راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ ۲۵ تا ۸۵ میلیون تومان – مرداد ۱۴۰۱

0
راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ 25 تا 85 میلیون تومان – مرداد 1401

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ 25 تا 85 میلیون تومان – مرداد 1401

زمان تقریبی برای مطالعه: 15 دقیقه

لپ تاپ به عنوان یک ابزار قابل حمل از سال ها پیش به جایگاه قابل توجهی در میان کاربران دست یافته و با تفکیک شدن نوع کاربرد و تنوع سخت افزار، دستگاه های مختلفی با ویژگی های انحصاری تولید شده اند. یکی از مهم ترین کاربردهای یک لپ تاپ، اجرای بازی ها در بالاترین وضوح تصویر قابل پشتیبانی و نرخ فریم مورد انتظار است. لپ تاپ گیمینگ که توسط برند های متعددی از جمله ایسوس، ام اس آی، ایسر، لنوو و سایر برند های فعال در عرصه جهانی تولید می شوند، در ایران به شدت پرطرفدار بوده و رقیب سرسختی برای کامپیوتر های شخصی به شمار می روند. در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه ۲۵ تا ۸۵ میلیون تومان به معرفی ۶ مدل قدرتمند موجود در بازار داخلی می پردازیم. ابتدا قصد داریم تا برخی از پارامتر های مهم برای انتخاب لپ تاپ را مرور کرده و سپس مدل های منتخب را معرفی کنیم.

با مقالات راهنمای خرید سخت افزار و بررسی محصول همراه حسام شالیکاریان باشید.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ با بودجه ۲۵ تا ۸۵ میلیون تومان

قیمت لپ تاپ گیمینگ
قیمت لپ تاپ گیمینگ | راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ – مرداد ۱۴۰۱

قیمت لپ تاپ

انواع لپ تاپ در بازار بر اساس دلایل متعددی دارای برچسب قیمت متنوع هستند و از جمله موارد موثر می توان به سخت افزار داخلی، کاربرد، طراحی و برخورداری از فناوری های انحصاری اشاره کرد. به طور حتم با انتخاب بودجه پایین، باید قید برخی از ویژگی ها را بزنید و سخت افزار ضعیف تری نیز در اختیار شما قرار می گیرد. با این وجود می توان با بودجه مناسب، یک لپ تاپ گیمینگ کارآمد خریداری کرد که انتظار شما را برآورده سازد. با افزایش بودجه، علاوه بر در اختیار گرفتن سخت افزار قدرتمندتر، به طراحی ظاهری جذاب، عملکرد بهتر و حتی برخی از فناوری های انحصاری به منظور بهبود تجربه کاربری دست پیدا کنید.

صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ
صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ | راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ – مرداد ۱۴۰۱

صفحه نمایش و بدنه لپ تاپ گیمینگ

به طور کلی لپ تاپ های گیمینگ به صفحه نمایش بزرگ نیاز دارند تا فضای کار بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند. از این رو شرکت های تولید کننده، صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی را به کمترین سایز متناسب برای اجرای بازی ها و دستیابی به وضوح تصویر متناسب در نظر گرفته اند. پس از این سایز می توان به نمایشگر ۱۷ اینچی اشاره کرد که تجربه بهتری را برای گیمرها به ارمغان می آورد. هر چند برخی از برند های خاص در بازارهای جهانی به تولید محصولاتی با صفحه نمایش بزرگتر از ۱۷ اینچ نیز می پردازند، اما باید به این نکته توجه کنید که یک لپ تاپ دارای نمایشگر بزرگتر، وزن بیشتر و ابعاد وسیع تری دارد که حمل و نقل آن را دشوار می سازد.

لپ تاپ های مخصوص بازی با یک مشکل بزرگ، یعنی حرارت بالای سخت افزار داخلی سر و کار دارند و شرکت های تولید کننده برای استفاده از سیستم خنک کننده متناسب باید تغییراتی در ابعاد بدنه و حتی جنس بدنه به وجود آورند. بیشتر لپ تاپ های گیمینگ حرفه ای به بدنه ای از پلاستیک فشرده برای عدم انتقال دما به تمام نقاط بدنه و شاسی آلومینیومی برای استحکام بیشتر بدنه مجهز می شوند. محصولات دارای بدنه فلزی به دلیل جذب دما و انتقال آن به نقاط حساسی مانند تاچ پد و صفحه کلید، نمی توانند به عنوان گزینه ای ایده آل برای اجرای بازی ها در مدت زمان طولانی مطرح شوند.

پردازنده لپ تاپ گیمینگ
پردازنده لپ تاپ گیمینگ | راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ – مرداد ۱۴۰۱

پردازنده لپ تاپ

پردازشگر که وظیفه اصلی پردازش دستورات کاربران را در نرم افزار ها و بازی های مختلف بر عهده دارند، در سال های اخیر وظیفه بیشتری از جمله مدیریت دستگاه های ورودی و خروجی را هم انجام می دهند. شرکت های تولید کننده انواع پردازنده لپ تاپ شامل Intel و AMD محصولاتی را به صورت اختصاصی برای کاربرد گیمینگ تولید می کنند که به تعداد بیشتری هسته پردازشی با فرکانس کاری متناسب مجهز شده اند. علاوه بر وجود تعداد هسته (Core) و تعداد رشته (Thread) بیشتر، فرکانس کاری و حافظه نهان (Cache) نیز نقش قابل توجهی را برای ارائه قدرت پردازشی بر عهده دارند. قیمت پردازنده های قدرتمند مخصوص نوت بوک به مراتب گران بوده و تاثیر زیادی روی قیمت نهایی لپ تاپ دارد.

حافظه RAM لپ تاپ
حافظه RAM لپ تاپ | راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ – مرداد ۱۴۰۱

حافظه رم لپ تاپ مخصوص بازی

حافظه رم به عنوان یکی از قطعات مهم انواع لپ تاپ به شمار می رود، اما اهمیت این قطعه در نوت بوک های مخصوص بازی به مراتب بیشتر از سایر کاربردها است. در مجموع پیشنهاد می شود که لپ تاپ مخصوص بازی به حداقل ۸ گیگابایت رم مجهز شده و در صورت نیاز به عملکرد بهتر، حافظه رم را به ۱۶ گیگابایت ارتقا دهید. در سال های اخیر بسیاری از لپ تاپ های مخصوص بازی به ۱۶ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 مجهز شده اند که حجم بسیار خوبی به شمار می رود. تعداد کمی از نوت بوک های گیمینگ حرفه ای دارای ۳۲ گیگابایت رم هستند و این قطعه نیز در قیمت نهایی لپ تاپ موثر است. هر چند تاثیر پذیری قیمت نهایی از حافظه رم کمتر از دو قطعه دیگر شامل پردازنده مرکزی و کارت گرافیک است.

فضای ذخیره سازی لپ تاپ گیمینگ
فضای ذخیره سازی لپ تاپ گیمینگ | راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ – مرداد ۱۴۰۱

حافظه ذخیره سازی

در حال حاضر دو گزینه هارد دیسک (HDD) و درایو سالید (SSD) برای انواع لپ تاپ ها در دسترس قرار دارد و بسیاری از تولید کنندگان محصولات میان رده و سطح بالا از هر دو به صورت ترکیبی استفاده می کنند. درایو سالید M.2 به دلیل ابعاد بسیار کوچک و کارایی قابل توجه در لپ تاپ های گیمینگ مورد توجه قرار گرفته اند و هارد دیسک نیز برای دستیابی به فضای ذخیره سازی بیشتر به کار می رود. نصب سیستم عامل و بازی ها روی SSD می تواند سرعت راه اندازی آنها را به شکل شگفت انگیزی بهبود بخشد.

کارت گرافیک لپ تاپ گیمینگ
کارت گرافیک لپ تاپ گیمینگ | راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ – مرداد ۱۴۰۱

کارت گرافیک نوت بوک گیمینگ

با وجود واحد گرافیکی مجتمع در پردازنده های مخصوص لپ تاپ، اما همه کاربران به خوبی می دانند که آنها قدرت چندانی برای اجرای بازی ها در وضوح تصویر بالا ندارند و نرخ فریم کمی ارائه می دهند. از این رو شرکت های تولید کننده لپ تاپ اقدام به نصب کارت گرافیک مجزا برای ارائه قدرت پردازش گرافیکی بیشتر می کنند. دو کمپانی AMD و NVIDIA وظیفه تولید تراشه گرافیکی برای لپ تاپ ها را بر عهده دارند و مدل دقیق تراشه برای سنجش میزان عملکرد به شدت موثر است. دریافت نرخ فریم بالا در وضوح تصویر مورد نظر شما نیازمند صرف هزینه بیشتری برای خرید لپ تاپ گیمینگ دارای واحد گرافیکی مجزا بوده و بنابراین قیمت نهایی محصول نیز به نوع تراشه گرافیکی بستگی دارد. برخی از تراشه های گرافیکی نیز به طور کلی برای رندرینگ سه بعدی به کار می روند که ساختار آنها در مقایسه با تراشه های گرافیکی مخصوص بازی متفاوت است.

مشاهده  با بودجه 15 میلیون تومان لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر شخصی ؟ (مقایسه بنچمارک)
باتری لپ تاپ گیمینگ | راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ – مرداد 1401
باتری لپ تاپ گیمینگ | راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ – مرداد ۱۴۰۱

باتری و شارژ دهی

به ندرت می توان یک گیمر را در حال حمل لپ تاپ گیمینگ در فضای بیرون از خانه مشاهده کرد و این نکته را هم باید بدانید که لپ تاپ های قدرتمند، بدون وجود آداپتور برق و استفاده مطلق از باتری داخلی قادر به ارائه حداکثر عملکرد خود نیستند. نرخ انتقال توان باتری ها محدود بوده و پاسخگوی توان مصرفی قطعات پر مصرف مختلف مانند CPU و GPU نیست. در صورت اجرای بازی با استفاده از باتری لپ تاپ، زمان آماده به کار دستگاه به شدت کاهش می یابد و باید هر چه سریع تر، آداپتور برق را به دستگاه متصل کنید.

در ادامه به معرفی ۶ مدل لپ تاپ گیمینگ در محدوده قیمت ۲۵ میلیون تومان تا ۸۵ میلیون تومان می پردازیم که از میان گزینه های پر شمار موجود در بازار با دقت فراوان انتخاب شده اند. لیست پیش رو فارغ از هرگونه تعصب نسبت به یک برند تولید کننده تهیه شده و ملاک اصلی، ارائه بهترین کانفیگ سخت افزاری ممکن شامل پردازنده مرکزی، حافظه رم، کارت گرافیک و فضای ذخیره سازی بوده است. با افزایش محدوده بودجه برای خرید نوت بوک مخصوص بازی، سعی کرده ایم تا مدل هایی با کانفیگ سخت افزاری متفاوت را انتخاب کنیم تا دستگاه های دارای سخت افزار مشابه در لیست قرار نگیرند.

TUF GAMING FA506IC

لپ تاپ گیمینگ ایسوس TUF GAMING FA506IC : قیمت حدودی ۲۷٫۷۰۰٫۰۰۰ تومان

لپ تاپ گیمینگ ایسوس مدل TUF GAMING FA506IC با برخورداری از پردازنده مرکزی قدرتمند Ryzen 5 4600H به ۶ هسته و ۱۲ رشته پردازشی با فرکانس پایه ۳ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴ گیگاهرتز مجهز شده است. این پردازنده دارای ۳ مگابایت L2 Cache و همچنین ۸ مگابایت L3 Cache است که کمک شایان توجهی به پردازش سریع تر دستورات می کنند. وجود ۸ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 با فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز برای یک محصول در این محدوده قیمت بسیار مناسب بوده و امکان ارتقای آن به مقادیر بالاتر نیز وجود دارد. در بخش ذخیره سازی نیز یک درایو سالید با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت از نوع پر سرعت PCIe SSD در نظر گرفته شده که سیستم عامل، درایورها، نرم افزار های کاربردی و بازی ها روی آن نصب می شوند.

با توجه به برخورداری از ۳ پورت USB 3.2 می توانید انواع هارد دیسک پرتابل را به لپ تاپ ایسوس متصل کرده و فضای ذخیره سازی خود را توسعه دهید. کارت گرافیک RTX 3050 نسخه لپ تاپ با ۴ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 قدرت بسیار خوبی برای اجرای روان بازی ها در وضوح تصویر Full HD ارائه می دهد و برگ برنده نوت بوک مخصوص بازی ایسوس در مقابل نمونه های دارای واحد گرافیکی GTX 1650 به شمار می رود. کانفیگ مورد استفاده توسط ایسوس به شدت جذاب و کاربردی بوده و با قیمت شگفت انگیزی در دسترس گیمرهای با بودجه محدود قرار دارد. خریداری این محصول برای افرادی که بودجه ای در حدود ۳۰ میلیون تومان دارند، به شدت توصیه می شود.

  1. پردازنده مرکزی: AMD Ryzen 5 4600H
  2. حافظه رم: ۸ گیگابایت DDR4 با فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز
  3. ذخیره سازی: ۵۱۲ گیگابایت PCIe SSD
  4. کارت گرافیک: NVIDIA RTX 3050 با ۴ گیگابایت حافظه GDDR6
  5. صفحه نمایش: ۱۵٫۶ اینچی IPS با وضوح تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل – ۶۰ هرتز
  6. پورت های USB: سه عدد USB 3.2 و یک عدد USB 3.2 Gen 2 Type-C
  7. باتری: ۳ سلولی ۴۸ وات ساعت
  8. ویژگی ها: صفحه کلید با نور پس زمینه، شبکه بی سیم WIFI 5 ac، بلوتوث ۵٫۰، وبکم ۷۲۰P HD

TUF GAMING F15

لپ تاپ گیمینگ ایسوس TUF GAMING F15: قیمت حدودی ۳۴٫۷۰۰٫۰۰۰ تومان

دومین محصول از خانواده TUF GAMING ایسوس با نام F15 FX560HE که سخت افزار بسیار خوبی نسبت به قیمت خود دارد و با بهره گیری از پردازنده مرکزی Core i5-11400H و ۱۶ گیگابایت حافظه رم در کنار کارت گرافیک RTX 3050 Ti می تواند نرخ فریم بسیار خوبی را در وضوح تصویر Full HD ارائه دهد. پردازنده ۱۱۴۰۰H اینتل به ۶ هسته و ۱۲ رشته پردازشی با فرکانس پایه ۲٫۷ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴٫۵ گیگاهرتز مجهز شده و ۱۲ مگابایت حافظه نهان سطح سوم (Intel Smart L3 Cache) نیز در فهرست مشخصات آن به چشم می خورد. با وجود قدرت پردازشی و مشخصات فنی بسیار خوب، اما توان مصرفی پردازنده اینتل در محدوده ۳۵ تا ۴۵ وات قرار دارد که به دلیل ساختار بهینه لیتوگرافی ۱۰ نانومتری این کمپانی است.

شانزده گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 برای هر نوع کاربردی از جمله گیمینگ بسیار مناسب بوده و نیازی به ارتقای آن با توجه به نوع تراشه گرافیکی احساس نمی شود. کارت گرافیک RTX 3050 Ti یکی از جدیدترین محصولات انویدیا برای لپ تاپ های گیمینگ میان رده به شمار می رود که قدرت پردازشی بسیار خوبی در مقایسه با محصولات نسل گذشته و حتی سری GTX 16XX دارد. وجود چهار گیگابایت حافظه مجزا از نوع GDDR6 و سایر مشخصات فنی آن نشان می دهد که قدرت بسیار خوبی برای ارائه نرخ فریم قابل توجه در وضوح تصویر Full HD دارد و تست های منتشر شده نیز این موضوع را تایید می کند.

فضای ذخیره سازی ۵۱۲ گیگابایتی از نوع PCIe SSD و عدم استفاده از هارد دیسک به رویه ای استاندارد توسط تولید کنندگان لپ تاپ تبدیل شده و حتی بسیاری از دستگاه های غیر گیمینگ نیز فاقد هارد دیسک هستند. به کارگیری PCIe SSD سبب بهبود عملکرد کلی دستگاه و حذف گلوگاه (Bottleneck) در انواع نوت بوک به خصوص نمونه های مخصوص بازی می شود. طراحی ظاهری دستگاه همانند سایر تولیدات سری TUF GAMING بوده و از بدنه ای مستحکم، نور پردازی صفحه کلید و سیستم خنک کننده قدرتمند بهره می برد. صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی از نوع IPS LCE با وضوح تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل می تواند نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز را ارائه دهد که یک فاکتور مهم برای گیمرهای امروزی به شمار می رود.

  1. پردازنده مرکزی: Intel Core i5-11400H
  2. حافظه رم: ۱۶ گیگابایت DDR4
  3. ذخیره سازی: ۵۱۲ گیگابایت PCIe SSD
  4. کارت گرافیک: NVIDIA RTX 3050Ti با ۴ گیگابایت حافظه GDDR6
  5. صفحه نمایش: ۱۵٫۶ اینچی IPS با وضوح تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل – ۱۴۴ هرتز
  6. پورت های USB: سه عدد USB 3.2 و یک عدد USB 3.2 Gen 2 Type-C
  7. باتری: ۳ سلولی ۴۸ وات ساعت
  8. ویژگی ها: صفحه کلید با نور پس زمینه RGB، شبکه بی سیم WIFI 5 ac، بلوتوث ۵٫۰، وبکم ۷۲۰P HD
مشاهده  راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ – زمستان 99 – قسمت اول

ROG STRIX G513IE

لپ تاپ گیمینگ ایسوس ROG STRIX G513IE : قیمت حدودی ۳۷٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

دومین محصول از برند ایسوس در راهنمای خرید لپ تاپ که سخت افزار بسیار قدرتمند و کاملی دارد. پردازنده مرکزی Ryzen 7 4800H به ۸ هسته و ۱۶ رشته پردازشی با فرکانس پایه ۲٫۹ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴٫۲ گیگاهرتز مجهز شده است. حافظه نهان سطح دوم به میزان ۴ مگابایت و حافظه نهان سطح سوم ۸ مگابایتی برای بهبود وضعیت پردازش دستورات در این لپ تاپ گیمینگ وجود دارد. لیتوگرافی ۷ نانومتری بسیار بهینه TSMC با وجود مشخصات فنی بی نظیر پردازنده ای ام دی، توان مصرفی آن را در محدوده ۳۵ تا ۴۵ وات حفظ می کند که نکته بسیار مهمی به شمار می رود. وجود ۸ گیگابایت حافظه رم در نگاه اول شاید چندان جذاب تلقی نشود، اما این بخش به سادگی و با صرف هزینه ای منطقی قابل ارتقا است.

در بخش ذخیره سازی نیز یک درایو سالید ۵۱۲ گیگابایتی از نوع PCIe SSD به کار رفته و برای ارتقای فضای ذخیره سازی راهکارهای متعددی از جمله اضافه کردن یک SSD دیگر یا نصب هارد دیسک پرتابل وجود دارد. کارت گرافیک RTX 3050 Ti با برخورداری از ۴ گیگابایت حافظه GDDR6 می تواند عملکرد بسیار نزدیکی در مقایسه با RTX 2060 ارائه دهد و بسیار قوی تر از GTX 1650 و حتی مدل های گران تری مانند GTX 1660 Ti عمل می کند. صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی مات از نوع IPS LCD قادر به نمایش تصاویر با وضوح ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل بوده و نرخ تازه سازی آن نیز ۱۴۴ هرتز توسط کمپانی سازنده اعلام شده است. در مجموع با پرداخت مبلغی در حدود ۳۷ میلیون تومان، دستگاهی بهتر، زیباتر و کامل تر از ROG STRIX G513IE در بازار داخلی وجود ندارد. بخش حافظه رم دستگاه نیز همانطور که اشاره کردیم با صرف هزینه ای معقول به ۱۶ گیگابایت ارتقا می یابد.

  1. پردازنده مرکزی: AMD Ryzen 7 4800H
  2. حافظه رم: ۸ گیگابایت DDR4
  3. ذخیره سازی: ۵۱۲ گیگابایت PCIe SSD
  4. کارت گرافیک: NVIDIA RTX 3050Ti با ۴ گیگابایت حافظه GDDR6
  5. صفحه نمایش: ۱۵٫۶ اینچی IPS با وضوح تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل – ۱۴۴ هرتز
  6. پورت های USB: سه عدد USB 3.2 و یک عدد USB 3.2 Gen 2 Type-C
  7. باتری: ۳ سلولی ۵۶ وات ساعت
  8. ویژگی ها: صفحه کلید با نور پس زمینه RGB، شبکه بی سیم WIFI 5 ac، بلوتوث ۵٫۰، وبکم ۷۲۰P HD

Nitro 5 AN515

لپ تاپ گیمینگ ایسر Nitro 5 AN515: قیمت حدود ۴۸٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان

با افزایش بودجه به حدود ۵۰ میلیون تومان می توانید کانفیگ های بهتر و کامل تری مانند دستگاه ایسر Nitro 5 AN515 دریافت کنید. پردازنده مرکزی این محصول از نوع AMD Ryzen 7 5800H بوده که از تعداد ۸ هسته و ۱۶ رشته پردازشی با فرکانس پایه ۳٫۲ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴٫۴ گیگاهرتز بهره می برد. چهار مگابایت L2 Cache و ۱۶ مگابایت L3 Cache برای کمک رسانی به پردازش سریع تر دستورات، بسیار مفید بوده و عملکرد کلی CPU را ارتقا می دهند. توان مصرفی غول پردازشی AMD در حوزه لپ تاپ به لطف لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC در محدوده بی نظیر ۳۵ تا ۵۴ وات با توجه به فرکانس کاری، متغیر است.

شانزده گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز برای کاربرد گیمینگ مناسب بوده و در صورت نیاز می توانید برای ارتقای آن برنامه ریزی کنید. هر چند این حجم از حافظه RAM برای کاربرد مورد نظر کافی است. در بخش ذخیره سازی نیز ۱ ترابایت PCIe SSD با سرعت انتقال داده بسیار عالی تعبیه شده که برای نصب سیستم عامل، نرم افزار های کاربردی و انواع بازی روی یک لپ تاپ گیمینگ مشکل ساز نمی شود و همواره فضای کافی در اختیار دارید. البته اگر اهل آرشیو فایل و ذخیره سازی فایل ستاپ بازی هستید، توصیه می کنیم یک عدد هارد دیسک پرتابل از طریق پورت های پر سرعت USB 3.2 به لپ تاپ ACER Nitro 5 AN515 متصل کنید.

وظیفه اصلی این محصول که ارائه نرخ فریم مناسب در وضوح تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل است، بر عهده کارت گرافیک قدرتمند RTX 3070 انویدیا مجهز به ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 قرار دارد. این تراشه گرافیکی قدرتمند می تواند نرخ فریم مورد نیاز برای اجرای روان بازی ها در وضوح تصویر Full HD، ۲K و حتی ۴K را ارائه دهد و از این رو انتقال تصویر لپ تاپ ایسر AN515 به یک مانیتور یا تلویزیون حرفه ای لذت اجرای بازی ها را دو چندان کرده و نرخ فریم بالا به همراه جزئیات گرافیکی دلچسب را به صورت همزمان در اختیار گیمرها قرار می دهد. صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی با وضوح تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل از نوع IPS LCD با نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز به اندازه ای جذاب و دلربا است که جدا کردن گیمر از لپ تاپ ایسر را دشوار می سازد. طراحی ظاهری جذاب با بهره گیری از صفحه کلید دارای نور پردازی RGB و سیستم خنک کننده حرفه ای از دیگر مشخصات این محصول قدرتمند و خوش قیمت به شمار می روند.

  1. پردازنده مرکزی: AMD Ryzen 7 5800H
  2. حافظه رم: ۱۶ گیگابایت DDR4
  3. ذخیره سازی: ۱ ترابایت PCIe SSD
  4. کارت گرافیک: NVIDIA RTX 3070 با ۸ گیگابایت حافظه GDDR6
  5. صفحه نمایش: ۱۵٫۶ اینچی IPS با وضوح تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل – ۱۴۴ هرتز
  6. پورت های USB: سه عدد USB 3.2 و یک عدد USB 3.2 Type-C
  7. باتری: ۴ سلولی ۵۷ وات ساعت
  8. ویژگی ها: صفحه کلید با نور پس زمینه RGB، شبکه بی سیم WIFI 6 ax، بلوتوث ۵٫۱، وبکم ۷۲۰P HD
مشاهده  راهنمای خرید کارت گرافیک گیمینگ – زمستان 99 – قسمت دوم

ROG Zephyrus M16

لپ تاپ گیمینگ ایسوس ROG Zephyrus M16: قیمت حدود ۶۸٫۹۰۰٫۰۰۰ تومان

لپ تاپ های گیمینگ سری ROG Zephyrus ایسوس به عنوان بالاترین سطح از یک نوت بوک مخصوص بازی توسط این کمپانی تایوانی به بازارهای جهانی عرضه می شوند و در کنار کانفیگ سخت افزاری قدرتمند خود از طراحی ظاهری متفاوت و جذابی نیز بهره می برد. در بخش سخت افزار مدل ROG Zephyrus M16 با توجه به حضور پردازنده ۸ هسته ای با فرکانس بوست ۴٫۹ گیگاهرتز و همراهی با ۱۶ رشته پردازشی و ۲۴ مگابایت L3 Cache به خوبی نشان می دهد که یک پردازشگر پرچمدار روی نماینده ایسوس نصب شده است. به کارگیری ۱۶ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 شاید در نگاه اول به عنوان گزینه ای جذاب به شمار نیاید، اما امکان ارتقای این بخش به سادگی امکان پذیر بوده و حتی همین حجم حافظه فعلی نیز برای کاربرد گیمینگ روی یک لپ تاپ کافی به نظر می رسد.

تراشه گرافیکی RTX 3060 انویدیا برای ارائه نرخ فریم مناسب و جزئیات گرافیکی بالا در وضوح تصویر ۱۶۰۰×۲۵۶۰ مناسب بوده و نرخ تازه سازی ۱۶۵ هرتزی صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی نیز در نمایش بسیار روان فریم ها به درستی و با دقت فراوان عمل می کند. کارت گرافیک RTX 3060 به ۶ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 مجهز شده که حجم حافظه قابل قبولی برای اجرای بازی های مختلف به شمار می رود. هر چند این محصول ایسوس از نظر کارت گرافیک، یک سطح پایین تر از ACER Nitro 5 AN515 قرار می گیرد، اما نماینده ایسوس در بخش های دیگری از جمله پردازنده مرکزی، صفحه نمایش و طراحی ظاهری شرایط بهتری دارد. به طور کلی سبک طراحی اغوا کننده سری Zephyrus یکی از مهم ترین دلایل برای خرید لپ تاپ گیمینگ M16 به شمار می رود. سیستم خنک کننده حرفه ای این دستگاه در ابعادی هم سطح با سایر محصولات گیمینگ دیگر بوده و از نظر ابعاد و ضخامت، نکته غیر منطقی مشاهده نمی شود. بهره مندی از دیود های نوری RGB روی صفحه کلید به استفاده آسان در محیط های تاریک و مورد علاقه گیمرها کمک شایان توجهی می کند.

  1. پردازنده مرکزی: Intel Core i9-11900H
  2. حافظه رم: ۱۶ گیگابایت DDR4
  3. ذخیره سازی: ۱ ترابایت PCIe SSD
  4. کارت گرافیک: NVIDIA RTX 3060 با ۶ گیگابایت حافظه GDDR6
  5. صفحه نمایش: ۱۵٫۶ اینچی IPS با وضوح تصویر ۱۶۰۰×۲۵۶۰ پیکسل – ۱۶۵ هرتز
  6. پورت های USB: دو عدد USB 3.2 و یک عدد USB 3.2 Type-C
  7. باتری: ۴ سلولی
  8. ویژگی ها: صفحه کلید با نور پس زمینه RGB، شبکه بی سیم WIFI 6 ax

Nitro-5-AN515

لپ تاپ گیمینگ ایسر Nitro 5 AN515: قیمت حدود ۸۲٫۳۰۰٫۰۰۰ تومان

آخرین محصول منتخب در راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ به مدل Nitro 5 AN515 کمپانی ایسر اختصاص دارد که یکی از قدرتمندترین محصولات موجود در بازار داخلی به شمار می رود. پردازنده پرچمدارRyzen 9 5900HX با بهره مندی از ۸ هسته و ۱۶ رشته پردازشی با فرکانس بوست ۴٫۶ گیگاهرتز و ۱۶ مگابایت L3 Cache می تواند هم سطح با بسیاری از پردازشگر های دسکتاپ قدرتمند عمل کند و سرعت عمل شگفت انگیزی را ارائه می دهد. معماری AMD Zen 3 و قابلیت اورکلاک پردازنده با توجه به وجود پسوند X می تواند جذابیت پرچمدار سری Ryzen 9 را دو چندان کند.

اگر به وجود ۳۲ گیگابایت حافظه رم روی لپ تاپ مخصوص بازی علاقه دارید، سرانجام در نماینده ۸۲ میلیون تومانی ایسر به خواسته خود دست پیدا می کنید که حجم حافظه قابل توجهی به شمار می رود. البته وجود پردازنده قدرتمندی مانند Ryzen 9 5900HX در کنار کارت گرافیک RTX 3080 به چنین حافظه رم جذابی برای جلوگیری از بروز گلوگاه نیاز دارد و ایسر نیز کانفیگ مناسبی را در نظر گرفته است. کارت گرافیک ۸ گیگابایتی انویدیا برای اجرای تمامی بازی ها در وضوح تصویر ۴K نیز عالی بوده و جزئیات گرافیکی قابل توجهی را روی صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی از نوع IPS LCD با وضوح تصویر ۱۴۴۰×۲۵۶۰ پیکسل با نرخ تازه سازی ۱۶۵ هرتز ارائه می دهد.

برای نصب سیستم عامل و بازی های مورد علاقه شما، یک ترابایت درایو سالید از نوع NVMe SSD در نظر گرفته شده که هدف اصلی آن فراهم ساختن بالاترین سرعت انتقال داده است و برای دستیابی به ظرفیت ذخیره سازی بیشتر می توانید یک درایو سالید دیگر یا هارد دیسک پرتابل پر سرعت مبتنی بر پورت USB 3.2 Gen 2 را خریداری و نصب کنید. طراحی ظاهری سری Nitro 5 به خوبی معرف حضور گیمرها و کاربران حرفه ای بوده و نیازی به تعریف مجدد آن وجود ندارد. با توجه به توان مصرفی بالای کارت گرافیک RTX 3080 انویدیا، یک آداپتور ۱۸۰ واتی وظیفه تامین توان کانفیگ قدرتمند مورد استفاده توسط ایسر را بر عهده گرفته است.

  1. پردازنده مرکزی: AMD Ryzen 9 5900HX
  2. حافظه رم: ۳۲ گیگابایت DDR4
  3. ذخیره سازی: ۱ ترابایت NVMe SSD
  4. کارت گرافیک: NVIDIA RTX 3080 با ۸ گیگابایت حافظه GDDR6
  5. صفحه نمایش: ۱۵٫۶ اینچی IPS با وضوح تصویر ۱۴۴۰×۲۵۶۰ پیکسل – ۱۶۵ هرتز
  6. پورت های USB: سه عدد USB 3.2 و یک عدد USB 3.2 Type-C
  7. باتری: ۴ سلولی
  8. ویژگی ها: صفحه کلید با نور پس زمینه RGB، شبکه بی سیم WIFI 6 ax

لینک به مطلب اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *