راهنمای خرید فرمان بازی – مهر ۱۴۰۱

0
راهنمای خرید فرمان بازی – مهر 1401

راهنمای خرید فرمان بازی – مهر 1401

زمان تقریبی برای مطالعه: 10 دقیقه

بازی های شبیه ساز اتومبیل رانی به عنوان یکی از ژانرهای پر طرفدار در جهان شناخته می شود و دوست داران افراطی این سبک به دنبال بهترین تجربه ممکن هستند. برای تجربه بهترین حالت از یک بازی شبیه ساز رانندگی، خریداری فرمان بازی به شدت توصیه می شود و به طور حتم ویدئوها بلاگر های مختلف را در حال تست بازی های مختلف با فرمان های شبیه ساز مشاهده کرده اید. پس از مشاهده ویدئوهای تست شبیه ساز ها، ناخودآگاه نسبت به خرید تجهیزات موجود در ویدئوها کنجکاو می شوید.

در راهنمای خرید فرمان بازی به معرفی ۴ مدل پر طرفدار در بازار داخلی می پردازیم که تجربه شگفت انگیزی را در پلتفرم های مختلف شامل کامپیوتر شخصی، کنسول های بازی مایکروسافت ایکس باکس و کنسول های بازی سونی پلی استیشن ارائه می دهند. هر چند این محصولات شامل برخی تجهیزات جانبی مانند دنده دستی، میز و صندلی مخصوص و در برخی موارد اهرم دستی مسابقه ای و نمایشگر سرعت و دنده می شود، اما در راهنمای خرید به معرفی فرمان های بازی می پردازیم.

راهنمای خرید فرمان بازی با بودجه ۸ تا ۱۴ میلیون تومان

با دیدن فرمان بازی به طور حتم ذهن کاربران به سمت شبیه ساز های رانندگی می رود، اما باید بدانید که با استفاده از آنها می توانید بازی های دیگری را هم تجربه کنید و کلید های متعدد موجود با قابلیت شخصی سازی، امکان همگام سازی با عناوین مختلف را دارند. با این وجود بسیار عجیب خواهد بود که یک گیمر با استفاده از فرمان بازی اقدام به تست یک عنوان خاص مانند فیفا ۲۲ کند، اما در حقیقت این کار امکان پذیر است! فرمان های بازی به صورت اختصاصی برای بازی ها و شبیه ساز های رانندگی مانند F1 22، Euro Truck Simulator 2، Dirt Rally 2.0، Forza Horizon 5، Gran Turismo 7، Assetto Corsa و موردی از این قبیل طراحی شده اند و ترک کردن صندلی گیمینگ پس از تجربه این عناوین با Steering Wheels برای گیمرها به شدت دشوار است.

قیمت پلتفرم مدل
۱۳,۲۵۰,۰۰۰ PS4/PS5/PC Logitech G923
۷,۹۵۰,۰۰۰ PS4/PS5/PC Logitech G29
۱۴,۴۰۰,۰۰۰ XBOX/PC Thrustmaster TMX Force Feedback
۹,۲۶۰,۰۰۰ XBOX/PC Logitech G920

فرمان بازی Logitech G923 : قیمت حدود ۱۳,۲۵۰,۰۰۰ تومان

فرمان بازی Logitech G923
راهنمای خرید فرمان بازی Logitech G923

پس از تجربه بسیار موفق لاجیتک G29، این کمپانی تصمیم به تولید و عرضه نسخه ای به روز تر و جدیدتر برای کنسول های بازی پلی استیشن سونی و کامپیوتر های شخصی مجهز به سیستم عامل ویندوز گرفت. در نهایت نیز فرمان بازی Logitech G923 در سال ۲۰۲۰ تولید و به بازار عرضه شد. در همین سال نیز دوره تولید ۵ ساله G29 که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده بود، به اتمام رسید و جایگزین آن بدون فاصله زمانی در دسترس قرار گرفت. لاجیتک تغییرات گسترده ای در فرمان بازی جدید خود انجام داده و از این موارد می توان به سیستم Force Feedback بهینه سازی شده، فناوری جدید TrueForce، پشتیبانی از فناوری Dual Clutch (مخصوص گیربکس های دو کلاچه) و شبیه سازی تمام عیار پدال ها از جمله ترمز بر اساس میزان حساسیت اتومبیل های مسابقه ای اشاره کرد.

فرمان بازی لاجیتک G923 همانند G29 شامل یک عدد فرمان با کلید های متعدد از جمله انتخاب کننده ۲۴ نقطه ای (Selector) برای کاربرد های خاص، کلید های + و -، شیفتر دنده پشت فرمان (Paddle Shifter) و مجموعه کامل پدال های گاز، ترمز و کلاچ می شود. با این حال امکان خریداری و نصب دسته دنده اختصاصی لاجیتک به نام G Driving Force Shifter به صورت مجزا و اتصال به فرمان بازی وجود دارد که تجربه بی نظیری را ارائه می دهد. هر چند بیشتر اتومبیل های امروزی به شیفتر پشت فرمان مجهز شده اند، اما کنترل گیربکس با دسته دنده ۶ سرعته کوچک و خوش دست لاجیتک، سطح لذت بیشتری را منتقل می کند.

جنس کلی بدنه فرمان و جعبه پدال ها از پلاستیک با کیفیت بوده و جنس روکش روی فرمان نیز از چرم با کیفیت است. سطح رویی پدال ها و همچنین شاسی دور فرمان از آلومینیوم تشکیل شده تا طول عمر بیشتری را ارائه دهند. یک نشانگر آلومینیومی به رنگ آبی در مرکز فرمان قرار گرفته تا نقطه مرکزی را به کاربران نشان دهد. امکان تنظیم ارتفاع پدال ها برای ارگونومی بهتر فراهم شده و به این ترتیب در شرایط نصب متفاوت فرمان لاجیتک G923 روی سطوح مختلف، بهترین تجربه ممکن قابل دستیابی است.

مشاهده  با بودجه 15 میلیون تومان لپ تاپ بخریم یا کامپیوتر شخصی ؟ (مقایسه بنچمارک)

فرم D-Cut فرمان همچنان حفظ شده تا علاوه بر اشغال فضای کمتر، ارگونومی بهتری را فراهم سازد. لاجیتک برای سهولت در استفاده از این فرمان، کلید های اختصاصی کنترلر پلی استیشن به همراه کلید های جهت نما را روی فرمان قرار داده و یک صفحه نشانگر شامل دیود های ۱۰ تایی وظیفه نمایش دور موتور را در برخی عناوین خاص بر عهده دارد. کلید های PS، Share و Option نیز در قسمت نوار پایینی فرمان تعبیه شده اند تا به این ترتیب تمامی کلید های کنترلر پلی استیشن روی G923 قرار گیرند. ابعاد جمع و جور فرمان سبب اشغال فضای کمتری از میز کارتان می شود و با کمی سلیقه و صرفه هزینه بسیار کم می توانید فرمان را روی یک صفحه ریلی به میز کارتان متصل کرده تا در مواقع غیر ضروری، فرمان را به سمت دیگری از میز منتقل کنید.

قیمت بالای میز و صندلی های سازگار با فرمان های بازی، به طور کلی نبوغ و استعداد شما را برای چنین اختراعاتی شکوفا می سازد و با کمی دقت به نتیجه دلخواه دست پیدا خواهید کرد. اتصال فرمان به کنسول یا کامپیوتر شخصی توسط پورت USB صورت می پذیرد و مجموعه پدال ها نیز دارای پورت مخصوص هستند که آنها نیز به فرمان متصل می شوند. نصب فرمان Logitech G923 روی میز به آسانی و بدون نیاز به سوراخ کردن سطح میز انجام می شود و لاجیتک از گیره های مخصوص متصل به فرمان و اهرم باز و بسته کردن خاص خود بهره برده است. به این ترتیب زمان نصب فرمان بسیار کوتاه و به سادگی هر چه تمام تر خواهد بود. هر چند G923 به عنوان جایگزین فرمان بازی G29 معرفی شده، اما اختلاف قیمت بسیار زیادی در حدود ۲ برابر با یکدیگر دارند که از دید بسیاری از کاربران منطقی نیست.

فرمان بازی Logitech G29 : قیمت حدود ۷,۹۵۰,۰۰۰ تومان

فرمان بازی Logitech G29
راهنمای خرید فرمان بازی Logitech G29

کمپانی لاجیتک دو سال پس از معرفی کنسول بازی پلی استیشن ۴ (نسخه موسوم به Fat) و در سال ۲۰۱۵ اقدام به معرفی فرمان بازی G29 کرد تا لذت تجربه شبیه ساز های رانندگی به سطح جدیدی ارتقا یابد. هر چند اوج لذت زمانی به کام گیمرهای حرفه ای شیرین شد که بازی Gran Turismo Sport در سال ۲۰۱۷ منتشر گردید و میزان فروش فرمان بازی Logitech G29 نیز به شدت افزایش یافت. این فرمان بازی دارای کلید های کامل کنترلر پلی استیشن در رنگ های متنوع قرمز و آبی بوده که جذابیت بیشتری را نسبت به G923 ارائه می دهد. همانطور که در تصاویر مشاهده کردید، لاجیتک G923 دارای کلید های تمام مشکی بوده و اثری از رنگ بندی روی آنها وجود ندارد.

شاسی دور فرمان و شیفتر های دنده روی G29 به رنگ دودی نسبتا روشن بوده و همین تنوع رنگ سبب جذابیت بیشتر آن شده است. فرم D-Cut فرمان بازی نیز فضای کمتری را اشغال کرده و ارگونومی بهتری را ارائه می دهد. محل قرار گیری دست روی فرمان دارای حفره های ریزی بوده که در نگاه اول، آن را جذاب تر می کند، اما در طول زمان شاهد ورود جرم های دست به این حفره ها خواهید بود. به این ترتیب همواره سعی کنید پیش از کار کردن با فرمان دستان خود را بشویید تا نیازی به تمیز کردن آن پیدا نکنید. به طور حتم استفاده از مواد شوینده و تمیز کاری مداوم می تواند طول عمر چرم روی فرمان را به شدت کاهش دهد. ساختار پدال های گاز، ترمز و کلاچ تفاوتی از نظر طراحی با G923 ندارند و نصب فرمان نیز بدون استفاده از ابزار و از طریق گیره روی شاسی G29 انجام می شود.

موتور ویبراتور یا موتور لرزاننده دوگانه که در بدو روشن شدن فرمان مورد آزمایش قرار می گیرد، علاوه بر قدرت بسیار بالا، دقت قابل توجهی دارد و تکان های اتومبیل روی سطح جاده و برخورد ماشین با اجسام را به خوبی شبیه سازی می کند. لاجیتک از ساختار منحصر بفردی برای پیچ کردن اجزای روی فرمان استفاده کرده تا به دلیل قدرت بالای موتور ویبراتور دوگانه، دچار مشکلاتی از جمله شل شدن یا به صدا افتادن نشوند. فرمان با قطر ۲۷٫۸ سانتی متر قابلیت چرخش ۹۰۰ درجه ای را دارد و به این ترتیب ۲٫۵ بار به دو سمت چپ یا راست (۴۵۰ درجه به هر سمت) می چرخد. اتصال فرمان بازی لاجیتک G29 به کنسول های بازی پلی استیشن و کامپیوتر های شخصی مجهز به سیستم عامل ویندوز توسط پورت USB صورت می پذیرد.

مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده - 13 میلیون تومان

با بهره گیری از نرم افزار Logitech G Hub می توانید کلید های روی فرمان و حساسیت پدال ها را شخصی سازی کنید که این ویژگی روی فرمان G923 نیز وجود دارد. نشانگر LED دور موتور در قسمت بالای توپی فرمان مشاهده می شود که شما را برای تعویض به موقع دنده ها راهنمایی می کند. شیفتر های دنده دارای طراحی بسیار خوبی بوده و با توجه به ابعاد قابل قبول، کار کردن با آنها بسیار آسان و لذت بخش است.

یکی از مهم ترین نکاتی که دقت و لذت رانندگی با فرمان بازی را افزایش می دهد، حساسیت پدال های گاز و ترمز به میزان فشار پای گیمر است و این نکته با استفاده از کیبورد یا کنترلر (گیم پد) قابل دستیابی نیست. در نتیجه می توانید کنترل بهتری روی سرعت اتومبیل و شدت ترمز گرفتن در بازی های مختلف را تجربه کنید.

دسته دنده جذاب و دوست داشتنی G Driving Force Shifter با توجه به قیمت حدود ۲٫۵ میلیون تومانی خود در اواسط تابستان ۱۴۰۱ می تواند تجربه شما را در شبیه ساز های رانندگی لذت بخش تر کند و خریداری آن به همراه فرمان G29 نیاز به بودجه ای در حدود ۱۰٫۵ میلیون تومان دارد که باز هم نسبت به خرید G923 به تنهایی ارزان تر تمام می شود.

فرمان بازی Thrustmaster TMX : قیمت حدود ۱۴,۴۰۰,۰۰۰ تومان

فرمان بازی Thrustmaster TMX
راهنمای خرید فرمان بازی Thrustmaster TMX

اگر علاقه ای به فرمان های بازی لاجیتک ندارید، محصولی به نام Thrustmaster TMX می تواند به عنوان یک جایگزین خشن معرفی شود. این محصول در نگاه اول فاقد زرق و برق مدل های ساخت لاجیتک بوده و ظاهری شبیه به فرمان اتومبیل های مسابقه ای کلاسیک دارد. رقابت کردن با محصولات لاجیتک بسیار دشوار است و برند تِراست َمستِر به عنوان تولید کننده تجهیزات شبیه سازی، تمام تلاش خود را برای ساخت یک محصول متفاوت به کار گرفته است. به کارگیری روکش چرم دارای شیار های تنفسی بسیار ریز به منظور جلوگیری از تعریق دست، فریم فلزی دور فرمان، توپی و شیفتر های دنده فلزی بخش اصلی Thrustmaster TMX را تشکیل داده اند.

تراست مستر با قرار دادن کلید های اصلی ABXY در دو سمت بالا و به کارگیری کلید های جهت نما روی قسمت چپ توپی فرمان، سعی کرده تا آنها را به بهترین شکل ممکن در دسترس قرار دهد و به این ترتیب برای کار کردن با کلید ها هنگام بازی کردن به هر دو دست خود نیاز دارید. کلید های RB و LB در دو سمت پایین قرار گرفتند و دو کلید Share و Option نیز در محل اتصال شاسی فلزی به قسمت پایین فرمان مشاهده می شود. کلید های XBOX و Mode نیز روی بدنه اصلی موتور و تجهیزات الکترونیکی جعبه فرمان قرار گرفته اند که دسترسی به آنها حین بازی کردن، اندکی دشوار است.

قطر فرمان در حدود ۲۸ سانتی متر است که اندکی از مدل های لاجیتک بزرگتر بوده و خبری از فرم D-Cut نیست و با یک فرم دایره ای شکل کلاسیک مواجه هستیم. ابعاد شیفتر های دنده پشت فرمان (Paddle Shifter) نیز همسان با ابعاد TMX بزرگتر از نمونه مشابه در لاجیتک G29 و G923 بوده و استفاده از آن اندکی آسان تر و به حرکت دست کمتری نیاز دارد. پدال های فلزی همراه با فرمان شامل ترمز و گاز می شود و خبری از پدال کلاچ نیست، اما امکان خریداری کیت پدال های سه گانه T3PA به صورت مجزا وجود دارد تا از پدال کلاچ نیز بهره مند شوید.

مشاهده  راهنمای خرید سیستم گیمینگ فوق حرفه ای - 39 میلیون تومان

بدون شک یکی از زیباترین و جذاب ترین افزونه های فرمان تراست مستر مدل TMX، جعبه دنده دستی TH8A است که قابلیت تعویض دنده ها به صورت ۷+۱ با الگوی H یا ترتیبی -/+ را ارائه می دهد. همانطور که مشاهده می کنید، با وجود قیمت بالای TMX باید برخی از افزونه های جذاب آن را به صورت مجزا خریداری کرده و مبلغ زیادی نیز بابت آنها بپردازید. به عنوان مثال دسته دنده زیبای TH8A به قیمت ۱۱٫۵ میلیون تومان و مجموعه پدال های سه گانه T3PA نیز به قیمت ۸٫۵ میلیون تومان به فروش می رسند که خریداری آنها به همراه فرمان، بودجه ای در حدود ۳۴٫۵ میلیون تومان را می طلبد!

سیستم انحصاری بازخورد تسمه قرقره ای که درون جعبه فرمان به کار رفته، قابلیت انتقال کانال های صوتی را دارد و تجربه نزدیک به واقعیت را از خودرو های مسابقه ای ارائه می دهد. عملکرد تسمه قرقره ای Thrustmaster TMX نرم و روان عمل می کند و قابلیت تنظیم میزان بازخورد قدرت را در دسترس قرار می دهد. فرمان بازی تراست مستر TMX می تواند ۲٫۵ دور به هر سمت راست یا چپ بچرخد و زاویه چرخش آن بین ۲۷۰ تا ۹۰۰ درجه متغیر است. این محصول از لیست بلند بالای بازی های شبیه ساز رانندگی مختلف مانند سری Assetto Corsa، Bus Simulator، Dirt، Farming Simulator، Forza Motorsport، Forza Horizon، F1، GRID، NASCAR و WRC پشتیبانی می کند. باید به این نکته اشاره کنیم که فرمان بازی TMX از پلتفرم کنسول های بازی XBOX و کامپیوتر های شخصی مجهز به سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می کند.

فرمان بازی Logitech G920 : قیمت حدود ۹,۲۶۰,۰۰۰ تومان

فرمان بازی Logitech G920
راهنمای خرید فرمان بازی Logitech G920

دو فرمان بازی لاجیتک G29 و G923 به صورت اختصاصی از کنسول های بازی پلی استیشن و کامپیوتر های شخصی پشتیبانی می کنند و کمپانی لاجیتک به منظور پشتیبانی از کاربران کنسول های بازی مایکروسافت ایکس باکس، فرمان بازی Logitech G920 را تولید کرده است. از نظر ظاهری و مشخصات فنی تفاوت زیادی با مدل های ذکر شده وجود ندارد و فقط کلید های اختصاصی ایکس باکس روی آن قرار گرفته اند. از نظر رنگ بندی نیز شرایطی مابین G29 و G923 مشاهده می شود، به این صورت که رنگ بندی پدال های دنده پشت فرمان و رنگ بندی فریم آلومینیومی مشابه با G29 بوده و رنگ بندی کلید ها نیز مشابه با G923 است.

این محصول که در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شده که دو سال پیش از عرضه XBOX One و دو سال پس از عرضه XBOX One X به شمار می رود. امکان خریداری و نصب دسته دنده G Driving Force Shifter به صورت مجزا برای این فرمان بازی وجود دارد و زاویه چرخش فرمان نیز همان ۹۰۰ درجه (۴۵۰ درجه به هر سمت به صورت مجزا / ۲٫۵ دور به هر سمت) است. پدال های سه گانه گاز، ترمز و کلاچ درون جعبه محصول قرار دارد و برای تعویض دنده ها نیز می توانید از شیفتر های پشت فرمان استفاده کنید. نصب فرمان توسط اهرم های انحصاری لاجیتک صورت می پذیرد و این کار به آسانی انجام می شود.

کلید Option در سمت راست، کلید Share در سمت چپ و کلید اختصاصی XBOX نیز در شانه پایین توپی فرمان قرار گرفته اند. روکش چشم شیار دار، بخش نگه دارنده دست را به خوبی تفکیک کرده و یک نوار آلومینیومی به رنگ دودی نیز وضعیت قرار گیری فرمان در نقطه مرکز را مشخص می کند.

فرمان بازی G920 برخلاف دو محصول دیگر لاجیتک فاقد انتخاب کننده ۲۴ مرحله ای و کلید های + و – است که جای خالی آنها به وضوح در سمت پایین توپی فرمان احساس می شود. کیفیت ساخت نیز همانند محصولات لاجیتک در سطح بسیار خوبی قرار دارد و با قیمت بسیار خوبی نیز در دسترس کاربران قرار دارند.

 


لینک به مطلب اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *