فناوری AMD SmartShift چیست و چه کاربردی دارد؟

0
فناوری AMD SmartShift چیست و چه کاربردی دارد؟

فناوری AMD SmartShift چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان تقریبی برای مطالعه: 3 دقیقه

حضور AMD در نمایشگاه CES 2020 هر چند به نظر برخی از کارشناسان، حضور پر رنگی نبود، اما اخبار جدید از جمله معرفی فناوری AMD SmartShift نشان می دهد که این کمپانی برخی از برگ های آس خود را رو نکرده است. فناوری SmartShift یک فناوری انحصاری است که به همراه محصولات جدید ای ام دی ارائه خواهد شد.

می توان گفت که موج جدید فعالیت AMD در دنیای پردازنده ها با معرفی خانواده Llano که در مجموعه APU های این شرکت دسته بندی می شدند، آغاز گردید. هر چند پردازنده های RYZEN بسیار موفق عمل کردند، اما به طور حتم پردازنده های اقتصادی Llano به همراه واحد مجتمع گرافیکی، خواسته بسیاری از کاربران بود.

در نتیجه AMD همراه با پردازنده های قدرتمند سری RYZEN، به فکر ارتقای قدرت پردازشی APU ها در هر دو بخش CPU و GPU بود. معماری ریز پردازنده Fusion سر آغاز تولید APU های ای ام دی بود و اکنون قرار است این معماری به نمونه ای بسیار جدید ارتقا یابد. سخنان اولیه مدیران AMD در نمایشگاه CES 2020 در خصوص فناوری Smart Shift بسیار گنگ و نامشخص بود، اما اکنون با انتشار اطلاعات جدید، ابعادی تازه پیدا کرده است.

فناوری AMD SmartShift چیست و چه کاربردی دارد؟

ابتدا باید بگوییم که SmartShift یک فناوری سطح سخت افزار است و ارتباط چندانی با نرم افزار ندارد. در حقیقت پایه این فناوری بر مبنای تغییرات و دستورات سخت افزاری شکل گرفته است. در APU های قدیمی، زمانی که بار زیادی روی واحد مجتمع گرافیکی قرار می گرفت، پردازنده مرکزی با فرکانس کمتری به فعالیت ادامه می داد و این به معنی عدم هماهنگی سرعت CPU و GPU بود.

مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده - 8 میلیون تومان

در نتیجه شاهد ایجاد گلوگاه بین دو قطعه یکپارچه بودیم که به افت فریم ناگهانی منجر می شد. اما در معماری ریز پردازنده جدید، دو واحد CPU و GPU با حداکثر سرعت در کنار یکدیگر فعالیت خواهند کرد. یکی از پیش زمینه های اجرای معماری جدید AMD، وجود یک خنک کننده قدرتمند است. بسیاری از لپ تاپ هایی که از CPU و GPU مجزا بهره می برند، کنترل بسیار خوبی روی سرعت چرخش فن و کنترل دما دارند، به گونه ای که در صورت افزایش Load و دمای این دو قطعه، سرعت چرخش فن نیز افزایش می یافت.

فناوری AMD SmartShift چیست و چه کاربردی دارد؟

اما زمانی که هر دو واحد CPU و GPU در یک مجموعه قرار می گیرند و به طور حتم دمای کاری افزایش می یابد، سیستم خنک کننده نمی تواند عملکرد مناسبی ارائه دهد. هر چند این مشکل در نسل های جدیدتر APU از جمله Raven Ridge و Picasso به شدت قبل نبود و در سطح بسیار خوبی بهینه سازی شد، اما هنوز عملکرد کامل و بی نقصی را شاهد نبودیم. اکنون باید این پرسش را مطرح کنیم که فناوری SmartShift چه کاربرد و وظیفه ای در این شرایط دارد؟

فناوری SmartShift با سنجش میزان بارگزاری یکی از دو قطعه پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی (به صورت مجتمع و مجزا) می تواند الگوی جدیدی برای اختصاص منابع ارائه دهد. به این صورت که اگر فشار بیشتری به پردازنده اختصاص یابد، این فناوری سعی می کند تعادل قابل توجهی بین عملکرد CPU و GPU لحاظ کند و به این ترتیب هیچ کمبودی از سوی این دو قطعه مشاهده نمی شود.

مشاهده  بهترین خودرو برقی 2024 جهان

فناوری AMD SmartShift چیست و چه کاربردی دارد؟

زمانی که یک بازی روی کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ اجرا می کنید، به دلیل محدودیت توان و همچنین سیستم خنک کننده، باید تناسبی میان CPU و GPU برقرار شود و همین محدودیت ها سبب کاهش فرکانس کاری پردازنده و افزایش عملکرد واحد گرافیکی می شود. با بهره گیری از فناوری SmartShift تعادل بسیار خوبی میان آنها برقرار شده و دیگر شاهد افت عملکرد یکی از آنها نخواهیم بود.

AMD به این نکته اشاره کرده که فناوری SmartShift فقط و فقط روی پلتفرم AMD در هر دو قطعه پردازنده مرکزی و واحد گرافیکی قابل استفاده است و در صورتی که پردازنده RYZEN 7 4800H را در کنار کارت گرافیک RTX 2060 انویدیا نصب کنید، امکان بهره گیری از فناوری جدید وجود ندارد.

اولین بنچمارک های منتشر شده از تاثیر فناوری SmartShift نشان می دهد که عملکرد کلی CPU و GPU در بازی The Division 2 به میزان ۱۰ درصد و در بنچمارک CineBench به میزان ۱۲ درصد افزایش خواهد یافت. البته AMD یک خبر دارد که کارکرد همزمان CPU و GPU در رابط PCI 4.0 AMD را اعلام می دارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *