بررسی مادربرد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC

0
بررسی مادربرد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC
زمان تقریبی برای مطالعه: 8 دقیقه

بررسی مادربرد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC

جدیدترین سوکت و چیپ ست اینتل در کنار فناوری های انحصاری MSI سبب شکل گیری خط تولید جدیدی در این کمپانی شده و مادربرد X299 Gaming Pro Carbon AC یک نوبرانه به شمار می رود. نوبرانه ای که ادامه دهنده راه پر فروغ مادربرد های سری Gaming Pro Carbon برند ام اس آی است و این بار در ترکیب با پردازنده های سوکت ۲۰۶۶ اینتل به انتخابی دلچسب و جذاب تبدیل شدند.

بررسی مادربرد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC

جعبه و بسته بندی

طراحی جعبه نسبت به سایر تولیدات سری Gaming Pro Carbon با تغییراتی روبرو شده و این بار به جای قرار دادن تصویر McLaren P1 از تصویر مادربرد MSI استفاده شده است. البته تم رنگ و محل قرار گیری جزئیات و مشخصات فنی تغییری نداشته و همچنان از الگوی استاندارد این برند بهره گرفته شده تا اصالت برند در تمامی مراحل تولید و عرضه محصول به بازار حفظ شود. پس از باز کردن درب جعبه با مادربرد مواجه می شویم و سایز تجهیزات همراه با آن در محفظه زیرین جعبه قرار دارند.

تجهیزاتی شامل کابل های ساتا، دفترچه راهنما، دیسک درایور ها و البته جعبه ای مجزا شامل کاور های طلایی و نقره ای رنگ برای تغییر رنگ بندی بخش های مختلف مادربرد که سبب ایجاد تنوع می شود. این روش برای کاربرانی که به ترکیب رنگ قطعات اهمیت می دهند یا سیستم را با سلیقه خود ماد می کنند، بسیار کاربردی است و حتی می توانید با صرف هزینه ای بسیار کم، رنگ بندی مورد نظر خود را اعمال کنید.

بررسی مادربرد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC

پل SLI، پلیت پشت مادربرد و ماژول شبکه بی سیم شامل دو عدد آنتن به عنوان سایر تجهیزات درون جعبه MSI X299 Gaming Pro Carbon AC حضور دارند. همانطور که از پسوند مادربرد مشخص است، این محصول به ماژول شبکه بی سیم با استاندارد ۸۰۲٫۱۱ AC مجهز است و به سادگی می توانید امواج شبکه بی سیم را روی کامپیوتر شخصی خود دریافت کنید.

بررسی مادربرد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC

طراحی و مشخصات فنی

مقایسه مشخصات فنی محصولات مختلف برای کاربران بسیار جذاب و لذت بخش است، هر چند این اعداد و ارقام به طور قطع نمی توانند دلیل برتری باشند، اما به هر صورت برای عرض اندام شرکت های تولید کننده به عنوان ابزاری مهم و کاربردی شناخته می شوند.

مادربرد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC همانطور که پیش از این اشاره شده، در دسته محصولات سوکت جدید اینتل با نام LGA 2066 قرار می گیرد. سوکت جدید ۲۰۶۶ ادامه دهنده راه سوکت بازنشسته ۲۰۱۱ اینتل است، هر چند در عمل و ارزیابی های صورت گرفته، تفاوت چندانی در کارایی مشاهده نمی شود، اما به هر حال این پوست اندازی برای سوکت ۲۰۱۱ اینتل از نان شب هم واجب تر بود. در ادامه مشخصات فنی مادربرد جدید ام اس آی را به صورت جدول مشاهده می کنید.

چیپ ست و سوکتLGA 2066/ Intel X299
تعداد اسلات حافظه۸ عدد
مشخصات حافظه رمحداکثر ۱۲۸ گیگابایت DDR4

حداکثر فرکانس ۴۱۳۳ مگاهرتز در حالت چهار کاناله

حداکثر فرکانس ۴۵۰۰ مگاهرتز در حالت دو کاناله

اسلات PCIچهار عدد PCI-E X16
پورت SATA III۸ عدد
اسلات M.2۲ عدد
اسلات U.2۱ عدد
ترکیب تجهیزات ذخیره سازیRAID 0/1/5/10
پورت شبکهGigabit LAN
USB 3.1 (پنل پشت)۱ عدد Type-C نسل دوم

۱ عدد Type-A نسل دوم

۴ عدد Type-A نسل اول

USB 2.0 (پنل پشت)۳ عدد
ترکیب کارت گرافیکSLI/Crossfire
نور پردازی۱۶٫۸ میلیون رنگ

۱۷ افکت نور پردازی، قابل کنترل توسط نرم افزار

 یافتن کوچکترین فضای خالی و بدون استفاده روی مادربرد بسیار سخت و در نهایت بی نتیجه است. MSI از تمامی بخش های برد برای نصب تجهیزات، اسلات ها و پورت ها بهره برده و برای بررسی آن از قسمت مدار تغذیه آغاز به کار می کنیم. هیت سینک بزرگ در بخش مدار تغذیه پردازنده به همراه یک پوشش روی پورت های پنل پشت مادربرد، سوکت پردازنده و چهار اسلات حافظه رم اصلی ترین اجزای بخش شمالی به شمار می روند.

بررسی مادربرد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC

همه ۱۱ فاز مدار تعذیه در بالاترین قسمت از مادربرد نصب شدند و در مجاورت پنل پشت مادربرد شاهد حضور چیپ ست VR Boost و دو چیپ ست ASmedia برای پورت های USB هستیم. هشت اسلات حافظه DDR4 در دو سمت سوکت پردازنده قرار گرفتند و سوکت LGA2066 اینتل در مرکز بخش شمالی مادربرد نصب شدند تا منبع قدرت اصلی کامپیوتر شخصی شما از این بخش تامین شود. در بالاترین نقطه از مادربرد و در کنار اسلات های حافظه، Debug LED برای نمایش وضعیت و خطاهای رخ داده در قطعات مختلف وجود دارد.

بررسی مادربرد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC

در بخش جنوبی مادربرد، چهار اسلات نسل سوم PCI با فواصل مشخصی نصب شدند که در صورت نصب کارت های گرافیک دو اسلاتی قادر به بهره گیری از سه کارت گرافیک خواهید بود. دو اسلات M.2 برای نصب تجهیزات ذخیره سازی قابلیت نصب یک درایو ۸۰ میلی متری در اسلات اول و یک درایو ۱۱۰ میلی متری در اسلات دوم را دارد. فناوری انحصاری M.2 Shield به نسل دوم رسیده و تغییراتی در شرایط نصب و ضخامت محافظ مخصوص درایو های M.2 به وجود آمده است.

بررسی مادربرد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC

هیت سینک بزرگی که در عرض سوکت LGA2066 اینتل امتداد یافته، در حقیقت وظیفه خنک سازی چیپ ست X299 اینتل را بر عهده دارد تا تمامی تجهیزات و اجزای تحت کنترل این چیپ ست به خوبی مدیریت شوند. شش پورت نسل سوم ساتا به صورت افقی در کنار یکدیگر قرار دارند و دو پورت نسل سوم دیگر به صورت عمودی در انتهای بخش جنوبی مادربرد مشاهده می شود. این دو پورت برای کاربرانی که از کیس های فریم باز یا برای کاربرد اورکلاک استفاده می کنند، بسیار کاربردی است.

یک پورت U.2 نیز در میان پورت های ساتا قرار گرفته تا در صورت نیاز از درایو های سازگار با این پورت استفاده کنید. کلید های پاور و ریست به همراه ولوم اختصاصی برای اورکلاک سریع در کنار یکدیگر حضور دارند که با توجه به سطح کاربری مادربرد، انتظار در نظر گرفتن کلید هایی با شکل و شمایل حرفه ای وجود داشت. با توجه به ساختار کلید های پاور و ریست، بهره گیری از آنها اندکی مشکل است و در صورتی که از اسلات چهارم PCI برای نصب کارت گرافیک استفاده کنید، دسترسی به کلید های Power و Reset غیر ممکن است.

بررسی مادربرد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC

کارت صدای ۷٫۱ کانال مجهز به چیپ ست Realtek ALC1220 در فضای ایزوله شده روی مادربرد لحاظ شده و یک نوار LED با قابلیت کنترل نمایش رنگ و افکت های آن توسط نرم افزار، فضای محصور شده را نمایان می سازد. MSI برای مدار صوتی نیز یک کاور اختصاصی لحاظ شده که عبارت Audio Boost IV به نشان استفاده از نسل چهارم فناوری صوتی این کمپانی روی کاور مدار صوتی درج شده است.

فناوری صوتی Nahimic 2 نیز به صورت انحصاری توسط MSI در مادربرد X299 Gaming Pro Carbon AC مورد استفاده قرار می گیرد تا گیمرها از ویژگی های این فناوری نهایت لذت را ببرند.

بررسی مادربرد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC

اکنون زمان بررسی پنل پشت مادربرد فرا رسیده و با یکدیگر پورت های این بخش را چک خواهیم کرد. دو کلید اختصاصی برای پاک سازی CMOS و به روز رسانی BIOS لحاظ شدند که برای آپدیت فقط به یک فلش مموری حاوی نسخه جدید بایوس و اتصال کانکتور ۲۴ پین مادربرد نیاز دارید. MSI با قرار دادن پورت PS2 در کنار دو پورت USB 2.0 نشان داده که به سنت های دیرین پای بند است و محدودیتی برای اتصال ماوس و کیبرد به وجود نمی آورد.

به هر صورت ممکن است که پورت PS2 برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد، اما هستند کاربرانی که هنوز از ماوس و کیبرد های تاریخ گذشته استفاده می کنند! در صورتی که از درایو های USB با ابعاد بزرگ و حجیم استفاده می کنید.

بررسی مادربرد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC

نزدیک بودن و قرار گیری پورت ها در یک محور سبب بروز مشکلاتی برای نصب درایو ها می شد، اما MSI با لحاظ کردن یک پورت در محور مخالف، شرایط نصب درایو ها را آسان ساخته است. در کنار این پورت، کانکتور های مخصوص برای نصب آنتن های شبکه بی سیم AC مشاهده می شوند که پشتیبانی از آنها توسط چیپ ست اینتل صورت می پذیرد. در ادامه چهار پورت USB 3.1 نوع A قرار دارند و در همسایگی آنها پورت LAN، دو پورت USB 3.1 نوع A و نوع C حضور دارند. خروجی های کارت صدای ۷٫۱ کانال نیز آخرین بخش از تجهیزات پنل پشت مادربرد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC به شمار می روند.

بررسی مادربرد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC

 پردازنده Core i7-7800Xجدیدترین و قدرتمند ترین پردازنده تولید شده توسط اینتل برای سوکت LGA 2066 در سال ۲۰۱۷ که به همراه چیپ ست X299 معرفی شد. شش هسته پردازشی با فرکانس پایه ۳٫۵ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴٫۰ گیگاهرتز به همراه شانزده رشته پردازشی و ۸٫۲۵ مگابایت حافظه نهان در سطح سوم (L3 Cache) قدرت مناسبی برای ارائه عملکرد بی نظیر در اختیار کاربران قرار می دهد. معماری ۱۴ نانومتری Sky Lake-X عملکرد مناسبی برای اورکلاک و پایداری بهتر پردازنده در فرکانس های بالا فراهم می سازد.

حافظه رم Corsair Vengeance LED 2*8 GB 3000پک ۱۶ گیگابایتی Corsair از سری جدید Vengeance LED با نور پردازی قرمز، به صورت دو ماژول ۸ گیگابایتی برای سیستم تست مورد استفاده قرار می گیرد. فرکانس ۳۰۰۰ مگاهرتز ماژول های حافظه نشان دهنده پهنای باند قابل توجه و در نتیجه عملکرد بی نظیر رم برای سیستم تست است.

کارت گرافیک MSI RX480 Gaming X 8GBکارت گرافیک RX480 نسخه گیمینگ با همراهی ۸ گیگابایت حافظه GDDR5X و خنک کننده حرفه ای مجهز به فن های TORX عملکرد بسیار مناسبی برای اجرای بازی های روز در اختیار شما قرار می دهد. سیستم نورپردازی Mystic Light، قابلیت کارکرد به صورت بی صدا در دمای کمتر از ۶۰ درجه سانتی گراد و نرم افزار مدیریت کارت گرافیک به نام Gaming APP از دیگر ویژگی های کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X به شمار می روند.

ذخیره سازی Plextor M8PeGN 128 GBدرایو ذخیره سازی Plextor در پلتفرم M.2 با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت برای راه اندازی سیستم عامل و نرم افزار های مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد. سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی در این درایو به ترتیب ۱۶۰۰ و ۵۰۰ مگابایت در ثانیه است. حداکثر سرعت خواندن و نوشتن تصادفی داده ها در حالت ۴K طبق اعلام کمپانی سازنده به ترتیب ۱۲۰ و ۱۳۰ هزار دستور ورودی و خروجی است. یک چیپ حافظه ۵۱۲ مگابایتی از نوع LPDDR3 به عنوان حافظه نهان به کار رفته است. کنترلر Marvell 88SS1093 به همراه چیپ حافظه ۱۵ نانومتری توشیبا از نوع MLC مجموعه قابل تحسینی برای ارائه سرعت بالای انتقال اطلاعات فراهم می سازند.

پاور GREEN GP1050B-OC+پاور با کیفیت و خوش ساخت گرین با توان ۱۰۵۰ وات وظیفه تامین توان سیستم تست را بر عهده دارد. طراحی کابل کشی به صورت فول ماژولار از مهم ترین خصوصیات این پاور به شمار می رود. به کارگیری خازن های جامد ژاپنی با قابلیت تحمل حرارت به میزان ۱۰۵ درجه سانتی گراد، هفت مدار محافظتی، تصحیح ضریب جریان Active PFC، خروجی قابل توجه ۸۷٫۵ آمپر برای تک ریل ۱۲ ولت، حداکثر راندمان ۹۵ درصد و قابلیت فعالیت بدون نیاز به چرخش فن تا لود کمتر از ۳۰ درصد به عنوان ویژگی های منحصر بفرد پاور ۱۰۵۰ واتی گرین معرفی می شوند.

کیس GREEN OC Stationهیچ گزینه ای بهتر و کارآمد تر از OC Station برند گرین برای اسمبل قطعات یک سیستم تست در بازار داخلی وجود ندارد. یک کیس با ساختار و طراحی بسیار ساده و کاربردی که سرعت نصب و جداسازی قطعات سیستم را به شدت افزایش می دهد. از سوی دیگر محدودیت فضا برای نصب خنک کننده پردازنده و کارت گرافیک روی کیس OC Station معنایی ندارد و می توانید بدون مشکل از حرفه ای ترین ایرکولر، واترکولر و کارت های گرافیک روی سیستم بهره مند شوید.

 

 

بررسی مادربرد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC

لینک مطلب اصلی

 

مشاهده  ۱۰ دلیل برای خرید مادربرد Aorus Z390 Pro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *