معرفی ۱۰ ابر کامپیوتر قدرتمند جهان (نوامبر ۲۰۱۹)

1
معرفی 10 ابر کامپیوتر قدرتمند جهان (نوامبر 2019)
زمان تقریبی برای مطالعه: 6 دقیقه

تقابل میان نهادهای تحقیقاتی، نظامی و آموزشی جهان در به خدمت گرفتن قدرتمندترین ابر کامپیوتر های جهان هیچگاه متوقف نمی شود و حتی بسیاری از این نهادها برای حفظ جایگاه خود و افزایش قدرت پردازشی دست به ارتقا می زنند. به طور معمول در دوره های شش ماهه (ژوئن و نوامبر هر سال میلادی) لیست قدرتمندترین ابر کامپیوترهای جهان اعلام می شود. اکنون در وب سایت بنچیمو قصد داریم تا به معرفی قدرتمندترین ابر کامپیوتر‌های جهان در ماه نوامبر ۲۰۱۹ بپردازیم.

لیست کامل قدرتمندترین ابر کامپیوتر‌ های جهان شامل ۵۰۰ مدل می شود، اما به طور معمول ۱۰ کامپیوتر موجود در صدر جدول مورد بررسی رسانه ها قرار می گیرند، از این رو ما نیز در وب سایت بنچیمو به معرفی ۱۰ مدل برتر می پردازیم. در حال حاضر ضعیف ترین ابر کامپیوترهای جهان با قدرت پردازشی ۱٫۱۴ پتافلاپ در ثانیه در رده آخر لیست ۵۰۰ تایی قرار دارد که نسبت به ماه ژوئن، قدرت خود را از ۱٫۰۲ پتافلاپ به رقم فعلی افزایش داده است.

 

راهنمای خرید سرور (روش های اسمبل سرور)

10 ابرکامپیوتر برتر جهان

۱۰- ابر کامپیوتر LASSEN: قدرت پردازشی ۱۸٫۲ پتافلاپ در ثانیه

ابر کامپیوتر LASSEN نسخه غیر سری از ابر کامپیوتر Sierra به شمار می رود و به نوعی خواهر نمونه به کار رفته در کتابخانه ملی Lawrence Livermore است. قدرت پردازشی LASSEN در حال حاضر ۱۸٫۲ پتافلاپ در ثانیه است، در حالی که طبق آمار منتشر شده در فصل پاییز گذشته، قدرت پردازشی آن ۱۵٫۴ پتافلاپ در ثانیه بود. معماری به کار رفته در این غول پردازشی شامل IBM Power9 و پردازنده های گراقیکی NVIDIA V100 می شود.

۹- ابر کامپیوتر SuperMUC-NG: قدرت پردازشی ۱۹٫۵ پتافلاپ در ثانیه

این غول پردازشی پاییز گذشته موفق به ورود در لیست ۱۰ ابر کامپیوتر قدرتمند جهان به عنوان هشتمین نمونه شده بود. سوپرکامپیوتر SuperMUC-NG برای استفاده در مرکز پردازشی Leibniz آلمان تدارک دیده شده و ساخت آن توسط برند Lenovo صورت گرفته است. پردازنده های قدرتمند Intel Platinum Xeon و اتصالات داخلی Omni-Path لنوو شرایط لازم برای ارائه قدرت بی نظیر ۱۹٫۵ پتافلاپ در ثانیه را فراهم کرده اند.

مشاهده  ویندوز دیفندر را چگونه غیر فعال کنیم؟ (آموزش تصویری)

10 ابرکامپیوتر برتر جهان

۸- ابر کامپیوتر ABCI: قدرت پردازشی ۱۹٫۹ پتلافلاپ در ثانیه

سوپر کامپیوتر به کار رفته در انستیتو ملی تکنولوژی و علوم صنعتی پیشرفته ژاپن که با نام AI Bridging Cloud Infrastructure شناخته می شود، با بهره گیری از سرور های Primergy CX2250، پردازنده های Intel Xeon Gold و پردازنده های گرافیکی NVIDIA Tesla V100 قادر به ارائه قدرت پردازشی ۱۹٫۹ پتافلاپ در ثانیه است. وظیفه ساخت و راه اندازی آن بر عهده کمپانی Fujitsu بوده و از نظر راندمان مصرف انرژی نیز در سطح قابل توجهی قرار دارد.

۷- ابر کامپیوتر TRINITY: قدرت پردازشی ۲۰٫۲ پتافلاپ در ثانیه

ترینیتی به عنوان ابر رایانه به کار رفته در آزمایشگاه ملی Los Alamos و آزمایشگاه های ملی Sandia شناخته می شود. بهره گیری از سیستم ارتباطی XC40 و سخت افزاری متشکل از پردازنده های اصلی Intel Xeon و پردازنده های کمکی Intel Phi قدرت پردازشی ۲۰٫۲ پتافلاپ را در دسترس بخش انرژی آزمایشگاه ملی Los Alamos قرار می دهد.

10 ابرکامپیوتر برتر جهان
۶- ابر کامپیوتر Piz Daint: قدرت پردازشی ۲۱٫۲ پتافلاپ در ثانیه

ابر رایانه مستقر در مرکز ابرپردازشی ملی سوییس واقع در شهر لوگانو از سیستم ارتباطی XC50 برای اتصال سرورها به یکدیگر بهره می برد. درون هر کدام از سرورها می توانید پردازنده های مرکزی Intel Xeon و پردازنده های گرافیکی NVIDIA Tesla P100 را مشاهده کنید. با وجود سقوط یک پله ای ابر رایانه Piz Dait از رتبه پنجم به ششم جدول، اما همچنان این ابر کامپیوتر با قدرت پردازشی ۲۱٫۲ پتافلاپ در ثانیه قوی ترین نمونه موجود در اروپا به شمار می رود.

مشاهده  ۱۰ دلیل برای خرید مادربرد Aorus Z390 Pro
10 ابرکامپیوتر برتر جهان
۵- ابر کامپیوتر Frontera: قدرت پردازشی ۲۳٫۵ پتافلاپ در ثانیه

سوپرکامپیوتر Frontera تنها گزینه جدید موجود در لیست ۱۰ تای اول جهان به شمار می رود و باقی غول های پردازشی از چند سال گذشته وارد این لیست شده بودند. سیستم ارتباطی Dell C6420 به همراه سرورهای قدرت گرفته از پردازنده های مرکزی Intel Xeon Platinum 8280 در مرکز پردازش پیشرفته دانشگاه تگزاس در قالب ابر کامپیوتر Frontera مورد استفاده قرار گرفته اند. حداکثر قدرت قابل ارائه توسط آن ۲۳٫۵ پتافلاپ در ثانیه اعلام شده است.

10 ابرکامپیوتر برتر جهان
۴- ابر کامپیوتر Tianhe-A2: قدرت پردازشی ۶۱٫۴ پتافلاپ در ثانیه

به طور حتم با دیدن قدرت پردازشی این ابررایانه تعجب می کنید، اما در حقیقت تفاوت فاحشی میان قدرت Fronera به عنوان پنجمین سوپرکامپیوتر و Tianhe-A2 به عنوان رتبه چهارم جدول وجود دارد. قدرت پردازشی Milk Way A2 (نام دیگر Tianhe-A2) توسط ترکیبی از پردازنده های Intel Xeon E5-2692v2 و Matrix-2000 با مجموع تعداد ۵ میلیون هسته پردازشی تامین می شود. قدرت Tianhe-A2 از سال گذشته نیز ۶۱٫۴ پتافلاپ در ثانیه بوده و همچنین تغییری روی آن اعمال نشده است. این ابررایانه قدرتمند در دانشگاه ملی تکنولوژی دفاع چین در گوانگژو قرار دارد.

10 ابرکامپیوتر برتر جهان
۳- ابر کامپیوتر Sunway TaihuLight: قدرت پردازشی ۹۳ پتافلاپ در ثانیه

یک ابر کامپیوتر دیگر در قاره آسیا و باز هم کشور پر جمعیت چین که با قدرت پردازشی خیره کننده خود در رتبه سوم لیست قرار گرفته است. ابررایانه Sunway TaihuLight پیش از این رتبه اول را در دست داشت و روند نزولی آن از ماه ژوئن ۲۰۱۹ آغاز شد. در ماه ژوئن به جایگاه دوم و اکنون در ماه نوامبر به جایگاه سوم تنزل یافته است. مرکز ابرپردازش ملی چین برای راه اندازی سان وی از هیچ پردازنده یا چیپ شتاب دهنده استفاده نکرده و به همین دلیل نیز در میان سایر ابر کامپیوترها به عنوان نمونه ای خاص شناخته می شود. تمام قدرت این غول توسط تعداد ۴۰۹۶۰ پردازنده تامین می شود که هر کدام از آنها نیز ۲۶۰ هسته داخلی دارند.

مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده اینتل - 8 میلیون تومان
10 ابرکامپیوتر برتر جهان
۲- ابر کامپیوتر Sierra: قدرت پردازشی ۹۴٫۶ پتافلاپ در ثانیه

سیرا با بهره گیری از ۱٫۵۷۲٫۴۸۰ هسته پردازشی که توسط پردازنده های IBM Power9 تامین می شوند و در کنار شتاب دهنده های NVIDIA Volta GV100 که آنها نیز تعداد ۱٫۳۸۲٫۴۰۰ هسته پردازشی دیگر به سیرا اضافه می کنند، قدرت پردازشی ۹۴٫۶ پتافلاپ را ارائه می دهد. ابررایانه Sierra از مدت ها قبل رتبه دوم را به خود اختصاص داده بود و تاکنون نیز جایگاه خود را حفظ کرده است. در شش ماه گذشته نیز هیچ تغییری روی آن اعمال نشده است. ابررایانه Sierra در لابراتور ملی Lawrence Livermore کالیفرنیا نصب و راه اندازی گردیده است.

10 ابرکامپیوتر برتر جهان
۱- ابر کامپیوتر Summit: قدرت پردازشی ۱۴۸٫۶ پتافلاپ در ثانیه

سامیت به عنوان قدرتمندترین ابررایانه جهان تاکنون سه بار مورد به روز رسانی و اعمال تغییرات قرار گرفته و به این ترتیب جایگاه خود را حفظ و حتی فاصله خود را با Sierra به شدت افزایش داده است. قدرت سامیت پیش از به روز رسانی اخیر برابر با ۱۴۳٫۵ پتافلاپ در ثانیه بوده که مربوط به پاییز گذشته است. بخش انرژی لابراتور ملی Oak Ridge آمریکا محل نصب و راه اندازی Summit است و اکنون تعداد ۲٫۲۸۲٫۵۴۴ هسته پردازشی IBM Power9 و تعداد ۲٫۰۹۰٫۸۸۰ هسته شتاب دهنده NVIDIA Volta GV100 روی آن به کار رفته است. از نظر تئوریکال قدرت پردازشی سامیت در حداکثر توان خود برابر با ۱۸۷٫۶۶ پتافلاپ است.

1 thought on “معرفی ۱۰ ابر کامپیوتر قدرتمند جهان (نوامبر ۲۰۱۹)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *