راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده اینتل – ۸ میلیون تومان

1
راهنمای خرید سیستم گیمینگ

راهنمای خرید سیستم گیمینگ

زمان تقریبی برای مطالعه: 14 دقیقه

بخش سیستم پیشنهادی گیمینگ در ماه‌های اخیر پذیرای کانفیگ های متعددی شامل پردازنده‌های اینتل یا AMD و کارت گرافیک‌های مجهز به پردازنده گرافیکی انویدیا یا ای ام دی بودند. با وجود تنوع بسیار کم محصولات در بازار داخلی و قیمت‌های غیررقابتی، به دست آوردن یک لیست نهایی برای معرفی به کاربران عزیز وب‌سایت پارسی گیم نیازمند صرف زمانی بسیار طولانی و بررسی هر قطعه به‌صورت دقیق است.

سیستم پیشنهادی امروز وب‌سایت پارسی با بودجه‌ای در حدود ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، توانایی اجرای بازی‌های جدید با وضوح تصویر Full HD را با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و حتی بیش از این رقم را دارد. بدیهی است که در صورت فعال کردن جزئیات گرافیکی بیشتر، ممکن است کاهش نرخ فریم مواجه شوید، اما در آن شرایط نیز سیستم گیمینگ ما پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

با مقالات راهنمای خرید سخت افزار و راهنمای خرید سیستم گیمینگ همراه پارسی گیم باشید.

سیستم پیشنهادی با بودجه ۸ میلیون تومان – (میان رده)

در توضیحات هر قطعه، دلیل انتخاب آن نیز عنوان شده تا به بخش اعظمی از سؤالات احتمالی پاسخ داده شود. البته می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهیم.

نام قطعه مدل قطعه قیمت تقریبی
مادربرد GIGABYTE H310M S2H ۸۸۵,۰۰۰
پردازنده مرکزی Intel Core i5-8500 ۲,۶۱۵,۰۰۰
کارت گرافیک ASUS STRIX RX 570 4GB GAMING ۲,۶۵۰,۰۰۰
هارد Hdd WD Blue 1TB 64MB ۵۰۰,۰۰۰
هارد SDD Liteon MU3 PH6-CE120 120GB ۲۸۵,۰۰۰
رم Team Group Delta RED LED 2*4GB DDR4 2400 CL15 ۸۴۰,۰۰۰
پاور GREEN GP530A-EUD 80PLUS Bronze ۵۱۵,۰۰۰
کیس GREEN PARS EVO ۲۹۰,۰۰۰
خنک کننده پردازنده GREEN NOTUS 400 ۳۰۰,۰۰۰
 قیمت تمام شده هشت میلیون و هشتصد هزار تومان  ۸,۸۰۰,۰۰۰
قیمت های ذکر شده بر اساس بازار تهران در شهریور ماه ۹۸ به همراه گارانتی ثبت شد است.

مادربرد (Motherboard)

GIGABYTE H310M S2H

با توجه به انتخاب یک پردازنده نسل هشتم از سری Core اینتل، به یک مادربرد مجهز به چیپ ست‌های سری ۳۰۰ اینتل نیاز داریم و با توجه به بودجه محدودی که در اختیار داشتیم، درنهایت مادربرد گیگابایت مدل H310M S2H را برگزیدیم. مادربرد گیگابایت مجهز به مدار تغذیه ۵ فاز است که تفاوت چندانی با مدل‌های گران‌تر از خود ندارد. ممکن است با پرداخت ارقامی بیشتر در حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان مادربردی قدرتمندتر خریداری کنید، اما امکانات پایه و مدار تغذیه آن‌ها تفاوت چندانی با مدل منتخب ندارند. ازاین‌رو تصمیم گرفتیم تا در پرداخت هزینه برای خرید مادربرد صرفه‌جویی کنیم و مادربرد اقتصادی گیگابایت باقیمت حدودی ۸۸۵ هزار تومان را انتخاب کنیم.

مدار تغذیه ۵ فاز مادربرد فاقد هیت سینک و خنک‌کننده است و ازاین‌رو باید روی سیستم خنک‌کننده فضای داخلی کیس توجه بیشتری به عمل آورید. چیپ ست پل جنوبی اینتل H310 در قسمت پایین مدار چاپی از یک هیت سینک مشکی‌رنگ کوچک برای کنترل حرارت بهره می‌برد تا از این حیث خیال کاربران را راحت کند. هرچند به‌طورکلی دمای چیپ ست های اینتل حتی در مادربردهای پیشرفته دارای سیستم خنک‌کننده نیز به‌مراتب بالاست. تأمین توان موردنیاز پردازنده‌های نسل هشتم اینتل در مادربرد گیگابایت توسط یک کانکتور ۸ پین CPU از طریق منبع تغذیه انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب هیچ اختلال یا مشکلی برای نصب پردازنده‌های Core i3/i5/i7 اینتل به وجود نمی‌آید. دو اسلات حافظه رم قادر به پشتیبانی از حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه DDR4 با فرکانس پایه ۲۱۳۳/۲۴۰۰ و ۲۶۶۶ مگاهرتز است. به‌این‌ترتیب می‌توانید روی هر اسلات مادربرد یک ماژول ۱۶ گیگابایتی نصب کنید، به‌شرط آنکه بودجه کافی برای خریداری رم DDR4 در حساب بانکی شما موجود باشد.

یک اسلات PCI 3.0 X16 برای نصب جدیدترین کارت گرافیک‌های موجود در بازار تعبیه‌شده که با توجه به بودجه محدود ما، همین یک اسلات کافی بوده و نیازی به آینده‌نگری برای نصب کارت گرافیک دوم وجود ندارد. کارت صدای ۷٫۱ کانال ساخت کمپانی Realtek مدل ALC887، پورت‌های متنوع USB 3.1/USB 2.0، خروجی‌های تصویری VGA/DVI/HDMI و حتی پورت‌های قدیمی PS/2 از جمله روش‌های ارتباطی متنوع مادربرد گیگابایت H310M S2H به شمار می‌روند.

یک کانکتور M.2 برای نصب درایوهای سالید پرسرعت و چهار کانکتور ساتا ۳ با پهنای باند ۶ گیگابیت بر ثانیه نیز برای نصب تجهیزات ذخیره‌سازی مرسوم تعبیه‌شده تا حق انتخاب بیشتری در دسترس کاربران قرار گیرد. گیگابایت برای جلوگیری از بروز مشکلات مرسوم در بایوس، دو چیپ بایوس UEFI در نظر گرفته تا در صورت وجود مشکل در یکی از آن‌ها بتوانید از چیپ بایوس جایگزین استفاده کنید. محیط گرافیکی با امکانات متعدد در بایوس UEFI گیگابایت نیز از دیگر ویژگی‌های موجود در مادربرد H310 S2H به شمار می‌رود.

  1. مدار تغذیه ۵ فاز
  2. هیت سینک آلومینیومی برای کنترل حرارت چیپ ست H310 اینتل
  3. یک اسلات M.2 / چهار کانکتور SATA 3
  4. دو اسلات حافظه با پشتیبانی از ۳۲ گیگابایت رم DDR4
  5. پورت‌های ارتباطی متنوع USB 2.0/USB 3.1
  6. پورت‌های تصویری VGA/DVI/HDMI
  7. کارت صدای ۷٫۱ کانال مجهز به چیپ ست صوتی Realtek ALC887

پردازنده (CPU)

Intel Core i5-8500

پردازنده مرکزی منتخب ما از خانواده نسل هشتم سری Core اینتل است که با دارا بودن شش هسته و شش رشته پردازشی با فرکانس پایه ۳ گیگاهرتز، قدرت قابل‌توجهی برای انجام امور مختلف از جمله اجرای بازی دارد. فرکانس پردازنده Core i5-8500 اینتل در صورت فعال‌سازی فناوری Turbo Boost به رقم قابل‌توجه ۴٫۱ گیگاهرتز افزایش می‌یابد تا قدرت بیشتری به کاربران حرفه‌ای ارائه دهد.

معماری ریزپردازنده کافی لیک اینتل با توجه به برخورداری از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری سبب بهبود عملکرد و بهینه‌سازی توان مصرفی شده و توان مصرفی CPU شش هسته اینتل فقط ۶۵ وات است. حجم حافظه نهان در نماینده اینتل برابر با ۹ مگابایت از نوع سطح سوم (L3 Cache) بوده که رشد قابل‌توجهی نسبت به نسل گذشته نشان می‌دهد. با به‌کارگیری Core i5-8500 در سیستم گیمینگ خود قادر به نصب حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه رم DDR4 با فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز خواهید بود. البته با توجه به مدل مادربرد انتخابی ممکن است بهبود یا محدودیت‌هایی در زمینه حجم یا فرکانس حافظه به وجود آید. به هر ترتیب در هر دو بخش حجم حافظه و فرکانس قابل پشتیبانی شاهد وضعیت بسیار خوبی هستیم که نیاز کاربران حرفه‌ای و گیمرها را برطرف می‌سازد.

مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ پایین رده 14 میلیون تومان – بهمن 99

 

راهنمای خرید دسته بازی سیمی و وایرلس

 

پردازنده گرافیکی مجتمع به‌کاررفته در Core i5-8500 اینتل از نوع UHD 630 است که از فرکانس پایه ۳۵۰ مگاهرتز و فرکانس بوست ۱٫۱ گیگاهرتز بهره می‌برد. پردازنده مجتمع گرافیکی فاقد حافظه گرافیکی مجزاست، اما امکان به اشتراک‌گذاری حداکثر ۶۴ گیگابایت از حجم حافظه رم کامپیوتر برای بخش iGPU اینتل وجود دارد. پشتیبانی از DX12، پخش سه‌بعدی و سه صفحه‌نمایش به‌صورت هم‌زمان از دیگر ویژگی‌های UHD 630 به‌عنوان واحد گرافیکی مجتمع به شمار می‌روند.

شش هسته و شش رشته پردازشی
فرکانس پایه ۳ گیگاهرتز
فرکانس بوست ۴٫۱ گیگاهرتز
۹ مگابایت حافظه نهان سطح سوم
توان حرارتی ۶۵ وات
فناوری ساخت ۱۴ نانومتری
معماری ریزپردازنده کافی لیک اینتل

حافظه رم (RAM)

Team Group Delta RED LED 24GB DDR4 2400 CL15

همان‌طور که در بخش معرفی مادربرد اشاره کردیم، در سیستم پیشنهادی گیمینگ با بودجه ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قادر به نصب حداکثر ۳۲ گیگابایت حافظه رم DDR4 هستید. البته باید به این نکته اشاره کرد که بودجه محدود ما به‌هیچ‌وجه امکان خریداری و نصب چنین حجم حافظه‌ای را نمی‌دهد، ازاین‌رو دو ماژول ۴ گیگابایتی با فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز از برند Team Group را انتخاب کردیم.

دو ماژول مجهز به هیت سینک آلومینیومی و نورپردازی قرمزرنگ که هرکدام از آن‌ها ۴ گیگابایت حافظه در اختیار کاربر قرار می‌دهند. به‌این‌ترتیب با مجموع حافظه ۸ گیگابایت می‌توانید امور پردازشی و بازی‌های خود را مدیریت و اجرا کنید. زمان تأخیر ماژول‌های حافظه Team Group Delta RED LED برابر با ارقام دقیق ۳۵-۱۵-۱۵-۱۵ است که نشان‌دهنده معیار استاندارد CL15 است.

  1. دو ماژول ۴ گیگابایتی DDR4
  2. فرکانس کاری ۲۴۰۰ مگاهرتز
  3. زمان تأخیر CL15
  4. هیت سینک آلومینیومی به رنگ مشکی
  5. نورپردازی LED قرمز
  6. ولتاژ کاری ۱٫۲ ولت
  7. قیمت مناسب

کارت گرافیک (VGA)

ASUS STRIX RX 570 4GB GAMING

ابتدا در نظر داشتیم تا یک کارت گرافیک جدید از محصولات تازه وارد انویدیا به بازار را انتخاب کنیم که دو گزینه در مقابل ما قرار داشت. یک کارت گرافیک GTX 1650 یا یک کارت گرافیک GTX 1660 که هردوی آن‌ها باقیمت غیرقابل‌باوری در بازار داخلی به فروش می‌رسند. از سوی دیگر با بررسی نتایج تست این دو محصول به این نتیجه رسیدیم که انتخاب یک کارت از نسل گذشته می‌تواند از نظر عملکرد و هزینه در سطح بسیار بهتری قرار گیرد.

کارت گرافیک GTX 1650 در حال حاضر با قیمتی بیش از ۲٫۸ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد که ازنظر قیمت هم‌سطح با GTX 1050 Ti است. ازاین‌رو با بررسی محصولات نسل گذشته به یک گزینه قابل‌توجه دست‌یافتیم و آن محصول، کارت گرافیک AMD RX 570 بود. کارت RX 570 در دو نسخه دارای ۴ گیگابایت و ۸ گیگابایت حافظه تولید می‌شود که در حال حاضر فقط یک نسخه ۸ گیگابایتی از آن در بازار داخلی موجود است.

همان یک مدل ۸ گیگابایتی نیز فاقد گارانتی بوده و معرفی آن به عنوان گزینه نهایی به‌هیچ‌وجه عقلانی نبود. درنتیجه با بررسی مدل‌های ۴ گیگابایتی RX 570، محصول قدرتمند ایسوس را برگزیدیم. کارت گرافیک قدرتمند ASUS STRIX RX 570 GAMING 4GB با قیمت حدودی ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان عملکرد به‌مراتب بهترین نسبت به GTX 1650 از خود به نمایش می‌گذارد. کارت گرافیک ایسوس STRIX RX 570 Gaming با بهره‌گیری از پردازنده گرافیکی ۱۴ نانومتری Ellesmere موفق به‌جای دادن ۵ میلیارد و ۷۰۰ هزار ترانزیستور و ۲۰۴۸ هسته سایه زن در قلب خود شده است. ایسوس یک پروفایل دو حالته برای محصول خود در نظر گرفته که شامل حالت گیمینگ با فرکانس ۱۳۰۰ مگاهرتز و حالت اورکلاک با فرکانس ۱۳۱۰ مگاهرتز می‌شود.

چهار گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5 با فرکانس مؤثر ۷۰۰۰ مگاهرتز در کنار رابط حافظه ۲۵۶ بیتی، پهنای باند ۲۲۴ گیگابایت بر ثانیه را فراهم می‌آورد. خنک‌کننده DirectCU II ایسوس در نسل جدید شامل دو عدد فن به همراه هیت سینک آلومینیومی و دو لوله انتقال حرارت با آلیاژ مس و روکش نیکل می‌شود. تأمین توان موردنیاز کارت گرافیک ایسوس توسط یک کانکتور ۸ پین پاور صورت می‌پذیرد و یک مدار تغذیه ۶ فاز Super-Alloy وظیفه مدیریت توان موردنیاز پردازنده گرافیکی و چیپ ست های حافظه را بر عهده دارد. پشتیبانی از DX 12 و OpenGL 4.5 از جمله امکانات نرم افزار RX 570 به شمار می‌روند.

در بحث خروجی‌ها دو عدد پورت DVI Dual Link، یک عدد HDMI و یک عدد DisplayPort مشاهده می‌شود که مجموعه کاملی برای کلیه کاربران به شمار می‌رود. در این شرایط حتی با در اختیار داشتن یک مانیتور قدیمی که پورت DVI دارد، قادر به استفاده از کارت گرافیک ایسوس RX 570 خواهید بود.

  1. ۴ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5
  2. فرکانس پردازنده گرافیکی ۱۳۰۰ مگاهرتز در حالت گیمینگ
  3. فرکانس پردازنده گرافیکی ۱۳۱۰ مگاهرتز در حالت اورکلاک
  4. فرکانس مؤثر حافظه ۷۰۰۰ مگاهرتز
  5. رابط حافظه ۲۵۶ بیتی
  6. ۲۰۴۸ هسته پردازشی
  7. پشتیبانی از DirectX 12 و OpenGL 4.5
  8. نورپردازی RGB باقابلیت شخصی‌سازی
  9. پهنای باند حافظه ۲۲۴ گیگابایت بر ثانیه
  10. خنک‌کننده دو اسلاتی مجهز به دو عدد فن و دو لوله انتقال حرارت
مشاهده  سیستم پیشنهادی گیمینگ 4K و رندرینگ با بودجه 53 میلیون تومان

حافظه SSD

Liteon MU3 PH6-CE120 120GB

اکنون نوبت به معرفی درایو سالید برای نصب سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای کاربردی فرارسیده و در سیستم گیمینگ امروز، یک اس اس دی با ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت از برند شناخته‌شده Liteon را انتخاب کردیم. درایو سالید Liteon MU3 PH6-CE120 با ظرفیت ۱۲۰ گیگابایت از چند چیپ ست سه بعدی از نوع MLC NAND FLASH تشکیل‌شده که سرعت قابل‌توجهی در انتقال داده‌ها به وجود می‌آورند.

سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها به‌صورت ترتیبی برابر با ۵۶۰ مگابایت و ۴۶۰ مگابایت بر ثانیه است که اعدادی قابل‌توجه برای یک درایو با برچسب قیمت ۲۸۵ هزار تومان به شمار می‌رود. در حالت تصادفی سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات به ترتیب برابر با ۳۳۰ و ۳۲۰ مگابایت بر ثانیه توسط شرکت لایت آن اعلام‌شده است.

رابط ساتا ۳ با پهنای باند حداکثر ۶ گیگابیت بر ثانیه وظیفه اتصال میان SSD و مادربرد را بر عهده دارد و در حقیقت سرعت‌بالای انتقال داده بر بستر رابط ساتا ۳ فراهم می‌شود. ولتاژ موردنیاز برای فعالیت درایو توسط کانکتور برق ۵ ولت SATA تأمین می‌شود و توان موردنیاز MU3 PH6-CE120 در بالاترین سرعت انتقال داده به ۲ وات در ساعت می‌رسد. طول عمر این درایو بر اساس اعلام شرکت سازنده در حدود ۱٫۵ میلیون ساعت است و گارانتی سه‌ساله داخلی نیز وظیفه پشتیبانی و حمایت از مصرف‌کنندگان را بر عهده دارد.

  1. سرعت خواندن و نوشتن قابل‌قبول
  2. قیمت بسیار مناسب
  3. طول عمر مفید قابل‌توجه
  4. مقاومت در برابر شوک و لرزش
  5. پشتیبانی از دستور TRIM در سیستم‌عامل ویندوز

ذخیره سازی هارد دیسک (HHD)

WD Blue 1TB

وجود مدل‌های بسیار محدود و البته حضور هارددیسک‌های ریفربیشد در بازار سبب شده تا تنوع انتخاب ما در این بخش به شدت کاهش یابد. به گونه‌ای که گزینه‌های مناسب موجود در بازار به بیش از ۲ یا ۳ مدل نمی‌رسد و ازاین‌رو با هارددیسک‌های تکراری در سیستم گیمینگ پیشنهادی مواجه می‌شوید. انتخاب این هفته وب‌سایت پارسی گیم، یک هارد دیسک ۱ ترابایتی ساخت شرکت وسترن دیجیتال از نوع Blue است که بر بستر رابط ساتا ۳ فعالیت می‌کند. سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه و حافظه بافر به میزان ۶۴ مگابایت از مهم‌ترین ویژگی‌های عدد در WD Blue 1TB به شمار می‌روند.

فنّاوری Data Lifeguard برای محافظت از داده‌های ذخیره‌شده روی هارددیسک و فناوری No Touch برای جلوگیری از تماس مستقیم هد با صفحات ضبط کننده داده سبب افزایش حس اعتماد کاربران نسبت به داده‌های خود می‌شوند. وسترن دیجیتال در تولید هارددیسک‌های اقتصادی خود از یک فناوری به نام Ultra Cool and Quiet بهره می‌برد که سبب کاهش میزان نویز و حرارت حین فعالیت می‌شود. این محصول باوجود امکانات متعدد و قابل‌قبول از قیمت بسیار مناسبی بهره می‌برد تا درصد بیشتری از کاربران قادر به خریداری آن باشند.

  1. سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه
  2. حافظه بافر ۶۴ مگابایت
  3. رابط پر سرعت SATA 6Gb/s
  4. قیمت و کارایی قابل توجه
  5. فناوری Data Lifeguard برای محافظت بیشتر از داده‌ها

کیس (CASE)

GREEN PARS EVO

پیش‌ازاین اولویت ما در انتخاب کیس برای سیستم‌های گیمینگ، وجود درب شیشه‌ای روی پنل کناری و سایر قابلیت‌های موردنیاز برای نصب قطعات حرفه‌ای و کولینگ مناسب بود. این بار در سیستم گیمینگ وب‌سایت پارسی گیم، درب شیشه‌ای یا شفاف را از لیست خواسته‌های خود حذف کردیم تا بودجه موردنیاز برای خریداری کیس به شدت کاهش یابد. به نوعی با حذف این خواسته می‌توانید با مبلغ ۲۹۰ هزار تومان یک کیس بسیار عالی از نظر کیفیت ساخت، امکانات و کولینگ خریداری کنید.

کیس گرین مدل Pars Evo یکی از محصولات خوش قیمت با امکانات و قابلیت‌های متعدد است که در حال حاضر باقیمت ۲۹۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. فرم فکتور کیس با توجه به ابعاد ۲۰۰×۴۵۰×۴۷۵ میلی‌متری در دسته‌بندی Mid Tower قرار می‌گیرد و فضای بهینه‌سازی شده درون آن امکان نصب اکثر قطعات حرفه‌ای را به کاربران می‌دهد. امکان نصب کارت گرافیک‌های حرفه‌ای به طول ۳۹۰ میلی‌متر و خنک‌کننده پردازنده با ارتفاع ۱۶۰ میلی‌متر ازجمله قابلیت‌های قابل‌توجه کیس گرین پارس اوو به شمار می‌روند. هفت عدد شکاف توسعه PCI شرایط مناسب برای نصب حداکثر ۳ کارت گرافیک مجهز به خنک‌کننده دو اسلاتی را فراهم می‌سازد و در صورت استفاده از کارت‌های سه اسلاتی، درنهایت می‌توانید از دو عدد کارت گرافیک بهره‌مند شوید.

محفظه مخفی و مجزا برای نصب پاور به شما اجازه مخفی کردن پاور و کابل‌های آن را در فضای مخصوص می‌دهد تا به‌این‌ترتیب یک اسمبل زیبا و حرفه‌ای انجام دهید. در امتداد محفظه مخصوص پاور، فضای موردنیاز برای نصب هارددیسک‌های ۳٫۵ اینچی و اندکی بالاتر از آن نیز دو فضای مخصوص برای نصب درایوهای ۲ و ۵ اینچی تعبیه‌شده است. بر خلاف بسیاری از کیس های جدید، نماینده گرین قادر به میزبانی از دو درایو نوری ۵٫۲۵ اینجی است که البته امروزه کاربرد چندانی ندارد.

در بخش کولینگ، یک عدد فن بسیار کم صدا و کارآمد ۱۲۰ میلی‌متری روی پنل پشت نصب‌شده و کاربران قادر به‌اضافه کردن ۷ عدد فن دیگر در پنل جلو، درب کناری، سقف و زیر براکت هارددیسک‌ها هستند. به این صورت بهترین عملکرد خنک‌سازی درون کیس گرین Pars Evo به وجود می‌آید. همان‌طور که از تصاویر کیس Pars Evo مشخص است، این محصول از ساختار اسکلت معکوس بهره می‌برد، درنتیجه پاور در قسمت پایین و مادربرد و سایر قطعات در قسمت بالای کیس نصب می‌شوند.

پنل جلوی کیس Pars Evo پذیرای یک پورت USB 3.0، دو عدد USB 2.0 و جک‌های صوتی به همراه کلید ریست و پاور است. ورود هوا به درون فضای داخلی کیس توسط شیارهایی که در حاشیه پنل جلو قرار دارند، انجام می‌شود. تمامی ورودی و خروجی‌های هوای کیس به فیلتر آهن‌ربایی مجهز شدند تا از نشستن گردوغبار روی فن‌ها و ورود آن‌ها به فضای داخلی کیس جلوگیری شود.

  1. پورت USB 3.0 در پنل جلوی کیس
  2. قابلیت نصب ۷ عدد فن در ابعاد ۸۰/۱۲۰/۱۴۰ میلی‌متری
  3. یک عدد فن ۱۲۰ میلی‌متری نصب‌شده توسط شرکت سازنده روی پنل پشت
  4. فضای داخلی قابل‌توجه
  5. پشتیبانی از سه کارت گرافیک دو اسلاتی به طول ۳۹۰ میلی‌متر
  6. اسکلت معکوس (نصب پاور در پایین و مادربرد و سایر قطعات در قسمت بالای شاسی کیس)
  7. پشتیبانی از مدیریت کابل‌کشی
مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ بالا رده با بودجه 60 میلیون تومان – بهمن 99

منبع تغذیه (POWER)

GREEN GP530A-EUD 80PLUS Bronze

با توجه به قطعات انتخاب‌شده برای سیستم گیمینگ پیشنهادی وب‌سایت پارسی گیم، توان مصرفی کل قطعات در حدود ۳۹۰ وات ارزیابی شده و با در نظر گرفتن ۲۰ تا ۲۵ درصد توان بیشتر به‌عنوان یک معیار استاندارد در انتخاب پاور، درنهایت پاور ۵۳۰ واتی گرین از سری جدید EUD را برگزیدیم. نسل جدید پاورهای اقتصادی با توان خروجی و قیمت قابل‌قبول که به‌خوبی از پردازنده Core i5-8500 و کارت گرافیک ASUS STRIX RX 570 Gaming پشتیبانی می‌کند. گرین در ساخت پاور GP530A-EUD از توپولوژی DC-DC به همراه یکسو ساز هم‌زمان در مدار ثانویه به همراه خازن‌های تایوانی باقابلیت تحمل حرارت به میزان ۱۰۵ درجه سانتی گراد بهره برده است. بدین ترتیب با کمترین میزان نوسان و مشکل در انتقال توان، شدت‌جریان و ولتاژ موردنیاز قطعات مواجه می‌شوید.

همچنین گرین ۸ مدار محافظتی مختلف ازجمله افزایش ولتاژ، افزایش شدت‌جریان، افزایش توان بیش‌ازحد مجاز، کاهش ولتاژ، اتصال کوتاه، افزایش دما و حالت بار صفر را در طراحی پاور ۵۳۰ واتی خود لحاظ کرده است. استاندارد راندمان ۸۰PLUS Bronze نیز به کاربران ثابت می‌کند که میزان اتلاف انرژی در این محصول در کمترین میزان خود قرار دارد. در حقیقت راندمان پاور گرین در محدوده ۸۵ تا ۸۸ درصد قرار دارد تا میزان اتلاف انرژی در محدوده ۱۲ تا ۱۵ درصد قرار گیرد. مدار تصحیح ضریب توان فعال یا Active PFC دیگر قابلیت مهم پاور گرین ۵۳۰ وات سری EUD در ارائه بالاترین سطح ولتاژ و جریان یکنواخت و بدون نوسان به شمار می‌رود.

تک ریل ۱۲ ولت این پاور قادر به ارائه شدت‌جریانی برابر با ۴۴٫۱ آمپر است که میزان قابل قبولی به شمار می‌رود. کابل‌کشی در GP530A-EUD به‌صورت غیر ماژولار بوده و تمامی کابل‌ها روی پاور نصب‌شده‌اند. بااین‌حال گرین در ساخت کابل‌ها از طراحی فلت بهره برده تا حجم اشغال‌شده هنگام اسمبل به حداقل میزان خود کاهش یابد. همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره‌شده بود، کارت گرافیک RX 570 ایسوس به یک کانکتور ۸ پین پاور نیاز دارد و پاور گرین نیز یک عدد کانکتور ۲+۶ پین مخصوص نصب کارت گرافیک ارائه می‌دهد.

خنک‌سازی پاور علاوه بر هیت سینک های موجود روی برد، بر عهده یک عدد فن ۱۲۰ میلی‌متری SNTC با تنظیم اتوماتیک سرعت چرخش قرار دارد تا افزایش دمای قطعات داخل پاور جلوگیری به عمل آید. پاور گرین GP530A-EUD با گارانتی ۳۷ ماهه و به قیمت حدودی ۵۱۵ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

  1. توپولوژی ساخت DC-DC به همراه یک‌سوساز هم‌زمان در مدار ثانویه
  2. استاندارد راندمان ۸۰PLUS BRONZE (راندمان ۸۵ تا ۸۸ درصد)
  3. فناوری تصحیح ضریب توان ACTIVE-PFC
  4. خروجی‌های کامل و متناسب با توان خروجی پاور
  5. کیفیت ساخت بسیار خوب
  6. کابل‌های فلت برای اشغال کمترین فضا هنگام اسمبل
  7. پروتکشن های هشت‌گانه برای محافظت از پاور و سایر قطعات
  8. قیمت بسیار مناسب

خنک کننده پردازنده (CPU Fan)

GREEN NOTUS 400

پردازنده Core i5-8500 مورداستفاده از سیستم گیمینگ پیشنهادی با توجه به وجود ۶ هسته و ۶ رشته پردازشی با فرکانس بالا، به یک خنک‌کننده قدرتمند نیاز دارد تا دمای کاری آن در شرایط فول لود و بیکاری در سطح قابل قبولی حفظ شود. ازاین‌رو خنک‌کننده گرین مدل Notus 400 را برای خنک‌سازی سی پی یو قدرتمند اینتل انتخاب کردیم. این خنک‌کننده یک رقیب به نام DeepCool GAMMAX 400 دارد که اندکی گران‌تر از محصول گرین است، اما مهم‌ترین مزیت نوتوس ۴۰۰ نسبت به نماینده دیپ کول، وجود یک لوله انتقال حرارت بیشتر است که به طور حتم سهم بسزایی در کنترل بهتر دمای پردازنده ایفا می‌کند.

چهار لوله انتقال حرارت با آلیاژ مس خالص و قطر ۶ میلی‌متر به همراه هیت سینک آلومینیومی بزرگ و یک عدد فن ۱۲۰ میلی‌متر از جمله ویژگی‌های اصلی خنک‌کننده Notus 400 گرین به شمار می‌روند. البته قابلیت نصب فن دوم برای خنک‌کننده نوتوس ۴۰۰ وجود دارد تا عملکرد آن بهبود یابد.

پشتیبانی از سوکت های پرازنده اینتل و AMD از نسل‌های پیشین تا انواع جدید در لیست مشخصات نوتوس ۴۰۰ مشاهده می‌شود و این سازگاری آن با پردازنده‌های مختلف از مهم‌ترین ویژگی‌های این ایرکولر قدرتمند به شمار می‌رود. سرعت چرخش فن ۱۲۰ میلی‌متری گرین که به دیودهای نوری سفیدرنگ مجهز شده، در محدوده ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ دور در دقیقه قرار دارد و میزان نویز آن نیز بین ۱۷ تا ۲۳ دسی بل توسط شرکت سازنده اعلام‌شده است.

  1. چهار لوله انتقال حرارت به قطر ۶ میلی‌متر
  2. سطح تماس مستقیم لوله‌های انتقال حرارت
  3. هیت سینک آلومینیومی با کیفیت ساخت بالا
  4. فن ۱۲۰ میلی‌متری مجهز به دیود نوری سفید یخی
  5. قیمت مناسب در کنار کارایی قابل‌قبول
  6. پشتیبانی از سوکت های پردازنده متعدد اینتل و AMD
  7. خمیر حرارتی با کیفیت گرین
  8. وجود گیره‌های اضافی برای نصب فن دوم

لینک مطلب راهنمای خرید سیستم پیشنهادی گیمینگ با بودجه ۸ میلیون تومان در وب سایت پارسی گیم

1 thought on “راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده اینتل – ۸ میلیون تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *