شش کاری که کامپیوتر و لپ تاپ شما را زنده می کند

0
شش کاری که کامپیوتر و لپ تاپ شما را زنده می کند
زمان تقریبی برای مطالعه: 5 دقیقه

شش کاری که کامپیوتر و لپ تاپ شما را زنده می کند

کند بودن کامپیوتر و لپ تاپ قدیمی و عدم اطلاع از روش های ارتقا، به روز رسانی و برطرف سازی مشکلات موجود از جمله چالش های مهم همه کاربرانی به شمار می رود که هر روز کار‌های خود را با این لوازم انجام می دهند. در حقیقت هر کامپیوتر و لپ تاپی می تواند برخی از کارهای روزمره کاربران را انجام دهند، به شرط آنکه پس از سال های دستی بر سر و گوش آنها بکشید. ارتقا و بهینه سازی کامپیوتر شخصی و لپ تاپ بسیار آسان و تا حدودی با هزینه به نسبت بالاست که باید بر اساس نیاز و البته ضعف دستگاه شما انجام شود.

در این مطلب مفید و کاربردی، شش روش برای زنده کردن کامپیوتر و لپ تاپ کند معرفی می کنم که در طول سال ها تجربه شخصی و سر و کار داشتن با انواع کامپیوتر شخصی و لپ تاپ تاثیر هر کدام از آنها را به چشم دیده ام.

شش کاری که کامپیوتر و لپ تاپ شما را زنده می کند

۱- پردازنده: هر چند بیشترین تاثیر در بهینه سازی سرعت PC و Laptop با تعویض پردازنده با یک مدل سریع تر اعمال می شود، اما در بسیاری از لپ تاپ ها امکان تعویض پردازنده وجود ندارد. حتی اگر چنین امکانی وجود داشته باشد، با دانستن قیمت پردازنده های مخصوص لپ تاپ، به طور حتم از خیر این کار می گذرید. اما در خصوص کامپیوتر های شخصی با داستان متفاوتی روبرو هستید و به سادگی امکان تعویض پردازنده با مدل های سریع تر وجود دارد. برای این منظور باید از سوکت پردازنده، چیپ ست مادربرد و مدل فعلی پردازنده خود مطلع شوید. برای این منظور می توانید از نرم افزار کاربردی CPU-Z استفاده کنید که اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار می دهد. پس از آنکه اطلاعات مورد نیاز را به دست آوردید، زمان آن فرا رسیده تا مدل های قدرتمندتری که قابل نصب روی مادربردتان هستند را در بازار پیدا کنید.

مشاهده  راهنمای خرید سرور (روش های اسمبل سرور)

شش کاری که کامپیوتر و لپ تاپ شما را زنده می کند

۲- حافظه رم: رم یا حافظه با دسترسی تصادفی (Random Access Memory) نقش بسیار مهمی در افزایش سرعت کار کامپیوتر و لپ تاپ دارد. در صورتی که حافظه رم کامپیوتر یا لپ تاپ شما از نوع DDRI است، قید این بهینه سازی و حتی مراحل بعدی این مطلب را بزنید و دستگاه خود را به موزه اهدا کنید! در صورتی که حافظه رم از نسل های جدیدتر روی دستگاهتان نصب شده، با استفاده از نرم افزار CPU-Z مشخصات آن را به دست آورید. در صورتی که از لپ تاپ استفاده می کنید و مدل دستگاهتان خیلی قدیمی نیست، می توانید با مراجعه به وب سایت شرکت سازنده لپ تاپ از مشخصات و حداکثر حجم و فرکانس قابل پشتیبانی مطلع شوید. برای افزایش حجم حافظه رم باید برخی موارد را مد نظر قرار دهید:

  • سعی کنید حافظه ای از همان برند، همان مدل و با مشخصات یکسان خریداری کنید تا بیشترین سازگاری و پایداری را دریافت کنید.
  • در صورتی که مدل کاملا مشابه را در بازار پیدا نکردید، حافظه ای با فرکانس و زمان بندی (CL) مشابه خریداری کنید.
  • بسیاری از مادربرد های قدیمی کامپیوتر نمی توانند از حافظه های رم دارای چیپ ست در دو سمت مدار حافظه پشتیبانی کنند. به این نوع از حافظه ها به اصطلاح دو وَر چیپ می گویند.

شش کاری که کامپیوتر و لپ تاپ شما را زنده می کند

۳- درایو ذخیره سازی: یکی از دلایل مهم کندی کامپیوتر و لپ تاپ قدیمی، از دست رفتن کارایی درایو ذخیره سازی در گذر زمان است. حتی ممکن است هارد دیسک به کار رفته در دستگاهتان از مدل های بسیار قدیمی با مشخصات تاسف برانگیز! باشد. در نتیجه تعویض درایو ذخیره سازی با یک هارد دیسک جدید و سریع و حتی در بهترین حالت، خریداری و نصب یک SSD متناسب با نیازتان مشکل کندی را به نحو قابل توجهی برطرف می سازد. حتی اگر کامپیوتر و لپ تاپ شما از پورت های نسل دوم ساتا بهره می برند، باید قید خریداری هارد دیسک یا SSD ساتا ۲ را از فکرتان بیرون کنید. در حال حاضر تمامی هارد دیسک ها و SSD های ۲٫۵ اینچی از رابط ساتا ۳ با حداکثر پهنای باند ۶ گیگابیت بر ثانیه بهره می برند و سرعت راه اندازی سیستم عامل و نرم افزار های مورد نیاز شما را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد.

مشاهده  با بودجه 15 میلیون تومان لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر شخصی ؟ (مقایسه بنچمارک)

شش کاری که کامپیوتر و لپ تاپ شما را زنده می کند

۴- تعویض سیستم عامل: استفاده از سیستم عامل قدیمی می تواند به سادگی عملکرد کلی دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد. همواره سعی کنید سیستم عامل توصیه شده توسط کارخانه سازنده دستگاهتان را نصب کنید، اما نکته را بدانید که حتی سیستم عامل ویندوز ۷ نیز نسخه های جدیدتر با آپدیت های سخت افزاری، نرم افزاری و بهینه سازی امنیتی توسط مایکروسافت منتشر می شود و نصب آنها می تواند عملکرد و امنیت دستگاه را به شدت افزایش دهد. همانطور که می دانید استفاده طولانی مدت از سیستم عامل و اعمال تغییرات متعدد روی آن از جمله نصب نرم افزار های گوناگون سبب کندی آن می شود و نصب سیستم عامل به روز به همراه جدیدترین نسخه از نرم افزار های مورد نیاز می تواند عملکرد کلی کامپیوتر یا لپ تاپ را بهبود بخشد.

شش کاری که کامپیوتر و لپ تاپ شما را زنده می کند

۵- به روز رسانی بایوس: بایوس کنترل بسیاری از پارامتر های سخت افزاری دستگاه شما را بر عهده دارید و به روز رسانی آن در صورت وجود نسخه جدیدتر می تواند شرایط بهتری را بری شما به ارمغان آورد. به روز رسانی بایوس برخی ویژگی های سخت افزاری جدید و از همه مهم تر عملکرد بهتر و پایداری بیشتر را فراهم می آورد. پس هر چه سریع تر دست به کار شده و نسخه بایوس فعلی را با استفاده از نرم افزار CPU-Z مشاهده کرده و پس از آن به وب سایت سازنده مادربرد کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ خود مراجعه کنید. در صورتی که نسخه جدیدتری از بایوس توسط شرکت سازنده ارائه شده، آن را دانلود و نصب کنید.

مشاهده  6 راهکار برای خرید لپ تاپ استوک

شش کاری که کامپیوتر و لپ تاپ شما را زنده می کند

۶- به روز رسانی درایورها: عدم به روز رسانی و توجه به درایور های نصب شده برای سخت افزار موجود روی کامپیوتر شخصی و لپ تاپ می تواند سبب افت عملکرد و مشکلاتی در کارکرد دستگاه شود. از سوی دیگر عدم به روز رسانی درایورها می تواند عملکرد برخی از دستگاه های سخت افزاری را در سال ها قبل متوقف کند و به این ترتیب بهینه سازی های ارائه شده در به روز رسانی را از دست می دهید. همواره توصیه می شود که درایور های دستگاه خود را به روز رسانی کنید تا از جدیدترین ویژگی های ارائه شده بهره مند شوید. برای این منظور سهروش کلی وجود دارد:

  • دانلود درایور ها از وب سایت شرکت سازنده دستگاه و قطعات سخت افزاری
  • دانلود و نصب درایور ها توسط Driver Pack Solution
  • دانلود درایور ها با استفاده از به روز رسانی سیستم عامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *