۶ راهکار برای خرید لپ تاپ استوک

0
6 راهکار برای خرید لپ تاپ استوک
زمان تقریبی برای مطالعه: 6 دقیقه

۶ راهکار برای خرید لپ تاپ استوک

با افزایش شدید قیمت محصولات در حوزه IT و کاهش توان اقتصادی جامعه، کاربرانی که به لپ تاپ نیاز مبرم دارند، به گزینه های استوک یا دست دوم فکر می کنند. اما خرید یک نوت بوک استوک شرایط پیچیده ای دارد و بر خلاف آنچه تصور می شود یا اطرافیان به شما اعلام می کنند، ثبت یک خرید موفق در حوزه لپ تاپ های کارکرده به هیچ وجه آسان نیست. در ادامه مطلب به بیان راهکارهایی برای جلوگیری از سو استفاده و بروز مشکلات احتمالی با ۶ راهکار برای خرید لپ تاپ استوک می پردازیم.

۱- جعبه و شارژ:

6 راهکار برای خرید لپ تاپ استوک

همه ما می دانیم که وجود این دو تاثیری در کارایی لپ تاپ ندارد و به هر دلیلی ممکن است یک لپ تاپ استوک فاقد جعبه و شارژر باشد، به خصوص لپ تاپ های استوکی که توسط وب سایت های فروش کالای استوک عرضه می شوند. اما با توجه به اینکه هیچ شناختی نسبت به فروشنده و همچنین سابقه خرید و فروش پیشین لپ تاپ مورد نظرتان ندارید، بهتر است اعتماد را کنار گذاشته و وجود جعبه و شارژر را به عنوان یک اصل مهم بپذیرید. وجود جعبه لپ تاپ و تطبیق اطلاعات آن با موارد درج شده روی لپ تاپ به شما اطمینان می دهد که کالای مورد نظر مسروقه نبوده و حتی در بخش دیگری نیز به کمک شما می آید که در ادامه به آن می پردازیم.

۲- تطبیق مشخصات فنی:

6 راهکار برای خرید لپ تاپ استوک

هر لپ تاپ با یک کانفیگ از پیش تعیین شده به بازار عرضه می شود، اما طبیعی است که برخی از کاربران پس از چند سال نسبت به ارتقا یا تعویض برخی قطعات اقدام میکنند. اما باید بدانید که برخی از قطعات اصلی لپ تاپ در بسیاری از مدل ها غیر قابل تعویض است. به عنوان تعویض پردازنده در مدل های بسیار محدودی امکان پذیر است و حتی در صورتی که بتوانید این کار را انجام دهید، قیمت بالای پردازنده های لپ تاپ شما را از این تصمیم منصرف می کند. تعویض کارت گرافیک نیز وضعیت وخیم تری نسبت به CPU دارد و تعویض آن غیر ممکن است. حتی اگر تعویض قطعات اصلی امکان پذیر باشد، محدودیت های بخش منبع تغذیه، شما را از هدفتان دور می کند. با توجه به موارد فوق، مشخصات فنی لپ تاپ شامل مدل دقیق دستگاه، پردازنده، کارت گرافیک، حافظه رم و تجهیزات ذخیره سازی را بررسی کنید. امکان تغییر در کانفیگ حافظه رم و بخش ذخیره سازی در بسیاری از نوت بوک ها امکان پذیر است و به این ترتیب می توان ارتقا توسط کاربر یا تعویض قطعه به دلیل خرابی را محتمل دانست. در صورتی که کانفیگ دستگاه به گفته فروشنده تغییر نکرده، مشخصات فنی را از روی جعبه با موارد درج شده روی لپ تاپ تطبیق دهید. در صورتی که برچسب مشخصات سخت افزاری روی نوت بوک موجود نباشد، به سادگی می توانید از طریق سیستم عامل، کانفیگ دستگاه را چک کنید.

مشاهده  راهنمای خرید پاور کامپیوتر (همه چیز در مورد منبع تغذیه)

۳- ظاهر:

6 راهکار برای خرید لپ تاپ استوک

سلامت ظاهری لپ تاپ موردیست که هر کاربری با هر سطح دانش و تخصصی می تواند آن را بررسی کند. سالم بودن شاسی، لولای درب، قاب دور LCD، کلید ها (پاور، ماکرو و صفحه کلید)، تاچ پد، پورت ها، پیچ ها و باتری از موارد مهمی هستند که باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرند. شاید بررسی پیچ های پشت لپ تاپ اندکی عجیب به نظر آید، اما سالم بودن و وجود همه پیچ ها نشان دهنده نوع استفاده و دقت فروشنده در نگهداری از کالا است. دستگاهی که چند پیچ آن وجود ندارد یا پیچ ها به درستی باز و بسته نمی شوند، شرایط نگهداری و حتی تعمیر شدن چند باره دستگاه را به شما گوشزد می کند. وجود هاله نور و پیکسل سوخته را به دقت روی نوت بوک بررسی کنید، هر چند وجود تعداد کمی از آنها، حتی شامل گارانتی برای دستگاه های نو نمی شود، اما به طور حتم وجود هر کدام از آنها شما را دل سرد می کند.

 

معرفی سه نرم افزار تست هارد دیسک و SSD

۴- از کجا بخریم:

6 راهکار برای خرید لپ تاپ استوک

به خوبی می دانید که از هر شخص یا فروشگاهی نمی توان یک خرید موفق انجام داد، به نوعی باید گفت که تعداد افرادی که از این طریق سو استفاده می کنند در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است. آنها دستگاه های استوک با کارکرد بسیار بالا و شرایط نگهداری به شدت وخیم را به عنوان یک محصول کم کارکرد و استاندارد به شما پیشنهاد می دهند. قیمت لپ تاپ را هم به مقداری جزئی نسبت به محصولات مشابه یا هم رده کاهش می دهند تا شما را نسبت به خریداری دستگاه تحریک کنند. به طور حتم نوع برخورد و رفتار فروشنده، به شما ثابت می کند که خرید محصول از وی اشتباه است. تعریف و تمجید بیش از حد، گفتن عباراتی مانند اینکه “این لپ تاپ چند تا مشتری داره که از شما هم پول بیشتری میدن” یا “مشتری آماده زنگ منه که بیاد دستگاهو ببره” کاملا اغراق آمیز و جهت وسوسه کردن شماست. پس در این زمینه کاملا منطقی برخورد کنید و اجازه بلند پروازی به فروشنده ندهید.

مشاهده  معرفی کامل خودروی ملی ترکیه با نام TOGG

۵- تست سخت افزار:

6 راهکار برای خرید لپ تاپ استوک

اکنون زمان آن فرا رسیده تا در حضور فروشنده از سلامت دستگاه مطمئن شوید. تست سلامت باتری که شامل مدت زمان آماده به کار دستگاه با استفاده از باتری می شود، نشان دهنده مدت زمان و نوع استفاده از لپ تاپ است. باتری ها با توجه به ساختار خود، سیکل کاری مشخصی دارند و با نزدیک شدن به اتمام طول عمر، از کارایی باتری کاسته می شود. شارژر لپ تاپ هم از نظر سلامت ظاهری و عملکرد مورد بررسی قرار گیرد. زمان روشن شدن یا خاموش شدن بیش از حد طولانی (در حد چند دقیقه) نشانه خوبی نیست و به شما نشان می دهد که سخت افزار دستگاه مشکل دارد. دلیل بروز مشکل در این شرایط به موارد مختلفی از جمله خرابی هارد دیسک، خرابی مادربرد و حتی مشکل در سیستم عامل بستگی دارد. پرش تصویر، افت سرعت ناگهانی، کند بودن دستگاه با وجود کانفیگ خوب و مواردی از این قبیل، سلامت دستگاه را زیر سوال می برند. برای تست سخت افزار روش ها و ابزار های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آنها، بنچمارک های تخصصی مرتبط با قطعات است. در ادامه برخی از نرم افزار ها با حجم به نسبت کم و عملکرد مناسب در ارزیابی سخت افزار را معرفی می کنیم.

·         تست پردازنده و کارت گرافیک: Cinebench R15

·         تست تجهیزات ذخیره سازی (هارد دیسک و SSD): Crystal Disk Mark و HD Tune Pro

·         تست حافظه رم: Maxx Mem و Maxx Pi

·         تست قطعات مختلف در قالب یک نرم افزار: OCCT

مشاهده  چگونه دمای پردازنده را در سیستم عامل ویندوز بررسی کنیم؟

۶- مهلت تست و بازگشت کالا:

6 راهکار برای خرید لپ تاپ استوک

در صورتی که کالای خود را از یک فروشگاه معتبر دارای نماد اعتماد eNamad خریداری می کنید، حتما به مدت زمان مهلت تست و شرایط بازگشت کالا توجه کنید. ممکن است با وجود تمام سخت گیری های شما، باز هم نکته ای از قلم بیفتد و ناچار به بازگشت لپ تاپ شوید. به طور حتم اگر خرید شما از یک یوزر انجام شود، امیدی به دریافت خدماتی مانند مهلت تست و بازگشت کالا وجود ندارد و شرایط شما به مراتب حساس تر و سخت تر می شود. امروزه با توجه به تعداد بالای وب سایت های فروش کالای استوک و به خصوص لپ تاپ استوک، خدماتی مانند مهلت تست (پس از ۲۴ ساعت تا ۷ روز) و بازگشت بی قید و شرط کالا (پس از ۲۴ ساعت) و حتی ارسال رایگان در تهران به کاربران ارائه می شود. البته توصیه می شود که محصولات استوک را حضوری و پس از بررسی در فروشگاه، خریداری کنید.

لینک به مطلب اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *