معرفی کامل مشخصات سخت افزاری کنسول بازی پلی استیشن ۵ سونی

0
معرفی کامل مشخصات سخت افزاری کنسول بازی پلی استیشن 5 سونی
زمان تقریبی برای مطالعه: 5 دقیقه

سونی پس از شایعات فراوان در خصوص کنسول بازی پلی استیشن ۵ ، سرانجام مشخصات سخت افزاری این کنسول را به صورت رسمی معرفی کرد. کنسول نسل نهم سونی از سخت افزار بسیار قدرتمندی نسبت به نسل گذشته بهره می برد و برای اولین بار در یک کنسول بازی از درایو سالید استفاده می شود. هر چند مشخصات سخت افزاری کنسول بازی ایکس باکس Series X نیز شرایط به نسبت مشابهی دارد.

آقای Mark Cerny رهبر معماری سیستم بخش کنسول های بازی سونی در ویدئویی که در یوتیوب منتشر شد، در خصوص مشخصات سخت افزاری کنسول بازی پلی استیشن ۵ توضیحات مفصلی ارائه داد. علاوه بر استفاده از معماری ریز پردازنده جدید و بسیار پیشرفته، اما مهم ترین تغییر رخ داده در کنسول های نسل نهم، به کارگیری SSD به عنوان یک درایو ذخیره سازی پر سرعت است که زمان نصب و بارگزاری بازی ها را به شدت کاهش می دهد.

معرفی مشخصات سخت افزاری کنسول بازی پلی استیشن 5

مهم ترین مشکل در کنسول های نسل هشتم، زمان تاخیر در خواندن و نوشتن داده ها از دیسک نوری به هارد دیسک بود که به این ترتیب کاربران باید دقایق بسیار طولانی برای نصب بازی ها زمان صرف می کردند. تنها سخت افزاری که می توانست سرعت انتقال داده ها را به شکل قابل توجهی افزایش دهد و زمان نصب و بارگزاری بازی ها را کاهش دهد، درایو سالید بود که در کنسول بازی پلی استیشن ۵ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مهندسین سونی در بخش کنسول بازی بر این عقیده هستند که حتی بهره گیری از سریع ترین هارد دیسک های موجود در بازار هم نمی توانند مشکل کنسول بازی پلی استیشن ۵ را برای کاهش زمان نصب و بارگزاری کاهش دهند و به این ترتیب فقط استفاده از SSD می تواند به عنوان راهکاری منطقی مطرح شود. انتقال داده ها در PS5 توسط یک درایو سالید از نوع PCI-Express 4.0 x4 انجام می شود که از فلش کنترلر اختصاصی سونی بهره می برد.

مشاهده  کنسول پلی استیشن 5 در رویداد ویژه سونی رونمایی شد + لیست بازی ها

این فلش کنترلر از ۱۲ کانال برای انتقال داده ها بهره می برد و حداکثر سرعت انتقال ۵٫۵ گیگابایت بر ثانیه را ارائه می دهد. سونی معتقد است که با استفاده از درایو سالید ۸۲۵ گیگابایتی می تواند عملکرد ذخیره سازی را در کنسول بازی پلی استیشن ۵ به میزان ۱۰۰ درصد افزایش دهد. سونی تمهیداتی برای ارتقای ظرفیت ذخیره سازی کنسول خود در نظر گرفته که شامل افزودن هارد دیسک پرتابل از طریق پورت های USB و همچنین اضافه کردن درایو سالید از نوع NVMe SSD به پلی استیشن ۵ می شود.

بازی ها در کنسول پلی استیشن ۴ می توانستند به صورت مستقیم روی هارد دیسک پرتابل نصب و از روی همان درایو اجرا شوند، اما در کنسول بازی پلی استیشن ۵ باید دیتای راه انداز بازی را از هارد دیسک به SSD داخلی با ظرفیت ۸۲۵ گیگابایت منتقل کند. به این ترتیب کاربرانی که به نصب تعداد زیادی بازی دل خوش کرده اند، باید یک درایو NVMe SSD برای کنسول بازی جدید خود خریداری کنند.

سونی در کنسول جدید خود از سیستم روی یک چیپ AMD بر پایه معماری ریز پردازنده Zen 2 مجهز به پردازنده ۸ هسته ای با فرکانس ۲٫۲۳ گیگاهرتز بهره می برد. فرکانس کاری پردازنده ۸ هسته ای AMD Zen 2 در شرایطی که کنسول بازی پلی استیشن ۵ به شدت تحت فشار قرار گیرد، به ۳٫۵ گیگاهرتز افزایش می یابد و در این شرایط عملکرد بی نظیری از خود ارائه می دهد. پردازنده گرافیکی کنسول نیز به تعداد ۳۶ واحد محاسباتی با فرکانس کاری ۲٫۲۳ گیگاهرتز مجهز شده که در نهایت می تواند قدرت پردازشی ۱۰٫۲۸ ترافلاپ را در دسترس کاربران قرار دهد.

مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده - 8 میلیون تومان

معماری پردازنده گرافیکی به کار رفته در کنسول بازی پلی استیشن ۵ از نوع RDNA 2.0 است که در حال حاضر جدیدترین معماری AMD در زمینه کارت گرافیک به شمار می رود. سیستم روی یک چیپ نیمه سفارشی پلی استیشن ۵ که توسط سونی و AMD به صورت مشترک طراحی و توسعه یافته، از فناوری ساخت ۷ نانومتری بهره می برد و به طور کلی شامل سه ساختمان سخت افزاری می شود.

سه ساختمان سخت افزاری کنسول بازی پلی استیشن ۵ شامل پردازنده مرکزی (CPU)، پردازنده گرافیکی (GPU) و تجهیزات ورودی و خروجی (I/O) می شود. معماری گرافیکی RDNA 2.0 از قابلیتی سخت افزاری به نام Intersection Engine بهره می برد که کارکرد مشابهی با فناوری Ray Tracing در کارت گرافیک های سری RTX انویدیا دارد. به این ترتیب فناوری ردیابی پرتو می تواند به موقعیت یاب بهتر صدا، نورپردازی سراسری، نمایش بهتر سایه ها و بازتاب نور و در نهایت ردیابی دقیق پرتو های نور کمک کند.

معرفی مشخصات سخت افزاری کنسول بازی پلی استیشن 5

در بخش تجهیزات ورودی و خروجی می توانید از سخت افزار سازگار با کنسول بازی پلی استیشن ۵ استفاده کنید که بر پایه سخت افزار مجتمع بخش I/O با پیچیدگی و قابلیت های بیشتر نسبت به نسل گذشته توسعه یافته است. چیپ ست اختصاصی به کار رفته در PlayStation 5 به منظور بهینه سازی توان مصرفی و عملکرد از فناوری AMD SmartShift پشتیبانی می کند. این کنسول بازی جدید به ۱۶ گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 مجهز شده که ممکن است به صورت مشترک به عنوان حافظه رم و حافظه گرافیکی دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

مشاهده  بررسی سخت افزار و قابلیت های غیر فعال PlayStation 5 در عرضه اولیه

معرفی مشخصات سخت افزاری کنسول بازی پلی استیشن 5

هر چند ایکس باکس Series X از چنین ساختاری همانند نسل گذشته بهره می برد، اما تردید هایی در خصوص پلی استیشن ۵ وجود دارد. ساختار حافظه مشترک به طور دقیق همان فناوری به کار رفته در پلی استیشن ۴ سونی است، اما هیچ اطلاعاتی در خصوص به کارگیری آن، فرکانس کاری حافظه و پهنای باند حافظه در کنسول نسل نهم سونی منتشر نشده است. صدای موقعیتی با Positional Audio فناوری مهمی در کنسول بازی پلی استیشن ۵ به شمار می رود که به صورت مستقیم توسط فناوری HRTF (مخفف Head-Related Transfer Function) و با بهره گیری از قدرت سخت افزاری سیستم روی یک چیپ AMD مبتنی بر معماری Zen 2 پشتیبانی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *