راهنمای خرید سیستم گیمینگ حرفه ای – ۲۴ میلیون تومان

2
سیستم گیمینگ حرفه ای
زمان تقریبی برای مطالعه: 17 دقیقه

پس از معرفی یک سیستم پیشنهادی فوق حرفه‌ای و البته گران قیمت با قیمت حدودی ۴۸ میلیون تومان، اکنون نوبت به معرفی یک سیستم گیمینگ حرفه‌ای با بودجه حدود ۲۵ میلیون تومان رسیده است. به‌طور حتم بودجه ۲۵ میلیون تومانی برای درصد بیشتری از کاربران قابل پرداخت و برنامه‌ریزی است و ازاین‌رو در نظر داریم قطعاتی متفاوت از سایر سیستم‌های پیشنهادی را معرفی کنیم.

مهم‌ترین معضل ما در معرفی سیستم‌های گیمینگ پیشنهادی، توجه به تکراری نبودن قطعات اصلی از جمله پردازنده، مادربرد، کارت گرافیک و حافظه رم است. هر چند به دلیل محدود بودن مدل‌های موجود در بازار هارددیسک، با محصولاتی تکراری مواجه می‌شوید، اما چاره‌ای جز معرفی آن‌ها وجود ندارد.

با مقالات راهنمای خرید سخت افزار و راهنمای خرید سیستم گیمینگ همراه پارسی گیم باشید.

سیستم پیشنهادی با بودجه ۲۴ میلیون تومان – (حرفه ای)

در توضیحات هر قطعه، دلیل انتخاب آن نیز عنوان شده تا به بخش اعظمی از سؤالات احتمالی پاسخ داده شود. البته می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهیم.

نام قطعه مدل قطعه قیمت تقریبی
مادربرد MSI Z370 GAMING PLUS ۲,۵۹۰,۰۰۰
پردازنده مرکزی Intel Core i7-9700K ۵,۷۳۰,۰۰۰
کارت گرافیک ASUS ROG STRIX RTX 2070 GAMING OC 8GB ۹,۹۰۰,۰۰۰
هارد Hdd TOSHIBA P300 2TB 7200 RPM 64MB ۷۰۵,۰۰۰
هارد SDD SAMSUNG 860 EVO 250GB ۶۸۰,۰۰۰
رم ADATA SPECTRIX D41 RGB 16GB DDR4 3600 CL17 ۲,۰۶۰,۰۰۰
پاور GREEN GP600B-HP Plus ۹۰۰,۰۰۰
کیس GREEN STRIKER ۵۶۵,۰۰۰
خنک کننده پردازنده MSI Core Frozr L ۶۷۰,۰۰۰
 قیمت تمام شده بیست و سه میلیون و هشتصد هزار تومان  ۲۳,۸۰۰,۰۰۰
قیمت های ذکر شده بر اساس بازار تهران در مرداد ماه ۹۸ به همراه گارانتی ثبت شد است.

مادربرد (Motherboard)

MSI Z370 GAMING PLUS
مادربرد سیستم گیمینگ حرفه ای

MSI Z370 GAMING PLUS

MSI یکی از فعال‌ترین و خوش‌نام‌ترین برندهای تولیدکننده قطعات گیمینگ به شمار می‌رود، اما در بسیاری از اوقات سال با کمبود موجودی مواجه است. اکنون‌که تعداد محدودی از مادربردهای این کمپانی در بازار موجود شده، فرصت مناسبی برای معرفی یکی از محصولات حرفه‌ای این برند تایوانی به وجود آمده است.

مادربرد MSI Z370 GAMING PLUS با قیمت حدودی دو میلیون و ششصد هزار تومان یکی از بهترین گزینه‌ها برای راه‌اندازی یک سیستم گیمینگ به شمار می‌رود و قابلیت‌های متعددی برای گیمرها دارد. برخورداری از چیپ ست Z370 به این مادربرد اجازه می‌دهد تا از پردازنده‌های قدرتمند نسل هشتم و نهم اینتل ازجمله Core i7 و Core i9 پشتیبانی کند. ازاین‌رو ام اس آی مدار تغذیه ای ۶ فاز برای آن در نظر گرفته است. هر چند مدار تغذیه ۶ فاز به همراه یک کانکتور ۸ پین نمی‌تواند بالاترین سطح عملکرد یک پردازنده Core i9 را ارائه دهد، اما به طور کامل برای سی پی یو های Core i7 بسیار مناسب و کارآمد است.

مدار تغذیه مادربرد MSI توسط هیت سینک‌های آلومینیومی با رنگ مشکی و طرح‌های قرمزرنگ خنک می‌شود تا به این صورت همواره در حال فعالیت در بالاترین سطح خود باشند. چهار اسلات حافظه رم که با رنگ‌بندی متفاوت قرمز و مشکی، پشتیبانی از چینش دو کاناله را یادآور می‌شود، به کاربران کمک می‌کند که ماژول‌های رم DDR4 خود را به صورت ۱-۳ یا ۲-۴ روی اسلات های مربوطه قرار دهند.

حداکثر حافظه رم قابل پشتیبانی، ۱۶ گیگابایت به ازای هر اسلات و در مجموع ۶۴ گیگابایت با فرکانس حداکثری ۴۰۰۰ مگاهرتز است. به این ترتیب عملکرد قابل توجهی در این بخش به سیستم گیمینگ تزریق می‌شود. یک اسلات M.2 نیز وظیفه نصب و راه‌اندازی درایو های سالید پر سرعت را بر عهده دارد. البته MSI هیچ هیت سینک خنک‌کننده‌ای برای این اسلات به کار نبرده است.

برای نصب کارت گرافیک‌های قدرتمند و جدید نیز دو اسلات PCI 3.0 وجود دارد که یکی از آن‌ها به شیلد محافظ فلزی مجهز شده است. این شیلد محافظ سبب تحمل وزن کارت گرافیک و بروز از آسیب به اسلات در دراز مدت می‌شود. اگر اهل استفاده از دو کارت گرافیک روی سیستم گیمینگ خود هستید، یا علاقه به خریداری و نصب کارت گرافیک در آینده دارید، باید به این نکته اشاره کنیم که مادربرد MSI Z370 GAMING PLUS فقط از دو عدد کارت گرافیک AMD به صورت هم‌زمان و با بهره‌گیری از فناوری Crossfire پشتیبانی می‌کند.

کارت صدای ۷٫۱ کاناله مجهز به چیپ ست صوتی Realtek ALC892 گزینه‌ای متداول برای شرکت‌های تولیدکننده مادربرد به شمار می‌رود و عملکرد قابل قبولی به کاربران ارائه می‌کند. شش کانکتور ساتا ۳، یک کانکتور PS/2، پورت‌های تصویری کامل شامل D-SUB، DVI و HDMI به همراه پورت‌های USB نسل دوم و سوم از جمله روش‌های ارتباطی پر کاربرد مادربرد ام اس آی هستند.

نورپردازی قرمز رنگ در نقاط مختلف مادربرد به کاربران اجازه می دهد تا ظاهر سیستم گیمینگ خود را متحول سازند و با بهره‌گیری از افکت‌های پیش‌فرض MSI به فضای داخلی کامپیوتر خود تنوع بخشند.

  1. مجهز به چیپ ست Z370 اینتل
  2. پشتیبانی از پردازنده‌های نسل هشتم و نهم اینتل
  3. مدار تغذیه ۶ فاز مجهز به هیت سینک های آلومینیومی
  4. چهار اسلات حافظه رم با پشتیبانی از ۶۴ گیگابایت رم DDR4
  5. دو اسلات PCI 3.0 برای نصب کارت گرافیک
  6. یک اسلات PCI 3.0 مجهز به شیلد محافظ فلزی
  7. کارت صدای ۷٫۱ کانال
  8. نورپردازی قرمز رنگ در بخش‌های مختلف مادربرد
  9. پورت‌ها و کانکتور های متعدد و کامل
  10. ظاهر زیبا و جذاب (حتی بدون نورپردازی)

پردازنده (CPU)

Intel Core i7-9700K
پردازنده سیستم گیمینگ حرفه ای

Intel Core i7-9700K

در بحث انتخاب پردازنده پس از بررسی مشخصات و محصولات متنوع، به گزینه ای رسیدیم که پیش از این در هیچ کدام از سیستم‌های گیمینگ وب سایت پارسی گیم، آن را معرفی نکرده بودیم. پردازنده هشت هسته‌ای اینتل Core i7-9700K با فرکانس پایه ۳٫۶ گیگاهرتز فعالیت کرده و هشت رشته پردازشی نیز به افزایش قدرت و سرعت آن کمک شایان توجهی می‌کند.

فناوری نسل دوم Turbo Boost پردازنده اینتل را قادر می‌سازد تا فرکانس کاری ۹۷۰۰K به رقم قابل‌توجه ۴٫۹ گیگاهرتز افزایش یابد. دوازده مگابایت حافظه نهان سطح سوم (L3 Cache) نشان می‌دهد که با یک غول پردازشی مواجه هستیم. فناوری ساخت ۱۴ نانومتری بر پایه معماری ریز پردازنده Coffee Lake اینتل، شرایط بی‌نظیری برای ارائه حداکثر کارایی و توان مصرفی بهینه به وجود می‌آورد.

در نتیجه با وجود مشخصاتی که پیش‌ازاین ذکر شد و در نظر گرفتن قابلیت اورکلاک به دلیل باز بودن ضریب پردازنده و وجود واحد گرافیکی مجتمع، توان مصرفی پردازنده اینتل Core i7-9700K طبق اعلام کمپانی سازنده ۹۵ وات است. هر چند واحد مجتمع گرافیکی حتی از نوع Intel UHD 630 نیز به‌هیچ‌وجه برای اجرای بازی مناسب نیست، اما به هر حال وجود آن در برخی مواقع که قصد فروش کارت گرافیک فعلی و خریداری محصول جدید دارید، به کمک شما می‌آید.

برای به‌کارگیری نماینده قدرتمند اینتل به یک مادربرد مجهز به چیپ ست های Z370 و Z390 از سوکت LGA1151 نیاز دارید که در حال حاضر مدل‌های متنوعی از آن‌ها در بازار موجود هستند.

مشاهده  شش کاری که کامپیوتر و لپ تاپ شما را زنده می کند

به جرئت می توان گفت که Core i7 9700K قدرتمندترین پردازنده Core i7 دسکتاپی به شمار می‌رود که تا کنون توسط اینتل تولید شده است.

  1. هشت هسته و هشت رشته پردازشی
  2. فرکانس پایه ۳٫۶ گیگاهرتز / فرکانس بوست ۴٫۹ گیگاهرتز
  3. ۱۲ مگابایت حافظه نهان سطح سوم (L3 Cache)
  4. فناوری Turbo Boost 2.0
  5. واحد مجتمع گرافیکی Intel UHD 630
  6. فناوری ساخت ۱۴ نانومتری مبتنی بر معماری ریز پردازنده Coffee Lake
  7. توان مصرفی ۹۵ وات

حافظه رم (RAM)

ADATA SPECTRIX D41 RGB 16GB DDR4 3600 CL17
حافظه رم سیستم گیمینگ حرفه ای

ADATA SPECTRIX D41 RGB 16GB DDR4 3600 CL17

انتخاب حافظه رم یکی از جذاب‌ترین بخش‌های راهنمای خرید سیستم گیمینگ است و بررسی مشخصات انواع رم DDR4 سبب شادی روح هر کاربری می شود. در نهایت پس از بررسی حافظه‌های مختلف از نظر مشخصات فنی، سازگاری با مادربرد و پردازنده، کارایی، طراحی ظاهری و قیمت، کیت دو کاناله ADATA SPECTRIX D41 RGB برگزیده شد.

دو ماژول ۸ گیگابایتی DDR4 با فرکانس ۳۶۰۰ مگاهرتز و زمان تاخیر CL17 به همراه هیت سینک آلومینیومی زیبا و نورپردازی RGB، تمام خواسته‌های رویایی یک گیمر حرفه‌ای را در خود جای‌داده‌اند. از این رو حافظه ای دیتا اسپکتریکس دی ۴۱ یکی از بهترین و کامل‌ترین محصولات موجود در بازار است.

کیت حافظه ADATA از دو ماژول ۸ گیگابایتی با فرکانس ۳۶۰۰ مگاهرتز تشکیل می‌شود که به دلیل بهره‌مندی از چیپ های حافظه قدرتمند و با کیفیت، قابلیت اورکلاک قابل قبولی دارند. ولتاژ کاری ۱٫۳۵ ولت برای فعالیت ماژول‌های سریع ای دیتا، رقمی معمول و متداول است و البته چنین ولتاژی دست کاربران حرفه‌ای را برای افزایش فرکانس و ولتاژ به منظور اورکلاک را باز می‌گذارد.

بدون شک کیت حافظه SPECTRIX D41 RGB یکی از زیباترین نمونه‌های موجود در بازار به شمار می‌رود که در همان نگاه اول، شما را جذب طراحی ظاهری زیبای خود می‌کند. هیت سینک آلومینیومی به رنگ تیتانیومی با فرو رفتگی و برآمدگی‌های منظم روی آن، علاوه بر ایجاد فضای مورد نیاز برای نصب دیود های نوری RGB، به خنک سازی هر چه بهتر چیپ ست های حافظه DDR4 نیز کمک می کند. دیود های نوری RGB نیز در بخش بالایی ماژول حافظه قرار گرفتند و بخشی از آنها به دو سمت ماژول کشیده شده است. به این صورت از هر زاویه‌ای به کیت حافظه ای دیتا SPECTRIX D41 RGB نگاه کنید، از زیبایی آن لذت خواهید برد.

  1. دو ماژول ۸ گیگابایتی با فرکانس ۳۶۰۰ مگاهرتز
  2. زمان تاخیر CL17 و ولتاژ کاری ۱٫۳۵ ولت
  3. نورپردازی RGB زیبا و جذاب
  4. هیت سینک آلومینیومی با کیفیت به رنگ تیتانیوم
  5. عملکرد و قیمت بسیار مناسب

کارت گرافیک (VGA)

ASUS ROG STRIX RTX 2070 GAMING OC 8GB
کارت گرافیک سیستم گیمینگ حرفه ای

ASUS ROG STRIX RTX 2070 GAMING OC 8GB

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، برخی از کارت گرافیک‌های سری جدید RTX 20 انویدیا توسط شرکت‌های معتبر وارد کشور شدند و هم اکنون به تعداد محدودی از محصولات جدید در دنیای کارت گرافیک دسترسی دارید. این بار برای سیستم گیمینگ حرفه‌ای وب سایت پارسی گیم، کارت گرافیک ایسوس مدل STRIX RTX 2070 GAMING OC 8GB را در نظر گرفتیم که علاوه بر قدرت بسیار بالا و بهره‌مندی از قابلیت‌های جدید، با قیمت ایده آلی در بازار به فروش می‌رسد.

کارت گرافیک ایسوس با بهره‌گیری از پردازنده گرافیکی TU106 و به‌کارگیری فناوری ساخت ۱۲ نانومتری تورینگ، قدرت قابل‌توجهی نسبت به کارت‌های رقیب و حتی محصولات نسل گذشته انویدیا دارد. این محصول قدرتمند تعداد ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ترانزیستور و تعداد ۲۳۰۴ واحد سایه زن (CUDA) را درون پردازنده گرافیکی جای‌داده است. پردازنده گرافیکی TU106 انویدیا از دو پروفایل گیمینگ و اورکلاک پشتیبانی می‌کند و ایسوس نیز از این ویژگی به بهترین شکل بهره برده است. فرکانس پایه کارت ایسوس در پروفایل اورکلاک برابر با ۱۴۱۰ مگاهرتز است و به کارگیری فناوری GPU Boost سبب می‌شود که فرکانس کاری به ۱۸۴۵ مگاهرتز افزایش می‌یابد. فرکانس پایه در پروفایل گیمینگ مشابه با پروفایل اورکلاک تنظیم شده، اما در حالت GPU Boost با فرکانس ۱۸۱۵ مگاهرتز فعالیت می‌کند.

هشت گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 که با فرکانس قابل توجه ۱۴۰۰۰ مگاهرتز فعالیت می‌کنند، سبب به وجود آمدن پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه می‌شود. تمام پهنای باند کارت گرافیک RTX 2070 توسط یک رابط حافظه ۲۵۶ بیتی منتقل می‌شود تا قدرت بی‌نظیری در دسترس کاربران قرار گیرد. خنک‌کننده سه اسلاتی مجهز به سه عدد فن ایسوس در کنار سیستم نورپردازی RGB، علاوه بر افزایش قدرت خنک‌سازی و به وجود آوردن شرایط ایده آل برای استفاده طولانی مدت، ظاهر زیبایی به ASUS STRIX RTX 2070 GAMING OC بخشیده است.

هیت سینک بزرگ آلومینیومی، تعداد ۶ لوله انتقال حرارت با روکش نیکل را در نقاط مختلف خود جای داده تا حرارت تولید شده توسط پردازنده TU106، چیپ ست های حافظه GDDR6 و مدار تغذیه به لوله‌های انتقال حرارت منتقل و در نهایت به سمت هیت سینک ها و سه عدد فن رهسپار شود. به این ترتیب می توان انتظار عملکرد خیره‌کننده در خنک‌سازی کارت گرافیک داشت تا کاربران با خیال راحت از STRIX RTX 2070 GAMING OC 8GB به صورت طولانی مدت استفاده کنند.

مدار تغذیه ۱۰ فاز قدرتمند، گزینه بسیار مناسبی برای قدرت بخشیدن به TU106 به شمار می‌رود. توان مصرفی کارت گرافیک ایسوس STRIX RTX 2070 GAMING OC 8GB توسط یک کانکتور ۶ و یک کانکتور ۸ پین تأمین می‌شود. این در حالی است که نسخه مرجع انویدیا فقط از یک کانکتور ۸ پین برای راه اندازی RTX 2070 بهره می‌برد و به نظر می‌رسد تغییرات اعمال‌شده روی مدار تغذیه و افزایش فرکانس در حالت GPU BOOST سبب افزایش توان مصرفی شده است.

ایسوس برای خنک سازی چیپ ست های حافظه و بخشی از مدار تغذیه، یک سینی آلومینیومی روی PCB قرار داده که البته نقش محافظت از آن را نیز بر عهده دارد. سینی پشت PCB نیز ویژگی دیگری است که ایسوس از آن برای محافظت از بخش حساس کارت گرافیک و جلوگیری از بروز آسیب های احتمالی بهره برده است. در حقیقت با یک کارت گرافیک حرفه ای، قدرتمند، به نسبت زیبا و البته مملو از ویژگی و امکانات متعدد سر و کار دارید که با قیمت بسیار مناسب در بازار به فروش می‌رسد.

  1. پردازنده گرافیکی ۱۲ نانومتری TU106
  2. تعداد ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ترانزیستور و ۲۳۰۴ هسته پردازشی CUDA
  3. دو پروفایل فرکانس گیمینگ و اورکلاک
  4. فرکانس پایه ۱۴۱۰ مگاهرتز و فرکانس بوست ۱۸۴۵ مگاهرتز در حالت اورکلاک
  5. فرکانس پایه ۱۴۱۰ مگاهرتز و فرکانس بوست ۱۸۱۵ مگاهرتز در حالت گیمینگ
  6. ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 با فرکانس ۱۴۰۰۰ مگاهرتز و رابط ۲۵۶ بیتی
  7. خنک کننده سه اسلاتی مجهز به ۶ لوله انتقال حرارت و ۳ عدد فن
  8. نورپردازی RGB به همراه قابلیت AURA SYNC

Intel Core i7-9700K & NVIDIA GeForce RTX 2070

بنچمارک های بازی های مختلف روی Intel Core i7-9700K & NVIDIA GeForce RTX 2070

حافظه SSD

SAMSUNG 860 EVO 250GB
حافظه SSD سیستم گیمینگ حرفه ای

SAMSUNG 860 EVO 250GB

در میان تولید کنندگان SSD نمی توان از محصولات برند سامسونگ چشم‌پوشی کرد، به‌خصوص اگر بودجه شما محدود باشد و به کارایی بسیار مناسب نیز نیاز داشته باشید. درایو سالید سامسونگ مدل ۸۶۰ EVO با ظرفیت ۲۵۰ گیگابایت یکی از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین درایو های سالید موجود در بازار است که هر نوع کاربری را با عملکرد خود شگفت زده می کند.

مشاهده  آموزش تصویری تنظیمات اینستاگرام کامپیوتر

از سوی دیگر سامسونگ به دلیل تولید تمامی قطعات این محصول در کارخانه خود، آن را با قیمتی بسیار نزدیک به رقبا به فروش می‌رساند و همین موضوع سبب محبوبیت و افزایش فروش آن شده است. سامسونگ چنین رویه ای را پیش از در درایو های دیگری سری EVO نیز به کار بسته بود و اکنون ۸۶۰ EVO با ظرفیت ۲۵۰ گیگابایت، وظیفه سرعت بخشیدن و ذخیره سازی داده ها در سیستم گیمینگ حرفه‌ای پارسی گیم را بر عهده دارد.

کنترل کننده MJX سامسونگ به همراه چیپ ست های حافظه MLC V-NAND FLASH سبب ارائه سرعت خواندن ترتیبی ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن ترتیبی ۵۲۰ مگابایت بر ثانیه می‌شود. همچنین سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها به صورت تصادفی به ترتیب ۹۸۰۰۰ و ۹۰۰۰۰ دستورالعمل ورودی و خروجی در ثانیه (IOPS) است. آمار و ارقام به کاربران حرفه ای نشان می‌دهد که با یک محصول قدرتمند سروکار دارند.

طول عمر درایو سالید سامسونگ ۸۶۰ EVO در حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار ساعت و میزان مقاومت آن در برابر شوک برابر با ۱۵۰۰G اعلام شده است. سیستم حفاظت دمایی، مدیریت بهینه انرژی و توان مصرفی و در نهایت پشتیبانی از رمزگذاری پیشرفته ۲۵۶ بیتی AES از جمله امکانات SSD سامسونگ مدل ۸۶۰ EVO به شمار می روند.

  1. کنترلر سامسونگ MJX و چیپ ست های حافظه MLC V-NAND
  2. سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی داده ها برابر با ۵۵۰ و ۵۲۰ مگابایت بر ثانیه
  3. سرعت خواندن و نوشتن تصادفی داده ها برابر با ۹۸۰۰۰ و ۹۰۰۰۰ دستورالعمل ورودی و خروجی در هر ثانیه (IOPS)
  4. طول عمر ۱٫۸۰۰٫۰۰۰ ساعت / مقاومت در برابر شوک به میزان ۱۸۰۰G
  5. پشتیبانی از رمز گذاری پیشرفته ۲۵۶ بیتی AES
  6. سیستم حفاظت دمایی برای محافظه از درایو در برابر گرمای بیش از حد
  7. مدیریت بهینه انرژی و توان مصرفی

ذخیره سازی هارد دیسک (HHD)

TOSHIBA P300 2TB 7200 RPM 64MB
هارد دیسک سیستم گیمینگ حرفه ای

TOSHIBA P300 2TB 7200 RPM 64MB

در انتها به معرفی آخرین قطعه از سیستم پیشنهادی گیمینگ پارسی گیم می رسیم که یک هارددیسک ۲ ترابایتی اینترنال توشیبا مدل P300 است. یک هارددیسک مجهز به رابط ساتا ۳ با پهنای باند ۶ گیگابیت بر ثانیه و سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه که در حال حاضر با قیمت حدودی ۷۰۵ هزار تومان به فروش می رسد. فرم فکتور ۳٫۵ اینچی متداول به کاربران اجازه می دهد تا هارددیسک توشیبا را به‌سادگی درون محفظه هارددیسک کیس گرین Striker نصب کنند. یکی از نقاط قوت هارددیسک توشیبا P300 2TB بهره‌مندی از حافظه بافر ۶۴ مگابایتی است که سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها را نسبت به نمونه‌های ۳۲ مگابایتی به شدت افزایش می‌دهد.

قابلیت NCQ به‌منظور افزایش سرعت دستیابی به داده‌ها، فناوری ضبط مغناطیسی عمودی (PMR)، مقاومت در برابر شوک به میزان ۳۵۰G و استاندارد RoHS از دیگر ویژگی‌های هارد پر سرعت Toshiba P300 با ظرفیت ۲ ترابایت به شمار می‌روند. هر چند برند های تولید کننده دیگر که در بازار فعالیت می کنند نیز هارددیسک‌های مشابهی دارند، اما باید بدانید که توشیبا وظیفه تولید هارددیسک برای بسیاری از برند های دیگر را بر عهده دارد و همواره محصولاتی با کیفیت ارائه می کند.

  1. ظرفیت ۲ ترابایت
  2. رابط ساتا ۳ با پهنای باند ۶ گیگابیت بر ثانیه
  3. سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه
  4. حافظه بافر ۶۴ مگابایت
  5. قابلیت NCQ
  6. فناوری ضبط مغناطیسی عمودی (PMR)
  7. مقاومت در برابر شوک به میزان ۳۵۰G

کیس (CASE)

GREEN STRIKER
کیس گرین سیستم گیمینگ حرفه ای

GREEN STRIKER

پس از انتخاب کیس های متنوع از برند های موجود در بازار، این بار در سیستم پیشنهادی حرفه ای مرداد ماه ۱۳۹۸ در وب سایت پارسی گیم یک کیس از برند گرین را به عنوان گزینه نهایی خود انتخاب کردیم. کیس حرفه ای با طراحی جذاب و متفاوت که با نام GREEN STRIKER در بازار به فروش می‌رسد و در کنار امکانات متعدد خود از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است.

گرین استرایکر در دسته بندی کیس های گیمینگ و حرفه‌ای گرین قرار می‌گیرد که رقیب قدرتمندی برای آن در بازار وجود ندارد. ابعاد استرایکر که شامل ۴۸۵×۲۰۰×۵۲۵ میلی متری می‌شود، این کیس را در دسته فرم فکتور Advanced Super Mid-Tower قرار می‌دهد. به این ترتیب با فضای قابل توجهی درون کیس روبرو هستیم که امکان نصب حرفه‌ای‌ترین قطعات را به کاربر می‌دهد.

طراحی پنل جلوی کیس از شبکه های لانه زنبوری تشکیل شده که علاوه بر به وجود آوردن منافذ عبور جریان هوا، با به کارگیری فن های RGB یا تک رنگ قادر به ایجاد ظاهری جذاب خواهید بود و نورپردازی فضای داخلی کیس از پنل جلو نیز به خوبی قابل مشاهده خواهد بود. البته گرین دو عدد فن ۱۲۰ میلی متری در پنل جلو و یک عدد ۱۲۰ میلی متری در پنل پشت کیس نصب کرده که هر سه فن از نورپردازی قرمز رنگ بهره می برند. یک نوار LED قرمز رنگ نیز برای نورپردازی بیشتر درون کیس به کار رفته که قابلیت جابجایی به نقاط مختلف را دارد.

فضای داخلی به کاربران این امکان را می دهد تا ۴ عدد کارت گرافیک به طول حداکثر ۳۹۰ میلی متر را روی اسلات های توسعه نصب کنند. همچنین اگر به ایرکولر ها علاقه دارید و برای سیستم گیمینگ خود نیز یک ایرکولر حرفه ای در نظر گرفته‌اید، باید محدودیت ۱۵۷ میلی‌متری برای ارتفاع خنک کننده قابل استفاده درون کیس GREEN STRIKER را رعایت کنید. هر چند ارتفاع ذکر شده، شرایط بسیار ایده آلی برای به کارگیری بسیاری از خنک کننده‌های موجود در بازار را فراهم می آورد، اما برخی خنک‌کننده‌های بادی فوق حرفه‌ای از جمله ThermalRight Silver Arrow S-BE درون گرین استرایکر قابل نصب نیست.

بدنه کیس گرین از آلیاژ استیل الکتروگالوانیزه (SECC) با ضخامت ۰٫۷ میلی متر است که شرایط مساعدی برای به کارگیری قطعات حرفه ای و سنگین‌وزن به وجود می‌آورد. همان‌طور که در تصاویر کیس استرایکر مشاهده می‌کنید، این محصول از طراحی اسکلت معکوس بهره می‌برد. به این ترتیب قطعاتی مانند مادربرد، کارت گرافیک، پردازنده و خنک کننده در قسمت بالا و پاور در قسمت پایین کیس نصب می‌شود. البته گرین برای زیباتر شدن فضای داخلی و اسمبل کیس، یک پوشش مخصوص برای محل نصب پاور در نظر گرفته تا این قطعه به همراه کابل‌های اضافی در مقابل دید کاربر قرار نگیرند.

با توجه به نصب پاور در سینی زیرین کیس، کمپانی گرین چهار عدد پایه با ارتفاع ۳۰ میلی متر در نظر گرفته تا شرایط تهویه هوای درون کیس به شکل موثر و بهتری صورت پذیرد. خنک کننده مایع یکی از راهکارهای کارآمد و قدرتمند برای مهار حرارت پردازنده و کارت گرافیک به شمار می‌رود و کیس STRIKER نیز فضای مناسبی برای استفاده از انواع واتر کولرهای ۱۲۰ میلی متری (پنل پشت)، ۲۴۰ میلی متری (پنل جلو) و ۳۶۰ میلی متری (سقف کیس) ارائه می‌دهد. پنل جلوی کیس شامل انواع پورت های جدید و قدیمی از جمله USB Type-C، USB 3.0، USB 2.0 و جک های صوتی می‌شود.

  1. ابعاد کلی ۴۸۵×۲۰۰×۵۲۵ میلی‌متر – فرم فکتور Advanced Super Mid-Tower
  2. قابلیت نصب انواع خنک کننده مایع با رادیاتور ۱۲۰/۲۴۰/۳۶۰ میلی متری
  3. قابلیت نصب خنک کننده پردازنده با ارتفاع ۱۵۷ سانتی متر
  4. قابلیت نصب ۴ کارت گرافیک با طول ۳۹۰ میلی متر
  5. بدنه مستحکم با آلیاژ استیل الکتروگالوانیزه به ضخامت ۰٫۷ میلی متر
مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده - 24 میلیون - آبان 99

منبع تغذیه (POWER)

GREEN GP600B-HP+
پاور گرین سیستم گیمینگ حرفه ای

GREEN GP600B-HP Plus

با توجه به قطعات انتخابی و محاسبه توان مصرفی آنها به عدد ۴۱۰ وات در صورت استفاده مداوم ۲۴ ساعت-۷ روز هفته دست یافتیم و بر اساس پاور مورد نیاز کارت گرافیک RTX 2070 که یک مدل ۵۵۰ وات استاندارد است، تصمیم گرفتیم تا محصولی با اندکی توان بیشتر و دارا بودن ویژگی‌های متعدد را انتخاب کنیم. پس از بررسی مدل‌های مختلف و بررسی قیمت و امکانات آن‌ها، در نهایت پاور ۶۰۰ واتی گرین مدل GP600B-HP+ با قیمت بسیار مناسب به عنوان گزینه نهایی برگزیده شد.

پاورهای سری اچ پی پلاس گرین پس از عرضه اولیه به سرعت به فروش رسیدند و اندکی تاخیر در عرضه مجدد آن‌ها در بازار رخ داد که ناشی از شرایط نامساعد ثبت سفارش و تأمین قطعات برای تولید بود. درنهایت پس از ماه‌ها انتظار، پاورهای سری HP+ گرین در سه توان ۵۰۰/۶۰۰/۷۰۰ وات وارد بازار شده و وب سایت پارسی گیم نیز مدل ۶۰۰ واتی آن را برای راه اندازی سیستم گیمینگ حرفه ای برگزید. در نگاه اول با طراحی و رنگ بندی متفاوتی نسبت به سایر تولیدات گرین و حتی سایر پاور های موجود در بازار مواجه هستیم. از این رو می توانید اندکی از حال و هوای رنگ و طراحی‌های مشابه و یکسان میان پاور ها خارج شوید؛ اما ویژگی اصلی پاور گرین در طراحی ظاهری متفاوت آن نیست، بلکه این محصول کوهی از ویژگی‌ها و امکانات را با کیفیت بالا و قیمت بسیار مناسب ارائه می‌دهد.

وجود توپولوژی مدرن Half-Bridge به همراه مبدل تانک LLC Resonant در مدار اولیه و توپولوژی DC-DC به همراه یک‌سوساز همسان در مدار ثانویه سبب به وجود آمدن شرایطی بی‌نظیر برای ارائه بالاترین سطح راندمان و کمترین میزان نوسان و اتلاف ولتاژ، شدت‌جریان و توان می‌شود. در نتیجه پاور گرین در گام اول به خوبی اثبات می‌کند که محصولی کامل برای یک کامپیوتر گیمینگ مدرن و جدید به شمار می‌رود.

محافظت از پاور و سایر قطعات گران قیمت سیستم، امری حیاتیست و به طور حتم کاربران بسیاری نسبت به این امر نگرانی و دغدغه دارند. پاور GP600B-HP+ گزین برای این منظور به ۸ مدار محافظتی مجهز شده که هر کدام از آن‌ها وظیفه محافظت در برابر مشکلات مختلف را بر عهده دارند. به عنوان مثال محافظت از افزایش ولتاژ، کاهش ولتاژ، اتصال کوتاه، افزایش توان مورد نیاز، افزایش دمای پاور، افزایش جریان، جریان هجومی و عدم وجود لود روی ریل های مختلف پاور بر عهده مدار های محافظه هشت گانه قرار دارد.

گرین به منظور ارائه حداکثر راندمان و کمترین میزان اتلاف انرژی و دقت بالا در ارائه ولتاژ و شدت جریان مورد نیاز قطعات، به خازن های جامد ژاپنی با محدود تحمل حرارت ۱۰۵ درجه سانتی گراد امان برده تا خیال کاربران را به طور کامل راحت کند. به طور حتم عملکرد خازن های ورودی و خروجی، تاثیر شگرفی در ارائه راندمان و کارایی بی عیب و نقص پاور بر عهده دارند.

کابل های تخت (Flat) با طول مناسب، طراحی کابل کشی فول ماژولار و همچنین بهره مندی کیس GREEN STRIKER از قابلیت مدیریت کابل کشی سبب می شود که هیچ اثری از کابل و کانکتور های اضافی درون کیس و پس از اسمبل مشاهده نشود. در نتیجه از شلوغی فضای داخل کیس و اعمال تاثیر منفی روی تولید جریان هوا جلوگیری به عمل می‌آید. وظیفه خنک‌سازی مدار اولیه و ثانویه پاور بر عهده یک عدد فن ۱۳۵ میلی‌متری گلفی با فناوری FDB است که علاوه بر ارائه شدت جریان لازم برای خنک سازی، نویز بسیار کمی تولید می‌کند.

  1. راندمان مصرف انرژی ۸۰PLUS GOLD با بازدهی ۹۲٫۵ درصد
  2. ۸ مدار محافظ OCP / OVP / UVP / SCP / OPP / OTP / SIP / NLO
  3. مدار اصلاح ضریب توان از نوع ACTIVE PFC
  4. توپولوژی مدرن Half-Bridge به همراه مبدل تانک LLC Resonant در مدار اولیه
  5. توپولوژی مدرن DC-DC به همراه یک‌سوساز همسان در مدار ثانویه
  6. فن ۱۳۵ میلی‌متری گلفی با فناوری FDB
  7. کابل های فلت و طراحی کابل کشی فول ماژولار
  8. حداکثر جریان ۵۰ آمپر در ریل ۱۲ ولت
  9. حداکثر جریان ۲۰ آمپر در ریل ۵ ولت
  10. حداکثر جریان ۲۰ آمپر در ریل ۳٫۳ ولت

خنک کننده پردازنده (CPU Fan)

MSI Core Frzor L
خنک کننده سیستم گیمینگ حرفه ای

MSI Core Frzor L

برند MSI علاوه بر تولید قطعات اصلی کامپیوتر به تولید لوازم و قطعات جانبی نیز می‌پردازد و خنک‌کننده پردازنده نیز یکی از این محصولات به شمار می‌رود. برای سیستم گیمینگ پارسی گیم با بودجه حدود ۲۴ میلیون تومان، خنک کننده زیبا و کارآمد MSI Core Frozr L را در نظر گرفتیم که از نظر طراحی ظاهری نیز همخوانی بسیار خوبی با نورپردازی کیس و طراحی و نورپردازی مادربرد دارد. چهار لوله انتقال حرارت قطور با روکش نیکل به صورت غیر مستقیم روی سطح پردازنده قرار می‌گیرند و خنک‌سازی را در اولین قدم آغاز می‌کنند. سپس حرارت پردازنده به سمت هیت سینک آلومینیومی و فن ۱۴۰ میلی متری TORX هدایت می‌شود.

درون جعبه خنک‌کننده یک عدد فن ۱۴۰ میلی‌متری TORX وجود دارد، اما قابلیت نصب فن دوم نیز با استفاده از گیره‌های مخصوص امکان‌پذیر است. فن ۱۴۰ میلی‌متری MSI از یاتاقان Hydro Bearing بهره می‌برد که علاوه بر افزایش شدت جریان به میزان ۷۱٫۲ فوت مکعب در دقیقه، حداکثر میزان نویز ۳۳٫۶ دسی بل را به وجود می‌آورد. در سقف خنک‌کننده شاهد حضور لوگوی MSI هستیم که زیر آن نورپردازی ویژه ای برای زیباتر شدن اسمبل شما قرار گرفته است.

با تمام تفاسیر، وزن خنک‌کننده بادی MSI Core Frozr L رقم دقیق ۹۶۰ گرم را نشان می‌دهد و می‌توانید آن را روی سوکت های مختلف اینتل از جمله LGA 1151 و ای ام دی AM4 نصب کنید. خمیر سیلیکون با کیفیت، گیره های مخصوص برای نصب فن دوم، پیچ، براکت و ابزار مورد نیاز برای نصب خنک کننده از جمله قطعات موجود درون بسته بندی ایرکولر زیبا و حرفه ای MSI هستند.

  1. چهار لوله انتقال حرارت قطور با روکش نیکل
  2. هیت سینک آلومینیومی بزرگ
  3. فن ۱۴۰ میلی متری MSI TORX
  4. قابلیت نصب فن دوم از نوع ۱۴۰ میلی متری
  5. قابلیت نصب روی سوکت های قدیمی و جدید Intel و AMD
  6. نورپردازی لوگوی MSI در سقف خنک کننده
  7. کارایی بی نظیر و قیمت مناسب
  8. ارتفاع ۱۵۵ میلی متری خنک کننده به همراه فن
  9. قابلیت نصب در بسیاری از کیس های Mid Tower استاندارد

2 thoughts on “راهنمای خرید سیستم گیمینگ حرفه ای – ۲۴ میلیون تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *