود با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه شدند!
  3. ماینرها: امان از روزی که تب و تاب یک چیز در ایران بالا رود و نام یک فناوری، قطعه یا عملیات روی زبان ها بیفتد. بلایی که ماینر ها سر بازار کامپیوتر آوردند، حتی دشمنان خونی نیز بر سر یکدیگر نمی آورند. هجوم ناگهانی ماینر ها و خالی شدن انبار ها به افزایش بی رویه قیمت ها به خصوص در دو قطعه پاور و کارت گرافیک منجر شد. به شکلی که قیمت این دو کالا در برخی موارد یک شبه چند برابر شد. هر چند تب و تاب ماینر ها فروکش کرده، اما دلایل گرانی دیگر همچنان سرجای خود قرار دارند و فروشندگان نیز به ناچار کالای مورد نیاز خود را گران خریده و در نتیجه گران می فروشند.
  4. ممنوعیت فروش به ایران: تحریم های آمریکا در سال های اخیر شامل حال شرکت های خارجی شده و کارخانجات یا شرکت هایی که کالا یا خدمات خود را به تجار ایرانی بفروشند در لیست تحریم قرار می گیرند. قطع ارتباط با آمریکا برای فروش کالا به بازار پر رونق این کشور به خصوص در حوزه فناوری و خودرو سبب شد تا بسیاری از شرکت های قدیمی از جمله ایسوس، گیگابایت و MSI برای فعالیت در ایران دچار تردید شوند. همانطور که می دانید دفتر مرکزی شرکت های یاد شده در کشور تایوان واقع شده و داد و ستد ها نیز از همین کشور انجام می شوند، در نتیجه هرگونه قرارداد فروش کالا به شرکت های ایرانی توسط دولت آمریکا ردیابی شده و در نتیجه غول های سخت افزاری با مشکلات متعددی از سوی دولت دونالد ترامپ مواجه می شوند. عقل سلیم حکم می کند که به خاطر ارتباط محدود و بازار ضعیف ایران، بازار های جهانی را از دست ندهید.
مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ حرفه ای - 15 میلیون تومان
سخت افزار کامپیوتر چقدر گران شد؟
سخت افزار کامپیوتر چقدر گران شد؟

حالا چقدر گران شد؟

بله، واقعا سخت افزار کامپیوتر چقدر گران شده که عالم و آدم را خبر دار کردم؟! با یک نگاه کوتاه به جدول زیر می توانید به پاسخ کامل و جامعی در این خصوص دست یابید. در خصوص برخی از قطعات مانند کیس Z2 Honor و مادربرد Z270 Gaming M3 که در حال حاضر در بازار موجود نیستند، قطعات مشابهی را در نظر گرفتیم که از نظر نوع کاربرد و امکانات تا حدود زیادی به محصولات قدیمی شباهت دارند. به عنوان مثال میانگین قیمت یک مادربرد مجهز به چیپ ست Z270 در بازار در حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده و کیس Z3 Crystal گرین که نزدیک ترین گزینه به کیس Z2 Honor است، در حدود ۷۲۰ هزار تومان به فروش می رسد.

سخت افزار کامپیوتر چقدر گران شد؟
سخت افزار کامپیوتر چقدر گران شد؟

قیمت یک کامپیوتر گیمینگ در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ با قطعات موجود در جدول بالا برابر با ۷ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بود، اما همان قطعات یا کالاهای مشابه با آنها در حال حاضر با بودجه ای بالغ بر ۱۷ میلیون تومان قابل خریداری است. در نتیجه با یک حساب ساده به این نتیجه می رسید که یک کامپیوتر ۷ میلیون و ۷۲۰ هزار تومانی در طول ۱۵ ماه در حدود ۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان گران شده است!!

4 thoughts on “سخت افزار کامپیوتر چقدر گران شد؟ (مقایسه قیمت ۹۷ و ۹۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *