بررسی روتر ایسوس RT-AC۵۳۰۰

1
بررسی روتر ایسوس AC5300
زمان تقریبی برای مطالعه: 10 دقیقه

بررسی روتر ایسوس RT-AC۵۳۰۰

کمپانی ایسوس به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات کامپیوتری و شبکه در چند سال اخیر به شدت روی تولید محصولات شبکه حرفه ای، گران قیمت و کاربردی تمرکز کرده و روتر ایسوس RT-AC۵۳۰۰ نیز یک تلاش موفق از این کمپانی به شمار می رود. روتر ها وظیفه مسیریابی و در حقیقت هدایت یک شبکه با امکانات تخصصی به دستگاه های مختلف را بر عهده دارند. روتر ایسوس RT-AC۵۳۰۰ علاوه بر ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری معمول به امکانات پیشرفته ای برای کمک به کاربران حرفه ای مجهز شده که با مدیریت پهنای باند، مدیریت شبکه بی سیم و سیمی و همچنین کاهش پینگ وضعیت روحی گیمر ها و کاربران حرفه ای را در سطح عالی حفظ می کند.

جعبه و بسته بندی

ایسوس RT-AC۵۳۰۰ درون جعبه ای بزرگ و با استایل آشنای این برند قرار گرفته و ابعاد بزرگ آن به شدت جلب توجه می شود. افرادی که برای اولین بار با جعبه این روتر مواجه می شوند، از ابعاد آن شگفت زده شده و پس از آن به تعداد آنتن دستگاه که روی عکس محصول وجود دارد، خیره می شوند.

 

بررسی روتر ایسوس AC5300

ایسوس تمرکز خود روی طراحی جعبه را به سمت ظاهر روتر و پس از آن شبکه بی سیم سه بانده با پهنای باند ۵۳۰۰ مگابیت بر ثانیه معطوف کرده است. عبارت FAST که در قسمت بالا سمت راست درج شده، به صورت اختصاری بیانگر سه ویژگی FAST/EASY/STABLE است که سرعت بالای روتر و شبکه بی سیم، سهولت در نصب و راه اندازی و پایداری را به کاربران منتقل می کند.

رنگ بندی جعبه با طیف آبی آسمانی آغاز و در انتها به مشکی می رسد و به دلیل رنگ مشکی بدنه روتر، عکس دستگاه روی پس زمینه طیف آبی درج شده است. در بخش پشت جعبه دو ویژگی بیشتر مورد توجه قرار گرفته که شامل سریع تر شدن ارتباط تجهیزات بی سیم با روتر به دلیل وجود شبکه بی سیم سه بانده با فناوری ۴×۴ می شود. ویژگی دوم نیز تجربه بی نظیر برای گیمرها با کاهش میزان تاخیر یا پینگ شبکه به حداقل است.

توضیح پورت های دستگاه و مقایسه آن با سایر روتر های ایسوس از جمله اطلاعات درج شده در پشت جعبه هستند. در دو سمت کناری جعبه اطلاعات فنی و توضیح در خصوص فناوری AiProtection به منظور ایمن سازی تجهیزات متصل به روتر درج شده است.

باز کردن جعبه به سبک محصولات گران قیمتی از جمله لپ تاپ و گوشی صورت می گیرد که می توانید روند آن را در ویدئو آنباکس روتر مشاهده کنید. پس از جدا کردن درب جعبه با دو بخش مواجه می شوید که در یکی از آنها روتر RT-AC۵۳۰۰ و در بخش مخفی دیگر یک عدد کابل شبکه CAT۵E و آداپتور برق دیده می شود.

به طور کلی بسته بندی داخل جعبه شامل سه بخش می شود و بخش سوم نیز در قسمت زیرین آن تعبیه شده است. بخش زیرین بسته بندی محل قرار گیری ۸ عدد آنتن روتر به شکلی منظم است که جداسازی یا نصب آنها در این قسمت باید با کمی دقت انجام شود.

 

بررسی روتر ایسوس AC5300

طراحی ظاهری

روتر ایسوس در طراحی خود از رنگ اصلی مشکی به همراه خطوط قرمز استفاده کرده که این خطوط فقط روی دستگاه به چشم می خورند. خطوط شکسته فراوانی در جای جای بدنه دیده می شود که سبب چند وجهی شدن طراحی شده و درک سبک طراحی ایسوس نیاز به زمان و دقت بیشتری دارد. روی بخش مرکزی سطح بالایی بدنه، خطوط شکسته ریز و فراوانی لحاظ شده که در نگاه اول به نظر می رسد فقط برای زیباتر شدن دستگاه به کار رفته اند، اما در حقیقت شیار هایی زیر آنها در نظر گرفته شده که به خنک سازی بهتر روتر کمک می کنند.

بخش زیرین دستگاه مملو از حفره و شیار های ریز و درشت است و ایسوس سعی کرده در ظاهر، اصول طراحی را رعایت کند و در باطن به عملکرد روتر در دراز مدت فکر کند. هر چهار ضلع روتر به دو عدد پست آنتن مجهز شده و در میان آنها دیود های اعلان وضعیت، پورت ها و کلید ها قرار گرفتند و تنها یک ضلع بدنه خالی از پورت و دیود نوری است.

مشاهده  آموزش تصویری تنظیمات اینستاگرام کامپیوتر

طول و عرض دستگاه ۲۴.۳۸۴ و ضخامت مودم نیز ۶.۶ سانتی متر و وزن آن بدون آنتن ها ۱.۴۵۶ کیلوگرم است که ابعادی کاملا مربع شکل و البته بزرگ دارد. در شرایطی عجیب شرکت ایسوس در بخش مشخصات ابعاد از معیار سانتی متر به جای اینچ استفاده کرده و بسیاری از وب سایت های داخلی نیز بدون تفکر روی ابعاد محصول! اشتباه شرکت سازنده را تکرار کردند.

در نمای بالای روتر خطوط شکسته، شیار های بسیار ریز و لوگوی ASUS در مرکز وجود دارد. در یک ضلع مودم، پورت های LAN و WAN، یک پورت USB ۳.۰ برای اشتراک گذاری تجهیزات ذخیره سازی، ورودی برق، کلید پاور، کلید ریست و دو عدد پست آنتن تعبیه شده است. در سمت دیگر کلید WiFi (برای روشن یا خاموش کردن شبکه بی سیم)، کلید WPS و LED (برای روشن یا خاموش کردن دیود های نوری اعلان وضعیت) به همراه یک پورت USB ۲.۰ مشاهده می شود. از پورت USB ۲.۰ می توانید برای اتصال مودم های ۳G/۴G استفاده کنید.

در سمت دیگر نیز دیود های نوری اعلان وضعیت شامل پاور، باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز، اتصال به اینترنت، اتصال پورت های LAN و WPS تعبیه شده اند. در قسمت زیرین دستگاه، همانطور که پیش از این عنوان شد شیارهای متعددی برای تهویه هوا در نظر گرفته شده که با وجود چهار پایه با ارتفاع به نسبت بلند، سبب گردش هوای بهتر می شوند.

جنس بدنه و کیفیت ساخت روتر ایسوس بسیار عالی و کاملا متناسب با نوع کاربرد و قیمت محصول است. حتی در بخش زیرین که به طور کامل از شیار های متعدد پوشیده شده، با فشار دست و انگشتان می توانید کیفیت ساخت را محک بزنید. در شرایطی که بسیاری از محصولات موجود در بازار، به هیچ وجه قابل آزمایش از این لحاظ نیستند، ایسوس RT-AC۵۳۰۰ به خوبی می تواند شما را از بابت زور آزمایی سربلند کند.

 

بررسی روتر ایسوس AC5300

نکته مهمی که در خصوص روتر های حرفه ای برای کاربران دردسر ساز می شود، فاصله ناچیز پورت ها از یکدیگر است. هر چند نباید فراموش کرد که روتر ایسوس با وجود قیمت بالا و سطح کاربری خود، فقط به چهار عدد پورت LAN و یک عدد WAN مجهز گردیده و ابعاد بزرگ آن سبب شده که پورت ها با فاصله به نسبت مناسبی از یکدیگر قرار گیرند. اما زمانی که آنتن ها را به روتر متصل می کنید و قصد استفاده از تمامی پورت ها را دارید، مشکلات به سراغ شما می آیند.

به دلیل ابعاد بزرگ آنتن های روتر ایسوس که این برند در خصوص قدرت سیگنال دهی آنها سخنی به میان نیاورده، علاوه بر اینکه روتر به سادگی قابل جابجایی در نقاط مختلف منزل یا محل کار نیست، امکان استفاده همزمان از تمامی پورت ها کمی با مشکل انجام می شود. با وجود پورت و کلید های متعدد و همچنین پراکندگی آنتن ها در چهار ضلع بدنه، قرار دادن روتر ایسوس RT-AC۵۳۰۰ در زوایای کناری اتاق یا میز کار، دسترسی شما به پورت ها و کلید ها محدود می سازد.

طراحی ظاهری روتر با توجه به سال ساخت ۲۰۱۵ میلادی، همچنان جذاب است و با محصولات هم رده خود تفاوت دارد. هر چند در نسخه Rapture GT-AC۵۳۰۰ برخی تغییرات جزئی از جمله افزودن لوگوی نورانی ROG به جای لوگوی ایسوس انجام شده، اما استایل کلی دستگاه بدون تغییر باقی مانده است. تغییرات قابل توجه در مدل پیش رو که با نام Rapture GT-AX۱۱۰۰۰ انجام شده و ایسوس فرم ظاهری آنتن ها و قابلیت های فنی دستگاه را تغییر داده است.

روتر جدید که به احتمال فراوان در نمایشگاه CES ۲۰۱۹ در ماه ژانویه به صورت رسمی معرفی و رقابت خود را با تی پی لینک Archer AX۱۱۰۰۰ و دی لینک AX۱۱۰۰۰ Ultra آغاز خواهد کرد. در حال حاضر هر سه محصول یاد شده به صورت رسمی معرفی یا رونمایی نشدند، حتی ایسوس در بخش ویژگی های GT-AX۱۱۰۰۰ عبارت Coming Soon را درج کرده است.

مشاهده  با بودجه 15 میلیون تومان لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر شخصی ؟ (مقایسه بنچمارک)

همانطور که پیش از این عنوان شد، روتر ایسوس AC۵۳۰۰ به هشت عدد آنتن با مشخصات مبهم! مجهز است که ابعادی بزرگ و فرمی شبیه به ساختمان Leanden Hall لندن دارد. ابعاد بزرگ و فرم شکسته آنتن به همراه فناوری Beamforming سبب بهبود وضعیت آنتن دهی به دستگاه های متصل به شبکه بی سیم می شود.

 

بررسی روتر ایسوس AC5300

مشخصات فنی

در ادامه به معرفی برخی از مشخصات فنی روتر ایسوس RT-AC۵۳۰۰  می پردازیم:

  • روتر وایرلس سه بانده
  • یک باند ۲.۴ گیگاهرتزی با پهنای باند ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه
  • دو باند ۵ گیگاهرتزی مجزا با پهنای باند ۲۱۶۷ مگابیت بر ثانیه برای هر باند
  • یک پورت WAN گیگابیتی
  • چهار پورت LAN گیگابیتی
  • یک پورت USB ۳.۰ برای اشتراک گذاری تجهیزات ذخیره سازی
  • یک پورت USB ۲.۰ برای نصب مودم ۳G/۴G
  • هشت آنتن اکسترنال با فناوری ۴×۴ (چهار آنتن برای دریافت و چهار آنتن برای ارسال داده)
  • پشتیبانی از سه کاربر مهمان به ازای هر باند (مجموع ۹ کاربر مهمان)
  • ۱۲۸ مگابایت حافظه فلش / ۵۱۲ مگابایت حافظه رم
  • پردازنده دو هسته ای با فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز (پشتیبانی از ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه سرعت خواندن از پورت USB و ۱۸۰۰ مگابیت بر ثانیه سرعت انتقال از WAN به LAN)
  • پشتیبانی از فناوری Beamforming در سه باند ۲۰/۴۰/۸۰ مگاهرتز برای متمرکز کردن امواج بی سیم
  • پشتیبانی از فناوری انحصاری AiMesh (اتصال چند روتر ایسوس به یکدیگر به منظور حذف نقاط مرده شبکه بی سیم)
  • پشتیبانی از فایروال های SPI و DoS
  • انواع کانکشن WAN: استاتیک IP، اتوماتیک IP، PPPoE، PPTP و L۲TP
  • پشتیبانی از پروتکل های امنیتی WEP ۶۴/۱۲۸ bit، WPA۲-PSK، WPA-PSK، WPA/WPA۲ Enterprise و Radius WPS
  • قابلیت کاهش پینگ با فناوری WTFast
  • محافظت پیشرفته روتر و تجهیزات متصل به آن با فناوری AiProtection
  • اولویت بندی بسته های داده با فناوری LAN Boost
  • فناوری WPS
  • حالت کاربری روتر/اکسس پوینت
  • رابط کاربری انحصاری ASUS WRT برای پیکربندی تنظیمات و راه اندازی روتر

زمانی که روتر را برای نصب و راه اندازی اولیه روشن می کنید یا حتی پس از اعمال پیکربندی دلخواه، زمان به نسبت زیادی را باید در انتظار راه اندازی دستگاه بمانید. روش ورود به پنل کاربری ایسوس و مراحل پیکربندی دستگاه در ادامه مطلب به صورت کامل شرح داده شده است.

 

بررسی روتر ایسوس AC5300

روتر ایسوس از سه باند شامل یک باند ۲.۴ گیگاهرتزی و دو عدد ۵ گیگاهرتزی بهره می برد که در مجموع به صورت دقیق ۵۳۳۴ مگابیت بر ساعت پهنای باند در اختیار کاربران قرار می دهد. به کارگیری فناوری MU-MIMO چهار در چهار سبب می شود که تعداد دستگاه های بیشتری با پوشش دهی عالی به شبکه بی سیم متصل شوند. از سوی دیگر فناوری Beamforming با متمرکز کرد امواج، کیفیت و قدرت بالاتری از امواج را به سمت تجهیزات متصل به روتر ارسال می کند.

ایسوس از چند تکنولوژی برای بهینه سازی عملکرد روتر برای گیمرها، استریم ویدئو حتی با کیفیت ۴K بهره می برد که علاوه بر افزایش سرعت انتقال داده، به بالا رفتن سطح پایداری نیز کمک می کند. در ادامه به معرفی برخی از فناوری های به کار رفته در روتر ایسوس RT-AC۵۳۰۰ می پردازیم.

هنگام کار در شبکه و اتصال به اینترنت، داده های بسیاری در حال ارسال و دریافت هستند و حجم داده ها برای کاربران حرفه ای از جمله گیمر ها و استریمر ها بسیار زیاد است، از این به الگوریتم های متعدد برای بهینه سازی وضعیت ارسال و دریافت داده و اولویت بندی آنها بر اساس پارامتر های مختلف وجود دارد، از این رو ایسوس دست به دامان فناوری LAN Boost شده است. به این ترتیب بسته های داده شما به صورت خودکار اولویت بندی شده و در نتیجه عملیات تبادل داده در سریع ترین زمان ممکن انجام می شود.

هیچ ویژگی برتری به جز سرویس کاهش پینگ برای گیمر های آنلاین کاربرد ندارد و حتی بسیاری از گیمر های حرفه ای از سرویس های پولی برای این منظور استفاده می کنند. اما روتر ایسوس با در نظر گرفتن فناوری WTFast با متد های خاص خود و تغییر IP به نزدیک ترین منطقه ای که سرور بازی در آن محل واقع شده، پینگ ارتباط شما را کاهش می دهد. اما با توجه به تغییر IP در هر بار استفاده از WTFast، احتمال اخراج شدن (Ban) شما از بازی مورد نظر وجود دارد. در حقیقت این فناوری یک GPN (شبکه خصوصی گیمر ها) به شمار می رود که علاوه بر بهبود عملکرد، استفاده از آن با ریسک همراه است.

مشاهده  بررسی مودم دی لینک DSL-۲۷۹۰U

AiMesh ویژگی دیگریست که توسط ایسوس در روتر AC۵۳۰۰ مورد استفاده قرار گرفته و با بهره گیری از آن اتصال چند روتر ایسوس به یکدیگر امکان پذیر می شود. این قابلیت سبب ایجاد یک شبکه بین روتر ها می شود که به بهبود میزان پوشش دهی شبکه بی سیم کمک می کند.

 

بررسی روتر ایسوس AC5300

امنیت ارتباط و تبادل داده نیز امری مهم و ضروری برای کاربران حرفه ای به شمار می رود و از این رو، نصب نرم افزار های امنیتی و افزونه های مرتبط به عنوان یک راهکار ارائه می شود. اما بهتر است بدانید که ایسوس در روتر خود از فناوری AiProtection بهره می برد که یک راهکار مشترک با Micro Trend است. بدین ترتیب روتر ایسوس به همراه کلیه تجهیزات متصل به آن تحت نظارت AiProtection قرار می گیرند. البته این فناوری با غیر فعال کردن آنتی ویروس کامپیوتر شخصی و نرم افزار های غیر ضروری هنگام بازی، اتصالی امن و سریع را برای شما فراهم می سازد.

یکی از راهکار های ایسوس برای استریمر ها و گیمر های حرفه ای، به کارگیری فناوری ۱۰۲۴-NitroQAM شرکت برادکام است که روتر AC۵۳۰۰ را قادر به ارائه پهنای باند بیشتر در باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز شبکه بی سیم می کند. پهنای باند استاندارد ۲.۴ گیگاهرتز در حدود ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه و پهنای باند استاندارد ۵ گیگاهرتز نیز ۱۷۳۴ مگابیت بر ثانیه است، اما ایسوس با استفاده از فناوری ۱۰۲۴-NitroQAM می تواند این اعداد را به ۱۰۰۰ و ۲۱۶۷ مگابیت بر ثانیه افزایش دهد. به این ترتیب در صورت افزایش تعداد کاربران متصل به روتر یا افزایش پهنای باند مورد نیاز، روتر ایسوس می تواند تمامی نیاز های شما را برآورده سازد.

فناوری QoS (مخفف Quality of Service) وظیفه آنالیز پهنای باند مصرفی توسط کاربر را بر عهده دارد و بر همین اساس، پهنای باند را به صورت هوشمند اولویت بندی می کند. به عنوان مثال در صورتی که بیشترین حجم داده منتقل شده توسط روتر به گیم آنلاین اختصاص یابد، فناوری QoS توجه بیشتری برای ارائه پهنای باند معطوف می کند. ایسوس در روتر خود قابلیت پشتیبانی از کنسول های بازی را قرار داده و حتی فناوری QoS نیز قادر به آنالیز و اولویت بندی داده ها خواهد بود.

از دیگر ویژگی های این روتر می توان به پشتیبانی از دستیار صوتی الکسا، IFTTT، فضای ابری AiCloud با قابلیت اشتراک گذاری تجهیزات ذخیره سازی و ساخت مدیا سرور و پروتکل UPnP اشاره کرد.

نصب و راه اندازی

برای ورود به صفحه پیکربندی باید آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را در مرورگر خود وارد کنید یا با تایپ آدرس http://router.asus.com وارد پنل کاربری شوید. حتی قابلیت نصب و راه اندازی روتر توسط گوشی موبایل و اپلیکیشن اختصاصی ASUS Router وجود دارد. از این نظر روش های متعددی برای اعمال تنظیمات و مدیریت روتر ایسوس RT-AC۵۳۰۰ وجود دارد.

نکته مثبت

  • کیفیت ساخت عالی
  • پهنای باند بیشتر از حد استاندارد
  • فناوری های متعدد به منظور ارائه پینگ کمتر
  • آنالیز حجم داده مصرفی توسط اپلیکیشن ها
  • پنل کاربری حرفه ای با امکانات کاربردی
  • پوشش دهی شبکه بی سیم تا ۵۰۰ متر مربع
  • طراحی زیبا و چشم نواز
  • سه باند مجزای شبکه بی سیم

نکته منفی

  • تعداد کم پورت های LAN
  • زمان روشن شدن و راه اندازی طولانی
  • عدم وجود قابلیت نصب روی دیوار یا سقف

لینک مطلب اصلی

1 thought on “بررسی روتر ایسوس RT-AC۵۳۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *