راهنمای خرید مانیتور گیمینگ با کیفیت ۴K

0
زمان تقریبی برای مطالعه: 10 دقیقه

در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجهی در حوزه کارت گرافیک و پردازنده بودیم و تمام اقدامات صورت گرفته توسط شرکت‌های تولیدکننده به دلیل روی کار آمدن و توسعه فناوری پخش تصویر ۴K بوده است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز به صورت غیرمستقیم وارد این بازی تجاری شده و با تولید مانیتور گیمینگ متناسب و مرتبط سعی در دریافت سود و سهم خود از بازار شدند.

در رقابت میان تولیدکنندگان کارت گرافیک و پردازنده برای اجرای هر چه‌بهتر بازی‌ها در وضوح تصویر ۴K، بار سنگینی نیز بر عهده شرکت‌های سازنده مانیتور قرار دارد. به‌هرحال پس از تولید نرخ فریم کافی برای پخش محتوا در وضوح تصویر ۴K به یک مانیتور حرفه‌ای نیاز دارید تا این محتوا را باکیفیت بالا به نمایش بگذارد.

در حال حاضر شرکت‌های بسیاری در سراسر جهان به تولید و عرضه مانیتورهای ۴K می‌پردازند و خریداری یکی از این محصولات در بسیاری از نقاط جهان، عجیب و ناشناخته نیست؛ اما با توجه به وضعیت قیمت و موجودی محصولات، خریداری یک مانیتور ۴K باقیمت‌های سرسام‌آور و مدل‌های محدود، بسیار سخت و دلهره‌آور است.

اگر به فروشگاه‌های آنلاین یا فیزیکی مراجعه کنید، تعداد مانیتورهای ۴K بسیار محدود و البته به‌شدت گران هستند. بااین‌وجود هیچ راهی به‌جز معرفی چند مانیتور باکیفیت ساخت بالا و قدرتمند مشاهده نمی‌شود و ازاین‌رو، چهار مانیتور ۴K موجود در بازار را در محدوده قیمت ۹ تا ۱۵ میلیون را معرفی می‌کنیم.

LG 27UD69-W 27 Inch LCD Monitor LG HK
مانیتور گیمینگ lg

LG 27UD69-W | 27 Inch LCD Monitor | LG HK

مانیتور ۲۷UD65-W برند ال‌جی به‌خوبی ثابت می‌کند که ارزان بودن به معنای از دست دادن کیفیت و کارایی نیست و این محصول خوش قیمت با دارا بودن پنل ۲۷ اینچی و وضوح تصویر ۴K یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است. این محصول شامل یک نسل قدیمی‌تر به نام ۲۷UD59-W می‌شود که به دلیل قیمت به نسبت مشابه این دو، ترجیح دادیم تا مانیتور جدیدتر را در نظر بگیریم.

ابتدا از ویژگی‌های ظاهری مانیتور ال‌جی آغاز می‌کنیم، بخشی که این برند حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد. پنل بسیار باریک و با کمترین میزان حاشیه به طور حتم تجربه لذت بخشی برای کاربران به وجود می‌آورد. پایه بزرگ منحنی شکل و زیبای صفحه‌نمایش به رنگ نقره‌ای طراحی‌شده که همین رنگ نیز به پنل پشت آن سرایت کرده است.

 مشخصات کلی صفحه نمایش
سایز صفحه نمایش۲۷ اینچ
نوع پنلIPS
نور پس‌زمینهLED
رزولوشن۳۸۴۰×۲۱۶۰  پیکسل
نسبت تصویر۱۶:۰۹
زمان پاسخ‌گویی (GTG)۵ میلی‌ثانیه
تعداد پورت HDMI۲ عدد
مصرف برق۲۹٫۸ وات
سایر قابلیت‌هاFlicker Safe – Reader Mode -تثبیت کننده‌ی رنگ مشکی – FreeSync

البته ال جی برای ارائه تجربه بهتر در مشاهده محتوا، نوار دور پنل را به رنگ مشکی طراحی و تولید کرده است تا کمترین مزاحمت برای کاربران به وجود آید. پایه مانیتور سبب به وجود آمدن فاصله مناسب از سطح میز و قرار گرفتن آن در مقابل دید کاربران می‌شود.

اکنون زمان آن فرارسیده تا به مشخصات فنی صفحه‌نمایش ۲۷ اینچی LG بپردازیم. صفحه‌نمایش زیبای LG از یک پنل ۲۷ اینچی IPS بهره می‌برد که حداکثر روشنایی ۲۵۰ کاندلا بر متر مربع را فراهم می‌سازد. هرچند شدت روشنایی مانیتور در سطح متداولی قرار دارد، اما پنل IPS کمک شایان توجهی در ارائه شدت روشنایی مناسب می‌کند.

زمان پاسخ‌دهی GTG (Gray-to-Gray) حدود ۵ میلی‌ثانیه ذکرشده که برای مانیتورهای مجهز به پنل IPS قابل‌قبول است. زاویه دید در هر دو حالت افقی و عمودی برابر با ۱۷۸ درجه عنوان‌شده که در این بخش نیز عملکرد LG 27UD65-W در سطح مناسبی ارزیابی می‌شود. رزولوشن مانیتور به‌صورت دقیق ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل در نسبت تصویر ۱۶ به ۹ است.

مشاهده  همه چیز در مورد نویز خط ADSL + راهکارهای کاهش

نماینده ال‌جی می‌تواند حداکثر ۱۶٫۷ میلیون رنگ را روی پنل ۲۷ اینچی خود نمایش دهد. پورت‌های مانیتور شامل دو عدد HDMI و یک عدد DisplayPort می‌شود و انتظار وجود پورت‌های تصویر قدیمی از جمله DVI و D-Sub غیرمنطقی است.

  1. پنل ۲۷ اینچی IPS با وضوح تصویر ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل
  2. زاویه دید افقی و عمودی ۱۷۸ درجه
  3. شدت روشنایی ۲۵۰ کاندلا بر مترمربع
  4. زمان پاسخ‌دهی GTG برابر با ۵ میلی‌ثانیه
  5. دو پورت HDMI و یک عدد DisplayPort
  6. نمایش حداکثر ۱۶٫۷ میلیون رنگ
قیمت این محصول در ایران : ۹,۷۵۰,۰۰۰ هزارتومان
ASUS MG28UQ 28-Inch 4KUHD
مانیتور گیمینگ ایسوس

ASUS MG28UQ | 28-Inch | 4K/UHD

برند ایسوس نامی شناخته‌شده در صنعت سخت‌افزار به شمار می‌رود، اما این برند در سال‌های گذشته محصولات متعددی در حوزه مانیتور نیز به تولید رسانده که با استقبال قابل‌توجه کاربران در سراسر جهان مواجه شدند. مانیتورهای ایسوس نیز همانند سایر محصولات این برند، از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و از طراحی ظاهری چشم‌گیری بهره می‌برند.

 مشخصات کلی صفحه نمایش
سایز صفحه نمایش۲۸ اینچ
نوع پنلIPS
نور پس‌زمینهLED
رزولوشن۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل
نسبت تصویر۱۶:۹
زمان پاسخ‌گویی (GTG)۱ میلی‌ثانیه
تعداد پورت HDMI۲ عدد
مصرف برقدر حالت روشن ۴۹ و در حالت آماده به کار ۱٫۲ وات
سایر قابلیت‌هادارای قابلیت چرخش به همراه دو اسپیکر با قدرت هر کدام ۲ وات

مانیتور ۲۸ اینچی MG28UQ از پنل TN بهره می‌برد که مهم‌ترین مزیت آن در مقایسه با پنل های IPS و VA، زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر است. زمان پاسخ‌دهی در مانیتورهای IPS در برخی موارد حتی به ۱۰ میلی‌ثانیه نیز می‌رسد، اما یک مانیتور TN می‌تواند زمان پاسخ‌دهی ۱ میلی‌ثانیه را برای شما به ارمغان آورد.

هر چند از مشکلات زاویه دید و روشنایی کمتر پنل های TN نمی‌توان گذشت، اما مهم‌ترین پارامتر برای گیمرها، زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر به‌منظور نمایش روان و سریع تصاویر است. به این نکته نیز باید اشاره کرد که امکان خریداری یک مانیتور مجهز به پنل IPS در ابعاد ۲۸ اینچ با چنین برچسب قیمتی امکان‌پذیر نیست.

اکنون از مقایسه میان پنل IPS و TN گذر کرده و به طراحی ظاهری و مشخصات فنی مانیتور ASUS MG28UQ می‌پردازیم. مانیتور ایسوس از طراحی صنعتی برخوردار بوده و برای کاربرانی که علاقه‌ای به ظرافت و باریک بودن بدنه ندارند، گزینه بی‌نظیری به شمار می‌رود. ایسوس در طراحی پایه، دست کاربران را برای چرخش مانیتور به صورت ۳۶۰ درجه باز گذاشته و این کار به‌سادگی و بدون نیاز به ابزار انجام می‌شود.

حتی تنظیم ارتفاع پایه نیز به‌عنوان یک ویژگی مهم در لیست مشخصات مانیتور ایسوس مشاهده می‌شود که به‌طور حتم یک گزینه جذاب به شمار می‌رود. رنگ بدنه در تمامی نواحی به صورت یکدست مشکی است و پورت‌ها نیز به‌صورت مخفی روی بدنه قرارگرفته‌اند. رنگ قرمز به‌کاررفته در حفره نصب پایه و نوشته‌های روی پایه به رنگ قرمز بوده و باید به این نکته اشاره‌کنیم که این دو بخش فاقد نورپردازی هستند.

وضوح تصویر صفحه‌نمایش به‌طور دقیق ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ و زمان پاسخ‌دهی خاکستری به خاکستری (GTG) آن ۱ میلی‌ثانیه است. شدت روشنایی صفحه‌نمایش باوجود پنل TN به میزان ۳۳۰ کاندلا بر مترمربع عنوان‌شده که رقمی قابل‌توجه در مقایسه با رقباست. زاویه دید صفحه‌نمایش ایسوس ۱۷۰ درجه به‌صورت افقی و ۱۶۰ درجه به‌صورت عمودی است که اندکی با زاویه دید ۱۷۸ درجه‌ای مانیتورهای IPS تفاوت دارد.

در مانیتور گیمینگ ۲۸ اینچی ایسوس نیز اثری از پورت‌های قدیمی DVI و D-Sub مشاهده نمی‌شود و سه عدد پورت HDMI (نسخه‌های ۱٫۴ و ۲) به همراه DisplayPort وظیفه انتقال تصویر را بر عهده دارند. جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و دو عدد پورت USB 3.0 مجموعه کاملی از زیرساخت‌های ارتباطی را تشکیل می‌دهند.

  1. پنل ۲۸ اینچی از نوع TN با وضوح تصویر ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل
  2. زمان پاسخ‌دهی خاکستری به خاکستری ۱ میلی‌ثانیه
  3. شدت روشنایی ۳۳۰ کاندلا بر مترمربع
  4. زاویه دید افقی ۱۷۰ درجه و عمودی ۱۶۰ درجه
  5. پورت‌های HDMI و DisplayPort
  6. دو عدد پورت USB 3.0 و جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون
  7. دو عدد اسپیکر با توان ۲ وات
قیمت این محصول در ایران : ۱۰,۳۰۰,۰۰۰ هزارتومان
BenQ BL2711U 27 inch 4K UHD
مانیتور گیمینگ benq

BenQ BL2711U | 27 inch | 4K UHD

مشاهده  سیستم گیمینگ میان رده با بودجه 52 میلیون تومان

برند بنکیو یکی از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین شرکت‌های تولیدکننده مانیتور در سطح جهان به شمار می‌رود که محصولات باکیفیت و با کارایی قابل‌توجهی به بازار عرضه می‌کند. در بحث مانیتورهای ۴K و حرفه‌ای نیز BenQ یکی از فعالان این حوزه است، به‌گونه‌ای که با وجود مشکلات پیش روی برندهای خارجی، همچنان شاهد حضور محصولات بنکیو در بازار داخلی هستیم. مانیتور BL2711U UHD به عنوان نماینده بنکیو در لیست بهترین صفحه‌نمایش‌های ۴K وب‌سایت پارسی گیم قرار گرفته و در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

 مشخصات کلی صفحه نمایش
سایز صفحه نمایش۲۷ اینچ
نوع پنلIPS
نور پس‌زمینهLED
رزولوشن۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل
نسبت تصویر۱۶:۰۹
زمان پاسخ‌گویی (GTG)۴ میلی‌ثانیه
تعداد پورت HDMI۲ عدد
مصرف برق۴۰ وات
سایر قابلیت‌هادارای قابلیت چرخش به همراه دو اسپیکر با قدرت هر کدام ۳ وات

نماینده BenQ از نظر طراحی ظاهری شباهت‌های بسیاری با ایسوس MG28UQ دارد و از طراحی صنعتی برخوردار است. پایه بلند باقابلیت تنظیم ارتفاع و چرخش یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های BL2711U برای کاربران حرفه‌ای به شمار می‌رود تا در تمام شرایط ممکن به خدمت‌رسانی بپردازد.

بدنه مشکی با رنگ‌بندی خاص بنکیو که در طول سال‌های گذشته نیز پابرجا مانده در این صفحه‌نمایش نیز مشاهده می‌شود. با توجه به سبک طراحی صنعتی، انتظار بدنه‌ای باریک و ظریف دور از ذهن است و به‌طورکلی با بدنه‌ای ضخیم و البته وزنی در حدود ۸ کیلوگرم روبرو می‌شویم.

پایه BL2711U به سادگی قابلیت تنظیم ارتفاع و حتی چرخش از حالت افقی به عمودی و برعکس را ارائه می‌دهد. به‌این‌ترتیب در شرایط خاص که نیاز با این دو ویژگی دارید، می‌توانید روی صفحه‌نمایش BenQ حساب ویژه‌ای باز کنید. حفره آبی رنگ روی پایه، فضای مناسبی برای عبور کابل‌های مختلف از جمله ماوس و کیبرد و هدست از پشت کیس به شمار می‌رود تا در صورت استفاده از آن حرفه‌ای بودن خود را بیش‌ازپیش به اثبات برسانید. قابلیت چرخش صفحه‌نمایش به دو محور افقی و عمودی خلاصه نمی‌شود و به سادگی می‌توانید مانیتور را به‌صورت ۳۶۰ درجه روی میز خود بچرخانید.

پنل IPS که پیش‌ازاین در خصوص مزایا و معایب آن در مقایسه با پنل TN توضیحاتی داده بودیم، در صفحه‌نمایش بنکیو مورد استفاده قرار گرفته است. پنل ۲۷ اینچی از نوع IPS با وضوح تصویر ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل و شدت روشنایی ۳۰۰ کاندلا بر مترمربع، شرایط بی‌نظیری برای گیمرهای حرفه‌ای به وجود می‌آورد.

زمان پاسخ‌دهی خاکستری به خاکستری (GTG) برابر با ۴ میلی‌ثانیه اعلام شده که مدت زمان قابل قبولی برای پنل IPS به شمار می‌رود. زاویه دید پنل نیز در هر دو محور افقی و عمودی به میزان ۱۷۸ درجه است و به‌طورکلی مشکلی از نظر زاویه دید وجود ندارد.

پورت‌های موجود روی مانیتور گیمینگ بنکیو BL2711U UHD شامل چهار عدد USB (دو عدد USB 3.0 زیر مانیتور و دو عدد USB 2.0 روی پنل کناری)، یک عدد DVI، یک عدد HDMI و DisplayPort می‌شود. به‌این‌ترتیب مجموعه‌ای کامل از پورت‌ها در دسترس کاربران حرفه‌ای قرار دارد تا بسته به نیاز خود از آن‌ها استفاده کنند. دو عدد اسپیکر با توان خروجی ۳ وات، آخرین ویژگی قابل‌ذکر و مهم مانیتور BenQ BL2711U UHD به شمار می‌روند.

  1. پنل ۲۷ اینچی از نوع IPS با وضوح تصویر ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل
  2. پایه قابل تنظیم از نظر ارتفاع و محور افقی و عمودی
  3. قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه مانیتور
  4. دو پورت USB 3.0 و دو پورت USB 2.0
  5. یک پورت HDMI، یک عدد DVI-D و پورت DisplayPort
  6. زمان پاسخ‌دهی خاکستری به خاکستری ۴ میلی‌ثانیه
  7. دو عدد اسپیکر با توان خروجی ۳ وات
قیمت این محصول در ایران : ۱۲,۵۰۰,۰۰۰ هزارتومان
ASUS MX27UC 27 Inch Monitor 4K UHD
مانیتور گیمینگ asus

ASUS MX27UC | 27 Inch Monitor | 4K UHD

مشاهده  فناوری AMD SmartShift چیست و چه کاربردی دارد؟

مانیتورهای سری MX ایسوس از جمله قدیمی‌ترین محصولات این برند تایوانی به شمار می‌روند که همچنان می‌توانید از سبک طراحی خاص و متفاوت آن لذت ببرید. سبک طراحی همچنان در محصولی مانند MX27UC نیز مشاهده می‌شود و ظرافت در کنار کیفیت ساخت بی‌نظیر آن هر کاربری را مات و مبهوت می‌کند.

طراحی بدون لبه (به عبارت بهتر با کمترین میزان حاشیه دور پنل) برای یک مانیتور با ابعاد بزرگ سبب پدید آمدن ظاهری به شدت زیبا و جذاب می‌شود. در سال‌های اخیر نیز شرکت‌های بسیاری برای کاهش میزان حاشیه دور پنل تلاش فراوانی داشتند که پیشرفت‌های قابل‌توجهی به ثبت رساندند. چنین رویه‌ای در مانیتور ASUS MX27UC نیز مشاهده می‌شود و ترکیب طراحی بدون لبه در کنار پایه دایره‌ای فلزی، هر کاربری را محو خود می‌کند.

 مشخصات کلی صفحه نمایش
سایز صفحه نمایش۲۷ اینچ
نوع پنلIPS
نور پس‌زمینهLED
رزولوشن۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل
نسبت تصویر۱۶:۹
محدوده زمان پاسخ‌گوییسه تا شش میلی‌ثانیه
تعداد پورت HDMIدو عدد
مصرف برقدر حالت روشن ۴۹ و در حالت آماده به کار ۱٫۲ وات
سایر قابلیت‌هادو اسپیکر با قدرت هر کدام ۳ وات

بسیاری از مانیتورهای موجود در بازار از طراحی ناامیدکننده در بخش پشت پنل رنج می‌برند، اما صفحه‌نمایش ۲۷ اینچی ایسوس در این بخش نیز شرایط مناسبی دارد. البته مشاهده این بخش از نزدیک می‌تواند دیدگاه بهتری به شما ارائه دهد و تردیدهای موجود را از بین ببرد. وضوح تصویر ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل که حاصل خروجی یک پنل AH-IPS با ابعاد ۲۷ اینچی است، در کنار شدت روشنایی ۳۰۰ کاندلا بر متر مربع شرایط مشابهی همانند سایر محصولات معرفی‌شده در راهنمای خرید مانیتور گیمینگ با کیفیت ۴K به وجود می‌آورد.

مدت‌زمان پاسخ‌دهی مانیتور ۲۷ اینچی ایسوس برابر با ۵ میلی‌ثانیه است که نسبت به مدل‌های مشابه خود، حدود ۱ تا ۲ میلی‌ثانیه بیشتر است. بیشتر بودن مدت‌زمان پاسخ‌دهی، اندکی روی ارائه تصاویر واضح تأثیر منفی باقی می‌گذارد و امکان تصحیح آن نیز وجود ندارد. زاویه دید پنل در هر دو حالت افقی و عمودی برابر با ۱۷۸ درجه است و به‌این‌ترتیب می‌توانید در شرایط مختلف به‌صورت ایستاده و نشسته، از محتوای صفحه‌نمایش لذت ببرید.

پورت‌های مانیتور گیمینگ ایسوس شامل دو عدد USB 3.0 برای انتقال تصویر، یک عدد HDMI و DisplayPort می‌شود و در محصول زیبای ایسوس اثری از پورت‌های قدیمی مانند DVI مشاهده نمی‌شود. همچنین دو عدد اسپیکر با توان ۳ وات روی مانیتور ایسوس MX27UC نصب‌شده تا بدون نیاز به اسپیکر از قابلیت پخش صدا بهره‌مند شوید.

  1. پنل ۲۷ اینچی از نوع AH-IPS با وضوح تصویر ۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل
  2. شدت روشنایی ۳۰۰ کاندلا بر مترمربع
  3. زمان پاسخ‌دهی ۵ میلی‌ثانیه
  4. زاویه دید افقی و عمودی ۱۷۸ درجه
  5. دو عدد پورت US 3.0
  6. یک پورت HDMI و DisplayPort
  7. دو اسپیکر با توان ۳ وات
قیمت این محصول در ایران : ۱۳,۸۸۰,۰۰۰ هزارتومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *