بررسی روتر ایسوس Blue Cave (غار نورانی ASUS)

1
بررسی روتر ایسوس Blue Cave
زمان تقریبی برای مطالعه: 8 دقیقه

بررسی روتر ایسوس Blue Cave (غار نورانی ASUS)

محصولاتی با طراحی اغوا کننده و خاص به طور معمول در بخش هایی از جمله تجهیزات گیمینگ به وفور مشاهده می شوند، اما وجود یک روتر دو بانده با طراحی بی نظیر برای بسیاری از کاربران عجیب است. ایسوس یکی از برند های مطرح جهان در زمینه تولید مادربرد، کارت گرافیک، لپ تاپ و تجهیزات گیمینگ به شمار می رود که در سال های گذشته نگاه ویژه ای به بخش تجهیزات شبکه اعمال کرده است. یکی از ویژگی های نوین روتر ایسوس Blue Cave قابلیت استفاده در خانه های هوشمند و کنترل از راه دور است تا فضای خانه را برای ورود خود یا مهمانان مهیا کنید. روتر گیمینگ RT-AC۵۳۰۰ که چندی پیش در مجله خبری نت ران مورد بررسی قرار گرفت، یکی از این محصولات خاص به شمار می رود و اکنون نیز فرصتی به وجود آمد تا روتر ایسوس Blue Cave را با طراحی منحصر بفرد آن مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

جعبه و بسته بندی

طراحی کلی روتر بی سیم Blue Cave برگرفته از یک غار با طیف نور آبی در ورودی آن است که چنین المانی روی جعبه نیز مشاهده می شود. حفره آبی رنگ از پشت بخش شفاف بدنه قابل رویت است و روی جعبه طرحی به ابعاد و ظاهر مشابه با بدنه روتر وجود دارد. به این ترتیب حتی از روی جعبه هم امکان مشاهده غار آبی و درک ابعاد واقعی آن خواهید بود.

در بخش جلویی جعبه عباراتی از جمله Blue Cave AC۲۶۰۰ و Dual Band WI-FI Router درج شده که نشان دهنده نوع دستگاه، مدل، تعداد باند فرکانسی، فناوری و پهنای باند شبکه بی سیم هستند. همین ظاهر به نسبت ساده روی جعبه سبب جذاب تر شدن ساختار آن شده است. اما ایسوس تمام اطلاعات مورد نیاز برای انتقال به کاربر را در بخش پشتی جعبه قرار داده که شامل چهار ویژگی اصلی روتر و کسب دو نشان برتر از وب سایت های مطرح جهان در زمینه بررسی تجهیزات شبکه می شود.

بررسی روتر ایسوس Blue Cave

 

در دو بخش کناری جعبه به ویژگی های مهم روتر از جمله قابلیت پیکربندی آسان در ۵ دقیقه توسط اپلیکیشن ASUS Router App، کنترل های پیشرفته والدین و پشتیبانی لایف تایم به صورت ۲۴ ساعت و ۷ روز هفته به همراه مشخصات فنی کامل اشاره شده است. تمام تلاش ASUS در طراحی جعبه روی سادگی و متمرکز کردن ذهن کاربران به ظاهر متفاوت Blue Cave بوده که به نسبت زیادی به هدف خود دست یافته است. رنگ بندی جعبه نیز همانند محصول شامل دو رنگ سفید و آبی می شود تا همه چیز با آنچه در غار آبی اعمال شده، مشابه باشد.

اجزای درونی جعبه شامل دو بخش می شود که در یک بخش، روتر وایرلس به تنهایی قرار گرفته و در قسمت دیگر آداپتور برق، مبدل دو و سه شاخه برق، دفترچه راهنما (به تعداد زیاد) و کابل LAN وجود دارند. باز و بسته کردن جعبه و دسترسی به لوازم موجود در آن به سادگی انجام می شود و ایسوس تلاش خود را برای پرهیز از پیچیدگی در این زمینه به کار بسته است.

مشاهده  دو دلیل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر + راه حل

بررسی روتر ایسوس Blue Cave

طراحی ظاهری

سبک طراحی غار آبی ایسوس به اندازه مشخصات فنی و قابلیت های آن جای بحث دارد. درصد بسیار زیادی از افرادی که برای اولین بار با این محصول مواجه می شوند، در خصوص نوع دستگاه و کاربرد های آن سوال می پرسند، زیرا به دلیل عدم وجود آنتن خارجی، هیچ المانی به عنوان یک ابزار شبکه در نمای جلوی Blue Cave وجود ندارد.

بیشترین اظهار نظر به شباهت غار آبی ایسوس به دستگاه MRI بود که تا حد زیادی باید حق را به آنها داد. همه چیز در نمای جلو به حفره بزرگی با رنگ آبی آسمانی خلاصه شده که به دلیل سبک طراحی و نوع رنگ به کار رفته، بخش داخلی آن تیره به نظر می رسد. اما در نمای پشت، تفاوت های بسیاری مشاهده می شود. در نمای جلو لوگوی ایسوس روی بدنه حک شده و هیچ نوشته یا لوگوی دیگری وجود ندارد.

بخش پشتی Blue Cave شامل حفره های ریز به تعداد زیاد برای انتقال جریان هوا و کمک به خنک سازی فضای داخلی می شود. چهار پورت LAN گیگابیتی برای انتقال شبکه سیمی، یک پورت WAN گیگابیتی  برای دریافت اینترنت، شبکه و در نهایت یک پورت USB ۳.۰ برای اشتراک گذاری فضای ذخیره سازی می شود.

ساختار اصلی بدنه به شکل مربع طراحی شده و لبه های منحنی دور تا دور آن را فرا گرفته اند. حفره های تهویه هوا که پشت بدنه در نظر گرفته شدند، ساختاری متفاوت از یکدیگر دارند. تفاوت ها از نظر باز یا بسته بودن و قطر حفره لحاظ شدند تا ساختاری جذاب شکل گیرد. به این ترتیب حس کنجکاوی کاربران نسبت به بررسی دقیق تر طراحی ظاهری Blue Cave تحریک می شود.

نواحی کناری فاقد هر گونه المان، نوشته، طرح و لوگو است و ظاهری به رنگ سفید و کاملا ساده دارد. اما در بخش زیرین روتر ایسوس، علاوه بر حفره های انتقال جریان هوا، چهار پایه کوچک برای افزایش ارتفاع روتر و مشخصات کلی دستگاه از جمله مدل، روش بازگشت به تنظیمات کارخانه، مشخصات منبع تغذیه و سریال نامبر درج شده است. کلیه اجزای بدنه بدون پیچ به یکدیگر متصل می شوند و از این حیث برای گشت و گذار درون Blue Cave باید از قاب باز کن پلاستیکی (پیک پلاستیکی) استفاده کنید تا آسیبی به بدنه وارد نشود.

مهم ترین سوالی که بسیاری از حرفه ای ها در خصوص Blue Cave می پرسند، نحوه قرار گیری برد، آنتن های داخلی و هیت سینک ها درون بدنه است. با وجود حفره به نسبت بزرگی که روی روتر وجود دارد، ایسوس برد دستگاه و هیت سینک ها را برای بهبود وضعیت دمای کاری و حفظ تعادل روی سطوح مختلف در قسمت زیرین بدنه نصب کرده است. چهار آنتن داخلی نیز در نواحی کناری و سقف بدنه نصب می شوند.

مشاهده  فناوری AMD SmartShift چیست و چه کاربردی دارد؟

بررسی روتر ایسوس Blue Cave

برای زیباتر شدن جلوه روتر از دیود های نوری درون بدنه استفاده شده که برای روشن یا خاموش کردن و تنظیم شدت نور باید از پنل تنظیمات اقدام کنید. با توجه به قرار گرفتن دیود های نوری در کنار آنتن های داخلی، باید به بخش تنظیمات شبکه وایرلس بروید و تغییرات خود را به صورت جداگانه بر اساس باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز اعمال کنید. به این ترتیب تغییر حالت نوردهی LED ها تا حدودی امکان پذیر است تا به افکت مورد نظر خود دست یابید. به طور کلی تجربه کار شما با روتر Blue Cave به دو بازه زمانی پیش و پس از فعال سازی دیود های نوری تقسیم می شود.

 

بررسی روتر ایسوس Blue Cave

مشخصات فنی

قابلیت های کاربردی و فنی روتر وایرلس Blue Cave ایسوس تفاوت چندانی با روتر هی وایرلس دو بانده موجود در بازار ندارد و ویژگی متمایز کننده این محصول به میزان قابل توجهی به دلیل سبک طراحی متفاوت آن است. در ادامه می توانید مشخصات فنی روتر زیبای ایسوس را بررسی کنید.

  • عملکرد دو حالته به عنوان روتر و اکسس پوینت
  • روتر وایرلس دو بانده با پهنای باند مجموع ۲۶۰۰ مگابیت بر ثانیه
  • پهنای باند ۲.۴ گیگاهرتز برابر با ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه
  • پهنای باند ۵ گیگاهرتز برابر با ۱۷۳۴ مگابیت بر ثانیه
  • چهار آنتن داخلی مجهز به فناوری MIMO ۴*۴
  • پردازنده دو هسته ای اینتل
  • مجهز به ۵۱۲ مگابایت رم و ۱۲۸ مگابایت حافظه فلش
  • چهار پورت LAN گیگابیتی
  • یک پورت WAN گیگابیتی
  • کلید های مجزای POWER، WPS و RESET
  • پشتیبانی از DDNS/QoS/DHCP Server/IPv۶
  • پشتیبانی از FTP/SAMBA
  • پشتیبانی از سرویس ذخیره سازی AiCloud ۲.۰
  • پشتیبانی از نرم افزار امنیتی AiProtection با همکاری Trend Micro
  • پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز ۸ و ۱۰ / مک / لینوکس اوبونتو
  • پشتیبانی از دستیار صوتی Alexa
  • پشتیبانی از IFTTT
  • قابلیت استفاده در خانه های هوشمند (اتصال به پریز های هوشمند)
  • ولتاژ خروجی ۱۹ ولت با شدت جریان ۱.۷۵ آمپر
  • ابعاد ۸۰×۱۶۰×۱۶۰ میلی متر
  • وزن ۸۰۰ گرم
  • ۳ سال گارانتی

بررسی روتر ایسوس Blue Cave

در حال حاضر روتر های دو بانده فراوانی در بازار موجود هستند، اما پهنای باندی در سطح غار آبی ایسوس از هر محصولی قابل دریافت نیست. از این رو Blue Cave رقبای بسیاری از نظر مشخصات فنی، طراحی و قیمت در کنار خود نمی بیند. حتی اگر مشخصات فنی و قیمت یک روتر بهتر باشد، به طور حتم زیبایی و جذابیت نماینده ایسوس سبب تغییر کالای انتخابی توسط کاربر می شود. از نظر قیمت می توان گفت که Blue Cave در سطح قابل قبولی نسبت به رقبای هم رده خود قرار دارد و به این ترتیب، ظاهر خاص آن یک ویژگی برتر به شمار می آید.

دو باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز می توانند به صورت ترکیبی پهنای باند ۲۶۰۰ مگابیت بر ثانیه را در اختیار تجهیزات متصل به شبکه بی سیم قرار دهند. با توجه به وجود فناوری MIMO در روتر ایسوس، این محصول می تواند به ازای هر باند و به صورت هم زمان از چهار کاربر در حال آپلود یا دانلود داده پشتیبانی کند. به این ترتیب و با توجه به پشتیبانی از کیفیت خدمات سرویس (QoS)، پهنای باند کافی به ازای هر کاربر و بر اساس میزان پهنای باند مورد نیاز، در اختیار وی قرار می گیرد.

مشاهده  هر آنچه باید در مورد اکانت هکی PS4 و مزایا و معایب و ظرفیت آن بدانید

اگر به اتصال سیمی علاقه دارید، چهار پورت LAN گیگابیتی این وظیفه را عهده دار می شوند. اتصال شبکه یا اینترنت به روتر نیز توسط یک پورت WAN گیگابیتی صورت می پذیرد. یک پورت USB ۳.۰ نیز وظیفه اشتراک گذاری تجهیزات ذخیره سازی را با استفاده از قابلیت SAMBA در پنل تنظیمات روتر بر عهده دارد. مدیریت تجهیزات و قابلیت های متعدد روتر ایسوس توسط پردازنده دو هسته ای اینتل و ۵۱۲ مگابایت رم به سریع ترین شکل ممکن انجام می شود.

 

بررسی روتر ایسوس Blue Cave

همانطور که پیش از این اشاره شد، فرم بدنه روتر به شکل مربع است. از این رو طول و عرض آن ۱۶۰ میلی متر، پهنای آن ۸۰ میلی متر و وزن Blue Cave به طور دقیق ۸۰۰ گرم است. هنگام جابجایی و در دست گرفتن روتر، سنگینی وزن آن به دلیل ابعاد بزرگ، بیش از ۸۰۰ گرم احساس می شود. بخش اعظم وزن دستگاه به دلیل بهره گیری از سه هیت سینک فلزی با فناوری نانو است که وظیفه خنک سازی برد دو بخشی غار آبی را بر عهده دارند.

یکی از نکاتی که هنگام نصب و راه اندازی اندکی (کمی هم بیشتر!) آزار دهنده به نظر رسید، زمان راه اندازی و آماده به کار طولانی روتر بود. نکته بعدی برای اولین نوبت ورود به پنل تنظیمات اختصاص داشت، به این صورت که در اولین نوبت پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور پیش فرض، از شما می خواهد که رمز عبور جدیدی وارد کنید و هیچ گزینه ای برای گذر از این مرحله اجباری وجود ندارد. چنین رویکردی در روتر ایسوس RT-AC۵۳۰۰ نیز مشاهده شد و به ناچار رمز عبور دستگاه برای ورود به پنل کاربری را تغییر دادیم. هر چند این نکته یک مزیت امنیتی به شمار می آید، اما سخت گیری در این سطح هم غیر منطقی است.

 

بررسی روتر ایسوس Blue Cave

همچنین تست هایی از کیفیت و قدرت سیگنال دهی آنتن های روتر به عمل آوردیم که نتایج آن را می توانید در ادامه مشاهده کنید.

 

قدرت آنتن دهی در فاصله ۱۰ متر مربع یا وجود یک دیوار و یک در چوبی

 

قدرت آنتن دهی در فاصله ۲۰ متر مربع یا وجود یک دیوار و یک در چوبی

 

قدرت آنتن دهی در فاصله ۱۵ متر مربع یا وجود دو دیوار و یک در چوبی

 

قدرت آنتن دهی در فاصله ۲۵ متر مربع یا وجود سه دیوار و دو در چوبی

نکته مثبت

  • طراحی ظاهری جذاب و متفاوت
  • دو باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز با پهنای باند ۲۶۰۰ مگابیت بر ثانیه
  • کیفیت ساخت بسیار خوب
  • نور پردازی زیبا و جذاب
  • امکانات حرفه ای در پنل کاربری روتر
  • پورت USB ۳.۰ برای اشتراک گذاری تجهیزات ذخیره سازی
  • عملکرد خوب هیت سینک ها در دفع حرارت
  • قابلیت استفاده در خانه های هوشمند و اتصال به پریز هوشمند
  • پشتیبانی از دستیار صوتی الکسا و کنترل از راه دور

نکته منفی

  • قدرت نه چندان خوب آنتن های داخلی
  • امکان نصب آنتن خارجی وجود ندارد
  • وجود ۴ پورت LAN
  • زمان راه اندازی طولانی روتر

1 thought on “بررسی روتر ایسوس Blue Cave (غار نورانی ASUS)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *